Braun elvtárs a bástyán
A Magyar Nemzeti Bank jelenlegi kommunikációs szakértője, Braun Róbert egyik cége jelentős összeget kapott tavaly a XIII. kerületi önkormányzattól. A B & P Social Branding Kft. „márkastratégiai tanácsadás” néven vehetett fel összesen ötmillió 190 ezer forintot, amelyet két részletben fizetett ki a XIII. kerületi önkormányzat.
Szerettük volna megtudni, mit jelent a „márkastratégiai tanácsadás” egy önkormányzat esetében, és miért volt erre szükség Angyalföldön, közpénzből. Ám a sajtóreferens szabadságon van, más pedig az ügyben nem nyilatkozik. Azért a márkastratégiai tanácsadásnak nevezett szolgáltatás ne tévesszen meg senkit: alighanem kampánytanácsadás történt, méghozzá közpénzen. A városházáról érkező hírek szerint készült ugyan egy összedobott tanulmány, hogy a kifizetés jogosnak tűnjön, valójában azonban a baloldali kommunikációs szakember vélhetően a legutóbbi országgyűlési választáson sikerrel szereplő Tóth József 2010-es kampányát tervezhette meg.
Braun Róbert neve fogalom a baloldalon. A jegybank jelenlegi kommunikációs szakértője 1966-ban született, 16 évesen Amerikába vándorolt ki. Srí Lankán dzsungelharcos-kiképzést kapott, húszévesen hazatért és beiratkozott az egyetemre. Az ELTE Bölcsészettudományi Karán végzett. Politikai karrierje 1989-ben indult. A Ceausescu-rendszer megdöntése után a hírhedten magyargyűlölő Tom Lantos stábjába, egy, a romániai forradalmat vizsgáló bizottságba került. Innen egyenes út vezetett a hatalomba: Braun az SZDSZ egyik alapítója, majd 1996-ban Pető Iván kabinetfőnöke lett. Az ekkor induló Sziget Fesztivál részvényese és kommunikációs igazgatója, majd a vérliberálisként induló Index.hu Rt. vezérigazgató-helyettese. 2002 decemberétől a Gaming Kft. színeiben a Miniszterelnöki Hivatal tanácsadójaként bukkan fel. Előzőleg a Gaming 33 millió forintos megbízást nyert egy meghívásos közbeszerzési pályázaton, a kormányzat stratégiai kommunikációjának kidolgozására.
2003 februárjában Medgyessy Péter miniszterelnök Braun Róbertet a Miniszterelnöki Hivatal helyettes államtitkárává nevezi ki. Fő feladata Draskovics Tibor kabinetfőnök mellett a miniszterelnök programjainak szervezése, beszédeinek előkészítése, megírása, illetve a kormányzati kommunikáció stratégiai tervezése. Braun egy bő évvel később, 2004 májusában váratlanul lemond a helyettes államtitkári posztról, amit azzal magyaráz, hogy a miniszterelnök környezetéből rengeteg támadás érte.
A támadásokat ügyesen túlélve Medgyessy Péter lemondatását követően Braun az új miniszterelnök, Gyurcsány Ferenc környezetében bukkan fel: 2004 októberében megkapja Gyurcsány Ferenctől főtanácsadói megbízatását. Azonban az új miniszterelnök melletti megbízatása sem tart túl sokáig: 2005 áprilisában Braun Róbert a felmentését kéri, amelyet személyes okokkal indokol. Volt cége, az index.hu a klasszikus elvtársi mellébeszéléssel mossa el a nyomokat: a portál közli, hogy Braun lemondása hátterében az állhatott, hogy a főtanácsadó szervezeti és stratégiai kérdésekben képviselt véleménye jelentősen eltért Gyurcsány Ferenc álláspontjától. A Demokrata értesülései szerint a dolog egyszerűbb: Gyurcsány ki akarta rúgni, azt előzte meg. Braun azonban nem esett nagyot, mert a jegybanknál landolt.
A Magyar Nemzeti Bank pályáztatás nélkül alkalmazta. A kommunikációs szakértői posztot, ahova néhány héttel az országgyűlési választások első fordulója előtt került, azt követően tölti be, hogy a jegybank korábban egyik cégével, a B & P Social Branding Kft.-vel is kapcsolatban állt. A jegybank ezzel magyarázza a pályáztatás elmaradását: a B & P megbízatását közbeszerzési eljárás útján nyerte el, Braun cége 2008 szeptemberétől kommunikációs stratégiai tanácsadással segítette a jegybank munkáját, tehát ő már megfelelt…
Ugyancsak röviddel a választások előtt ejtőernyőzték be feleségét, Braun-Rozgonyi Krisztinát a Nemzeti Hírközlési Hivatal élére.
Megbízatása eredetileg 2013-ig szólt volna, ám június 16-án Braun-Rozgonyi Krisztina jó érzékkel bejelentette, a hónap végén távozik a hivatal éléről. Mellesleg a B & P társtulajdonosa, Iglódi Csaba felesége, Iglódi Csató Judit volt korábban a Magyar Nemzeti Bank szóvivője.
Braun Róbert cégének sajátos ügyfélkörébe tartozik egyebek között a CIB Bank, a Coca-Cola Magyarország, az E.ON, a Food Express, az ING, a Magyar Rádió, a Magyar Villamos Művek, a MÁV Cargo, a Népszabadság, az MKB Bank, a Tesco és mint most kiderült, az utolsó szocialista bástya, Angyalföld is. Ahogy a Népszabadság egyik régi reklámjában mondták, talán nem véletlenül.
Hernádi Zsuzsa
