Az elfojthatatlan szabadságvágy drámája a József Attila Színházban
Meddig lehet kilógni a sorból?
Ken Kesey emlékezetes regényének színpadi változata, a Száll a kakukk fészkére egyfajta megváltástörténet, amely amellett érvel, hogy a személyes áldozatvállalás nem értelmetlen, nem céltalan. A darab József Attila színházbéli előadása kitűnő alkalmat kínál arra, hogy akinek eddig valamiért kimaradt, most megismerje egy mára klasszikussá érett regény színpadi változatát, és megtekintése során végiggondoljon egy sor lényeges kérdést.Noha a könyv már évekkel a moziváltozat megjelenése előtt olvasható volt magyarul – 1972-ben látott napvilágot, Bartos Tibor remek fordításában –, Ken Kesey Száll a kakukk fészkére című regényét a belőle készült, 1975-ös filmdráma tette igazán ismertté idehaza.
A filmváltozathoz képest a színpadi kevésbé van benne a köztudatban, pedig Dale Wassermann már a könyv amerikai megjelenését követő évben, 1963-ban megírta a regény nyomán, és azóta világszerte játsszák a színházak. Legutóbbi magyarországi bemutatóját 2021 telén tartották a fővárosi József Attila Színházban, és jelenleg is szerepel a teátrum műsorán, Funtek Frigyes rendezésében: a társulat a közelmúltban adta elő huszonötödik alkalommal.
A Száll a kakukk… egy elmegyógyintézetben játszódik, ahol a betegekkel szemben támasztott legfontosabb elvárás, hogy betartsák az osztály rendjét – erre a bentlakók által csak főnéniként emlegetett Ratched főnővér ügyel. Az ápoltak tehát kissé fásultan, de ellenkezés nélkül eleget tesznek az elvárásoknak, ám egy napon új páciens érkezik közéjük: egy szerencsejáték-függő, nagyhangú ír, Randle Patrick McMurphy.
A férfit egy büntetőfarmról vagy rabgazdaságból utalták be az intézménybe, mert felmerült a gyanú, hogy szimuláns, vagyis csak tetteti, hogy elmebeteg. És mert egyértelműen vezérszerepre tör, ráadásul konfliktuskereső alkat, akinek a tekintélytisztelet távolról sem az erőssége, a főnővérrel való összeütközése elkerülhetetlen.
Kettejük viadala hamarosan meg is kezdődik, és a főnéni kisvártatva észleli, hogy az ír renitens viselkedése felvillanyozza, azaz engedetlenségre készteti az elmeosztály lakóit. Ekkor emlékezteti McMurphyt, hogy jóval több a veszítenivalója, mint gondolta: míg a többi beteg önként tartózkodik az intézményben, tehát ha akarnák, bármikor elhagyhatnák, ő csak akkor távozhat, ha gyógyultnak nyilvánítják. És ki tudja, az intézmény vezetése talán éppen azt látja indokoltnak, hogy ennek érdekében elektrosokk-terápiának vesse alá…
McMurphynek tehát el kell döntenie, mit tekint fontosabbnak: a tusa folytatását vagy azt, hogy ne adjon okot arra, hogy megsüssék az agyát. És van még valami, amivel számolnia kell: a dadogós, bátortalan Billyre felszabadítólag hatnak a tőle látottak és hallottak, míg a süketnémaként kezelt, jól megtermett félvér indiánnal, Bromden főnökkel kezd baráti viszonyba kerülni. Milyen hatást gyakorolna a közösségre, ha felhagyna addigi viselkedésével?
A Száll a kakukk… tehát egyfelől a kiszolgáltatottság és alávetettség, másfelől az örök lázadás és elfojthatatlan szabadságvágy darabja. És bár tartalmát a regény megjelenése óta többször többféleképpen próbálták értelmezni – egyesek a George Orwell 1984-ében is megjelenített kommunista diktatúra, mások a hidegháborús Amerikai Egyesült Államok kritikáját olvasták ki belőle –, nem szükséges konkrét XX. századi történelmi-politikai kapcsolódási pontokat találnunk ahhoz, hogy megértsük.
A darab ugyanis alapvetően általánosságban vizsgálja a totalitáriusságra törő hatalom és a neki kiszolgáltatott egyén viszonyát, és meglehetősen keserű konklúziókkal szolgál: a rendszer nem sokáig tűri az egyéniséget, és egyáltalán nem tolerálja az egyedi viselkedést. Akik kilógnak a sorból, azokat előbb visszatuszkolja, majd egyszer és mindenkorra eltávolítja, ha nem tudnak belesimulni. És mert a betegek jó része az intézmény falai közé húzódva, önként mond le róla, a szabadság voltaképpen nem más, mint illúzió.
Ken Kesey és a regény alapvetéseit megtartó Dale Wassermann szemléletesen ábrázolja, hogy egy ilyen rendszer hogyan számolja fel az egyén ellenállását: hangzatos érveket gyárt a maga igazolására, amelyeket elfogadva a páciens önként mond le saját érdekei érvényesítéséről. Ez az érv a színműben így szól: mindarra, amit az intézmény vezetése kötelezővé tett, a betegek érdekében van szükség, ezért az a leghelyesebb, ha az elmeosztály lakói ellenkezés, mi több, kérdezősködés nélkül engedelmeskednek.
A darabból ugyanakkor kiderül: a közösségi bejegyzések gyakorlata – amelynek lényege: egy-egy páciens bármit beírhat a másikról az osztályon e célra elhelyezett füzetbe – nem más, mint a feljelentés intézményessé tétele. A csoportfoglalkozáson folytatott, terápiásnak mondott beszélgetés lényege pedig a betegek legbelsőbb magánügyeinek nyilvános csócsálása, a gyógyításra/gyógyulásra várók kiszolgáltatott helyzetbe hozása és megalázása. Vagyis: állítson bármit a főnéni, ezen intézkedések távolról sem a bentlakók érdekeit szolgálják.
És bár a történet látszólag Ratched diadalával és McMurphy vereségével zárul, a végkifejlet mégsem ennyire egyértelmű: a Száll a kakukk… egyfajta megváltástörténet, amely amellett érvel, hogy a személyes áldozatvállalás nem értelmetlen, nem céltalan.
A előadás Csík György tervezte díszlete – egy jellegtelen, személytelen kórházbelső – a maga egyszerűségében is kifejező. Elárulja, mi a hatalom célja: az egyén jellegtelenné, személytelenné tétele. Egyben jelzi, mi az ellene folytatott harc valódi tétje. A McMurphyt megszemélyesítő Chajnóczki Balázs remekül hozza a kezdetben önbizalomtól duzzadó, vagány lázadót, aki sokáig feltartóztathatatlannak tűnik, ám a cselekmény egy pontján kénytelen számot vetni a kilátásaival, majd nem sokkal később fizikai teljesítőképességének korlátaival is szembesül.
A Bromden főnököt alakító Fila Balázs mintha kissé túlzásba vinné a karakter sebzettségének, tétovaságának hangsúlyozását. Megjelenítésében a félvér indián alapvetően halk szavú, elesett, szelíd alak, ám ez az ábrázolás kissé tompítja a karakter végső átalakulásának hatását. A főnéni, Ratched nővér pedig vasfegyelmet tartó, kegyetlenül büntető, hideg-rideg szadistából határozott, ám kevésbé ijesztő, kevésbé kemény és kevésbé gonosz asszonysággá válik Fehér Anna elegáns alakításában.
Az előadás kitűnő alkalmat ad arra is, hogy a néző végiggondoljon egy sor lényeges kérdést. Például: miként viselkedik a színházon kívül, vagyis a maga szűkebb környezetében: a családjában vagy a munkahelyén?
Ha lázadóként: meddig lóghat ki a sorból anélkül, hogy a rendszer képviselői az orrára ne koppintsanak, és vissza ne parancsolnák oda, ahol megítélésük szerint a helye van? Ha a rendszer támaszaként: mely ponton válik elkerülhetetlenné, hogy „elektrosokkot” rendeljen el a változtatni akarókon? És ha önmagában bizonytalan, csendes kiváróként: vajon mikor jön el a pillanat, hogy kétségeit leküzdve kitörjön a korlátok közül, és kezdjen valamit magával és a szabadságával?