Az elmúlt nyolc évben kénytelenek voltunk hozzászokni ahhoz, hogy nincs nagyberuházás botrány nélkül. Miközben a sajtó lelkesen foglalkozik a Ferihegyi repülőtér 2-es terminálján folyó munkálatokkal, az A és B terminál utasforgalmi csarnokát összekötő 40 ezer négyzetméteres új utasforgalmi épülettel, az Égi Udvar névre keresztelt kereskedelmi területekből, éttermekből, kávézókból és 50 új határátlépő pontból, 21 beszállókapuból, 80 új utasfelvételi pultból álló SkyCourt-beruházással, a Demokrata postaládájába a beruházás terveztetésével kapcsolatban különös közbeszerzés dokumentumait fújta be a szél.

Miközben a munkálatok jól haladnak, a két terminál között valóságos konténerváros létesült. Gőzerővel folyik a munka. Látszólag minden rendben, tartják az ütemtervet, és várhatóan az év végére el is készül az Égi Udvar. Csakhogy még sincs minden rendben. Ami a kulisszák mögött zajlik, abba nem lát bele az utas.

A történet meglehetősen bonyolult, de megpróbáltuk kibogozni a szálakat. A Budapest Airport 2008 februárjában nyilvános, kétfordulós tárgyalásos közbeszerzési felhívást tett közzé a Ferihegyi Repülőtér T2 terminálépület átépítéséhez és kibővítéséhez kapcsolódó tervezés-ellenőrzési, illetve műszaki ellenőri szolgálat biztosítására, vagyis a terminálbővítés mérnöki munkáira. Az első fordulóban először az alkalmasságot vizsgálták, majd ezt követően öt jelentkező tett ajánlatot.

Megkezdődtek a tárgyalások. 2008. augusztus 8-án már a végleges, kötött ajánlataikat nyújtották be a pályázók. A kötött ajánlatok alapján a legtöbb pontszámot a magyar Transinvest Budapest Kft.–Főber Zrt. alkotta konzorcium (TFC) kapta.

2008. szeptember 17-én meg is jelent a Közbeszerzési Értesítőben, hogy a közbeszerzési eljárást „a repülőtéri terminálépület átépítéséhez, kibővítéséhez, illetve a forgalmi előtér és kapcsolódó felszerelések/közművek létesítéséhez kapcsolódó tervezés ellenőrzése, illetve műszaki ellenőri szolgálat biztosítása” tárgyában 2 millió 285 ezer euró összegben a Transinvest Kft.–Főber Zrt. konzorcium nyerte. 2008. szeptember 18-án a Budapest Airport megkötötte a szerződést a Transinvest Budapest Kft.-vel és a Főber Zrt.-vel.

A Demokrata birtokában lévő számlák viszont arról tanúskodnak, hogy 2009 áprilisában, illetve júniusában a tender második helyezettje, a portugál Consulgal nagy összegű számlákat bocsátott ki közvetlenül a Budapest Airportnak, hivatkozva egy olyan megállapodás fizetési feltételeire, amelyet a Budapest Airport kötött a Transinvest–Főber konzorciummal. A Consulgal a közbeszerzésen nem nyert, csak a második lett. Mi köze akkor ehhez a munkához? Hogyan állíthat ki számlát két másik cég között kötött megállapodásra hivatkozva? Ez olyan, mintha a futballmeccsen a két csapaton kívül még egy harmadik is a pályán lenne és neki írnák jóvá a gólokat. Ráadásul senki nem tessékeli le a pályáról az öntevékeny csapatot; úgy tesz mindenki, mintha ez a legnagyobb rendben lenne.

A különös történet rávilágít arra, hogyan lesz a tendernyertesből vesztes, a vesztesből pedig olyan bennfentes, aki mindig az épp aktuális mérnök alvállalkozójaként bukkan fel: miközben a közbeszerzésen alulmaradt, másfél éve töretlenül végzi a SkyCourt mérnöki munkáit egy portugál cég, a Consulgal.

Mert végzi, ehhez nem fér semmi kétség. A Demokrata munkatársai meggyőződtek erről, amikor ellátogattak a beruházás helyszínére. A munkaterületen irányjelző táblák kalauzolják az embert; a Consulgalt könnyű megtalálni, csak a nyilak mentén kell haladni. Irodának használt konténerben portugál nevek és tervrajzok közt akadtunk rá Eduardo Sarafana ügyvezető igazgatóra, a Consulgal Hungaria Kft. vezetőjére és a cég egyik alkalmazottjára, Francsics Miklós építészmérnök úrra. Készségesek voltak, és azzal magyarázták munkavégzésüket a terminálon, hogy szerződésük van a Budapest Airporttal. Egyébként minden további kérdéssel forduljunk közvetlenül a Budapest Airporthoz, tanácsolták. Megtettük.

Hardy Mihály, a Budapest Airport Zrt. vállalati kapcsolatok igazgatója, aki korábban az Egyenleg, a Híradó, a Hét egykori műsorvezetője, a Magyar ATV egykori hírigazgatója, a Magyar Újságírók Országos Szövetségének alelnöke, majd a Tesco kommunikációs igazgatója volt, a Demokratának elmondta, a Budapest Airport 2008 augusztusában a SkyCourt építésének műszaki ellenőri munkái elvégzésére a közbeszerzési eljárás végén a Transinvest–Főber Konzorciummal kötött szerződést.

– Ezt követően a TFC alvállalkozói szerződést kötött a portugál Consulgal céggel bizonyos részmunkák elvégzésére, és abban is megállapodtak, hogy a Consulgal közvetlenül számlázhat a Budapest Airportnak – mondta lapunknak Hardy Mihály.

A Transinvest–Főber Konzorcium erre másképp emlékszik. Ugyan mi késztette volna arra, hogy korábbi versenytársát alvállalkozóként bevonja? A Demokrata értesülései szerint az eredményhirdetés előtt az ajánlatkérő BA újabb egyeztetést kért, amelynek során ragaszkodott ahhoz, hogy néhány portugál szakértőt a munkába bevonjon. Később kiderült, hogy ezek a portugál szakértők véletlenül épp a második helyezett Consulgal szakemberei voltak.

Így került a tender vesztese nyertes pozícióba. A nyertes pedig választhatott: megkapja a munkát és vele együtt a portugálokat, vagy elfelejtheti az egészet. A TFC akarta a munkát. Abban viszont, hogy a Consulgal a BA-nak közvetlenül számlázhat, nem állapodtak meg. Volt ugyan egy tervezet, amely arról szólt, hogy amennyiben a Budapest Airport a TFC díjára ráteszi a portugál mérnök költségeit, vagyis az eredeti 2,2 millió euróról 2,9 millió euróra emeli a szerződéses összeget, akkor életbe lép az alvállalkozói szerződés a TFC és a Consulgal között.

A Budapest Airport azonban az árnövekményt fedező „change ordert”, illetve az engedményezési szerződést a közvetlen számlázásról nem írta alá, így az alvállalkozói szerződés soha nem lépett életbe.

A konzorcium ugyanis feltételül szabta, hogy az alvállalkozói szerződés életbelépését a fenti dokumentumok aláírásához köti. A BA azonban sem a „change ordert”, sem az engedményezési szerződést nem írta alá. Így azután a portugál cég sem lett a TFC alvállalkozója.

Tiszta sor. Helyre kell állítani az eredeti állapotot. Ebből a patthelyzetből az a kiút, ha a BA elfelejti a portugálokat, mert nem jött létre az áhított egyezség, közvetlenül pedig – nyertes közbeszerzés híján – a Consulgalt nem alkalmazhatja. Végezze tovább a munkát a TFC, a tender nyertese, aki kiváló mérnökökkel rendelkezik és még nyelvi nehézségei sincsenek. Ez volna a kézenfekvő és törvényes megoldás.

De nem ez történt. A vita nem rendeződött, a portugál Consulgal pedig tovább dolgozott a terminálon. A nyertes konzorcium ellehetetlenült és szorult helyzetében igyekezett valahogy a pénzéhez jutni. Év végén pedig már annak is örült, hogy komolyabb veszteség nélkül kiszállhat ebből az egészből.

Hardy Mihály, a BA vállalati kapcsolatok igazgatója ezt a több hónapos huzavonát úgy kommentálta, hogy időközben a Transinvest–Főber Konzorciummal a viszony annyira megromlott, hogy a Budapest Airport nem látta biztosítottnak a műszaki ellenőri feladatok megbízható ellátását, ezért végül 2009. december 22-én közös megegyezéssel felbontotta a szerződést. Ezek után az Airport Hungary Kft.-t, saját közvetlen többségi tulajdonos vállalatát kérte fel a műszaki ellenőri tevékenység koordinálására, amely mint ilyen, mentes a közbeszerzési eljárás alól.

– Azóta a 2-es terminál építésének műszaki ellenőri feladatait az AHUK Kft. megbízottja látja el – nyilatkozta Hardy Mihály. Csakhogy az AHUK Kft. tevékenységi körében nem szerepel mérnöki tanácsadás. A cég fő tevékenysége üzletviteli és egyéb vezetési tanácsadás, és foglalkozik kommunikációval, építményüzemeltetéssel, konferenciaszervezéssel, valamint követelésbehajtással is. Ez mind nagyon szép tevékenységi kör, különösen az utóbbi, de egyik sem jogosítja fel olyan munkára, amelyre szigorú szakmai szabályok vonatkoznak.

Az olvasót bizonyára már égeti a kérdés: vajon ki lehet az AHUK Kft. megbízottja? Igen, jól sejtik: a Consulgal… Erről győződtünk meg a repülőtéren tett látogatásunk során.

Újabb kérdésekkel fordultunk Hardy Mihály úrhoz. Szerettük volna megtudni, hogy amennyiben a TFC Mérnöki Konzorciummal 2009. december 22-én a Budapest Airport felbontotta a szerződést, a Közbeszerzési Értesítő melyik számában tették közzé az eseményt, és hogyan végezheti ezt a tevékenységet az AHUK Kft. Azt is megkérdeztük, igaz-e, hogy a feladatok szinte teljes körével a portugál Consulgal céget bízták meg?

Hardy úr azonban ezrekre már nem válaszolt. Így azt sem tudtuk meg, hogy ha az általunk látott és megszólított úriemberek a repülőtéren a Consulgal Hungary Kft. képviseletében vannak jelen, miért számláz a Budapest Airportnak közvetlenül a portugál anyacég, a Consulgal?

Ez utóbbira egyébként mi is tudunk válaszolni: mert a tevékenység így áfamentes, amint azt egy adótanácsadó értésünkre adta. Ha ugyanis egy külföldi cég uniós adószámmal rendelkezik, Magyarországon végzett tevékenysége után nem kell áfát számolnia. A Magyarországon bejegyzett Consulgal Hungary Kft.-nek viszont kell. Mint ahogy a TFC-nek is kellett.

Elképzelhető, hogy a gyötrő áfateher miatt nem működött az alvállalkozói konstrukció, és ezért akarta a Budapest Airport a portugál Consulgalt közvetlenül bekapcsolni a folyamatba? Elképzelhető, de egy aprócska gond ezzel is van: nem a Consulgal nyerte a közbeszerzést. Valami általunk ismeretlen okból e tény fölött azonban szemet hunytak a Budapest Airportnál.

Hernádi Zsuzsa