Kétéltűek négy keréken
Egy hibridautó szinte mindennel rendelkezik, amire a modern ember vágyik. Teljesítményében alig valamivel marad el a csak dízelt és benzint fogyasztó társaitól, a különbséget elsősorban a profik érzik, az átlagember nem, vagy ahogy szakmai körökben mondják, „bőséggel kárpótol meggyőző nyomatékosságával”. Megadja az érzést, hogy vezetője tesz valamit tágabb és szűkebb környezetéért, nemcsak a klímaváltozás ellen, de a városért is, ahol lakik, a levegőért, amit belélegez. Végül olyanokra is képes, amire egy közönséges autó nem: elektromos üzemmódban szinte hangtalanul közlekedik, és alacsonyabb sebességnél semmit sem fogyaszt.
Korán ébredők
A legnagyobb autógyártók egymás után jelentik be új, környezetkímélő modelljeiket, brosúráikban, honlapjaikon gyakran külön fejezetet, menüt szentelnek cégük házi ökopolitikájának, az újrafeldolgozásnak, a minőségbiztosításhoz hasonló környezetirányítási rendszereknek és tanúsítványoknak, a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésének és a megújuló energiaforrások felhasználásának a gyártás során. A legtöbb, egyben legköltségesebb hibridfejlesztés gyümölcse egyelőre még várat magára, olyan vállalat is van, amelynek törzsvásárlói majd csak az új évtizedben ismerkedhetnek meg kedvenc márkáik zöld változatával. S hazánkban sok esetben ez még későbbi időpontra tolódhat.
Kivételek persze akadnak. Ilyen a Honda és a Toyota (illetve annak luxusdivíziója, a Lexus), ők évek óta jelen vannak kétéltű autókkal Magyarországon. És úgy tűnik, 2008 az áttörés éve lesz: több hibrid autó lelhet idén gazdára, mint a megelőző években összesen. A trend követi az országhatáron túli folyamatokat. Az Egyesült Államokban például (ahol minden harmincadik-negyvenedik eladott új autó hibrid) egyes típusokra várólisták alakultak. Időközben beindult a használt hibrid gépkocsik piaca: egy nemrég alakult cégnél külföldről rendelhetünk GMC terepjárót és egy Nissan-modellt (a hibrid autókért mélyen a zsebbe kell nyúlni, utóbbi hat és fél millió forintba kerül), vagy akár most megnézhetjük azt a hétéves Toyota Priust, amely mindössze kétmillió forint. A Nissan Magyarország egyébként nem tervezi a közeljövőben hibrid autó magyarországi bevezetését, ezt a cég ügyfélszolgálatán tudtuk meg. Úgy tűnik, az új autók piacán még jó ideig néhány típusra korlátozódik a választási lehetőség.
A Toyota Prius a világ első, sorozatgyártásban készülő hibrid autója. Mint azt a Toyota Motor Hungary Kft. értékesítési osztályán megtudtuk, a vállalat hét éve forgalmazza hazánkban. Az első három évben összesen mintegy ötven darab körüli mennyiséget adtak el, 2005-től, a második generációs Prius megjelenésével ez évi ötven-hetven darabra emelkedett.
– Az érdeklődés a hibrid technológia iránt egyre nagyobb, azonban a fizetőképes kereslet sajnos továbbra sem teszi lehetővé a volumen jelentős növelését – mondják. Egy Prius indulóára ma 7 millió forint. Ami a Lexust illeti, ez a márka a maga prémium kategóriájában sokkal sikeresebbnek tekinthető. Elsőként az RX400h hibrid luxusterepjárót mutatták be 2005-ben, amiből azóta már több mint 230 talált gazdára. Ezt követte 2006-ban a GS450h luxusszedán, ebből máig 115 fogyott. A csúcslimuzinok közé tartozó Lexus LS600h tavaly óta kapható és eddig 41 darabot vittek belőle. „A különleges vezetési élmény és a hatalmas teljesítmény párosul a kategóriát meghazudtolóan alacsony fogyasztással” – a reklámízű mondat mögött az eladási statisztikák szerint nagyon is valós „felhasználói élmények” állnak. Ugyanakkor „a hibrid technológia még mindig nagyon drága, ezért az olcsóbb kategóriákban rövid távon nem várható az elterjedése.”
A Honda Civic Hibrid 2006 óta van kereskedelmi forgalomban. Nagy Károly, a Honda Hungary Kft. kommunikációs és hálózatfejlesztési vezetője megkeresésünkre részletesen sorolta az adatokat: az első évben nyolc darabot értékesítettek belőle, tavaly már hatvanötöt, idén pedig júliusig hetvenet. A szakember úgy látja, az elkövetkező években akár robbanásszerű növekedés is bekövetkezhet a hibrid autók piacán, a Honda középtávú tervei között szerepel négy-öt újabb modell bevezetése, köztük egy sokkal kedvezőbb árúé.
Zöld verseny
Ez utóbbira előbb-utóbb valamennyi gyártónak szüksége lesz, ha hosszabb távon gondolkodik. A Bosch-konszern sokak szemében pesszimista jóslata szerint még tíz év múlva is többségében benzin- és dízelmeghajtású motorok járnak az utakon, ám egy német kutatóintézet távolabbra tekintve úgy látja, 2025-re minden újonnan üzembe helyezett gépkocsi vagy hibridhajtású, vagy teljesen elektromos lesz Európában.
A zöld autók piacán mind nagyobb verseny kezd kibontakozni a villanyautók, a hidrogén üzemű autók és a különféle két éltű megoldások között. A hibrid kifejezést a belső égésű és villanymotorral egyaránt rendelkező autókra alkalmazzák (országúton előbbi, városban, alacsony sebességnél utóbbi adja a hajtást), de van hidrogénnel és benzinnel is működő. Hétről hétre jelentenek be futurisztikus fejlesztéseket, melyek sok esetben már a megvalósítás küszöbére érkeztek: hálózatról tölthető autók, új magyar hibrid autó (napelemek és generátorra kötött taposópedálok teszik még „hibridebbé” – egyszer, sok év múlva), hibrid buszok és tehergépkocsik, csúcstechnológiájú lítiumion akkumulátorok, és a bioüzemanyaggal működőkről még nem is beszéltünk. A Toyota Priusnak (melyből több mint egymilliót gyártottak) már a harmadik, napelemmel felszerelt generációja készül.
A Hondánál amolyan közbülső lépcsőfokként tekintenek modelljeikre. A cél az, hogy tovább csökkenjen a károsanyag-kibocsátás.
– A hibrid technológia átmenetet jelent a jelenlegi helyzet és az emissziómentes autózás között – véli Nagy Károly, és felhívja figyelmünket a vállalat egyik új autójára (FCX Clarity), melyet ezekben a hónapokban kezdtek értékesíteni az Egyesült Államokban és Japánban. Ez a világon az első, hidrogén hajtóanyagot felhasználó, nulla emissziójú, kiskereskedelmi forgalomban kapható gépkocsi.
Az eladások idei felfutásához persze hozzájárultak a meredeken emelkedő benzinárak is. Ám a hibridláz (melynek egyelőre nem látni nemhogy a végét, de még a közepét sem) valószínűleg enélkül is kibontakozott volna. Kialakult egy környezettudatosabb vásárlóréteg, és mind több nemzeti szabályozás támogatja közvetett eszközökkel, adókedvezményekkel, kisebb vagy eltörölt parkolási és útdíjakkal az autók elterjedését. Hazánkban Hódmezővásárhely jár az élen, ott tavaly év vége óta ingyenesen parkolhatnak az ilyen autók. Magyarországon egyetlen kivétellel egyelőre nincs kifejezett adókedvezmény erre a technológiára.
Különösen a luxuskategóriában „komoly árelőnyt jelent a hibrid autók számára biztosított legalacsonyabb regisztrációs adó, amivel a hibrid Lexusok árban is nagyon versenyképesek a benzines és dízel konkurenciával szemben” – mondják a Toyotánál. A hibridek előnye, hogy bár ötmillió forint alatt nem lehet új kétéltűt kapni, mivel nem igényel az átlagosnál több karbantartást, sem különleges bánásmódot, az alacsony fogyasztás és könnyű kezelhetőség sokat visszaad a befektetett „induló tőkéből”.
A jelenlegi gazdasági helyzetben a lakossági fogyasztás stagnálása, a hullámzó autóeladási statisztikai adatok intő előjelek lehetnek. Persze egyelőre a felső középréteg, még inkább a felső tízezer tud beruházni egy ilyen gépkocsiba. Hogy lesz-e divathullám a hibrid autóból? Ez még a távoli jövő zenéje. Ma a hazai vásárlók „a csekély fogyasztással azonosítják a hibrid autókat, ami nem teljesen igaz. A hibrid technológia igazi előnye városi körülmények között mérhető, mivel a károsanyag-kibocsátás lényegesen kedvezőbb, mint a kizárólag belső égésű motorral hajtott gépkocsiké” – foglalja össze a Honda tapasztalatait Nagy Károly.
Ha egy üzlet beindul
Augusztus első napjaiban bejárta a médiumokat a hír: közbeszerzési eljárás keretében mintegy tíz hibrid autót vásárol a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium, melyek már idén üzembe állhatnak. Szabó Imre, a tárca vezetője ezt az alacsonyabb szennyezőanyag-kibocsátással és üzemeltetési költségekkel indokolta. Michael Bloomberg, New York polgármestere néhány hete jelentette be, hogy a metropolisz minden hónapban háromszáz taxi helyébe állít (Nissan, Chevrolet és Ford márkájú) kétéltű meghajtásúakat. A tervek szerint öt éven belül a teljes helyi taxipark hibrid vagy alacsony fogyasztású járművekből fog állni. Mutatóban egyébként már magyar társaságoknál is vannak ilyen autók. Amerikai filmsztárok, nyugati politikusok, tehetős üzletemberek már tömegével használják. Az átlagembernek, amíg el nem érkezik a megfizethető hibrid autók ideje, egyelőre két lehetősége marad, ha el akar jutni a munkahelyére, de az éghajlatváltozás ellen is tenni kíván.
Már hazánkban is bérelhetők hibrid autók, bárki kipróbálhatja őket. Másrészt még mindig megteheti, hogy egy kerékpár nyergébe pattan. És ha szerencséje van, beáll a városi dugóban egy Prius vagy egy Civic mögé, hogy ne csak a környezete, de a saját egészségét is védje…
Monostori Tibor