Mit rejt a Cziffra-dosszié?
Zongoraművész célkeresztben
Cziffra György zongoraművésznek a mélyszegénységből a világhírig ívelő páratlan pályafutását és a diktatúra titkosszolgálatának működését is felvillantja a Mit rejt a Cziffra-dosszié? – Az emigráns zongoraművész: Cziffra György és az állambiztonság című tárlat, amely az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltára (ÁBTL) falai között nyílt meg.Az Eötvös utcában álló elegáns, neoreneszánsz épület napjainkban az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltárának (ÁBTL) ad otthont. Az intézmény negyed évszázada működik, az itt őrzött iratanyag jelentős része a kommunista diktatúra titkosan megfigyelt személyeire, áldozataira, a rendszer erőszakszervezeteire és azok alkalmazottaira vonatkozik, azaz az 1944 decembere és 1990 közötti időszakra.
Az intézmény azonban nem csupán őrzi e titkos iratokat, hanem lehetőséget ad az állampolgároknak a betekintésre is. Hiszen a mélyre ásott titkoknak, a múlttal kapcsolatos elhallgatásoknak, a kibeszéletlen eseményeknek fojtogató, pszichózist teremtő légkörét csakis a múlttal való szembenézés oszlathatja el: mindez egy család, egy kisközösség történeteire éppúgy igaz lehet, mint a társadalom egészére. Talán ezért is az információs kárpótlás az egyik igen fontos tevékenysége az ÁBTL-nek.
– A magyar állam erkölcsi kárpótlást nyújt azon állampolgárainak, akiket az államvédelem a diktatúra időszakában valamilyen módon megfigyelt, jogszerűtlen módon adatokat gyűjtött róluk és fel is használta azokat – magyarázza a Cseh Gergő Bendegúz, az ÁBTL főigazgatója, hozzátéve, hogy a társadalmi információs kárpótlást ugyancsak küldetésüknek tekintik, azaz a közéleti és a nemzeti emlékezet szempontjából fontos tudományos kutatásaikat mindenki számára hozzáférhető kiadványokban publikálják.
Magyar példa
A főigazgató szerint e tevékenység azért is fontos, mert 1944 és 1990 között több mint egymillió ember állt a diktatúra titkosszolgálatainak célkeresztjében, ám ehhez az arányhoz képest igen kevesen, évente mindössze néhány ezren fordulnak a levéltárhoz, hogy megismerjék a családjukról vagy önmagukról vélhetően meglévő iratokat és ezzel együtt saját múltjukat.
– Ennek oka lehet egyrészt, hogy a rendszerváltás körüli évtizedekben elhitették a közvéleménnyel, ezeket az iratokat nem lehet kutatni, másrészt a diktatúra állambiztonsága saját maga semmisítette meg egy-egy történelmi kataklizma során, mint például az ’56-os forradalom és az azt követő megtorlás idején az iratanyagokat. A nyolcvanas évek közepétől ugyancsak hiányosak az iratok: a rendszerváltás környékén az operatív tiszteknél lévő, úgynevezett élő ügyek sokasága semmisült meg, hiszen a politikai változás hullámai során ezeket tudták a leghatékonyabban eltüntetni a rendszer akkori működtetői – mondja Cseh Gergő Bendegúz.
Szerinte a levéltári munka egy kicsit olyan, mint a régészet: a titkosszolgálati információkból mint egy szétszórt mozaik apró darabkáiból rakják össze a múltat. Az eltűnt anyagok felkutatásában vagy kiegészítésében – lévén mindenről volt másolat – olykor segítségükre van az egykori keleti blokk országaiban működő levéltárakkal, például a románnal kötött megállapodás, aminek értelmében elsősorban az erdélyi magyar kisebbséggel kapcsolatosan évente százezer oldalnyi digitalizált dokumentumot adnak át a hazai kutatás számára. Csak hogy ennek nagyságát érzékeltessük: a magyar ÁBTL négy és fél kilométernyi iratot őriz, a diktatúra román titkosszolgálata csupán a magyar kisebbségről ennek többszörösét. El lehet képzelni a Securitaténak az egész országot átszövő gigantikus hálózatát, elképesztő méretű munkáját és adminisztrációját – persze nem csak a magyarokkal kapcsolatban –, ám az kétségtelen, a román kommunista állambiztonságnak a magyar kisebbség, azon túl pedig az anyaország volt az egyik érzékeny pontja.
Az egyházakkal kapcsolatos iratanyag, a háborús bűncselekmények ügyei, az ötvenes évek koncepciós perei, az ötvenhatos forradalom és a hetvenes–nyolcvanas évek ellenzéki mozgalmai: e témákat mind kiemelt kutatói érdeklődés övezi, mondja a főigazgató, hozzátéve, hogy 2017 óta a levéltár illetékességét kiterjesztették az 1990 utáni, nem minősített nemzetbiztonsági iratokra is, amelyek hamarosan átkerülnek az ÁBTL falai közé.
– A titkosszolgálatok Európa nyugati felén akár 80-100 évig is őrzik iratanyagaikat, vagyis sok helyütt még a II. világháború korát sem tették kutathatóvá. A magyar gyakorlat tehát kuriózum, nálunk jóval nagyobb a kutatói szabadság e téren, mint a nyugati demokráciákban, nem csoda, ha a nyugati kollégák élnek is a magyar intézmény adta szabad kutatás lehetőségével.
Rejtőzködő történetek
Az intézmény tevékenységének széles körű megismertetésére kiváló lehetőséget ad az ÁBTL és a jelenleg is zajló Cziffra-fesztivál közös szervezésében a levéltár impozáns termében nemrég megnyílt Mit rejt a Cziffra-dosszié? című tárlat.
– Cziffra zseniális művész volt, akinek életét derékba törte a kommunista államvédelem, ám a megpróbáltatásokkal teli évek után visszatért a legnagyobb magasságokba, a zenei élet csúcsára. A tárlat az emberi példa, a művészi életút különlegessége mellett rávilágít arra is, számos olyan történetet rejtenek az intézményben őrzött akták, amelyeket érdemes kutatni, felfejteni – mondja a főigazgató.
A nemrég nyílt kiállításnak két aktualitása is van: idén számos, Cziffra Györgyhöz kötődő magándokumentum került az intézményhez, valamint idén harminc éve hunyt el a zongoraművész Párizsban.
– A magániratok, többek közt levelek, szerződések, fotók, valamint a levéltárból származó állambiztonsági iratok, például titkosszolgálati jelentések, kihallgatások jegyzőkönyvei egymást kiegészítve, párhuzamba állítva rajzolják fel Cziffra életének három periódusát – tudjuk meg Viszket Zoltán történész-levéltárostól, a Mit rejt a Cziffra dosszié? című tárlat egyik kurátortól, akivel a kiállítás enteriőrjében, Cziffra György tárgyai között ülünk le beszélgetni.
A történet 1945 körül kezdődik: megismerhetjük azokat az éveket, amikor Cziffra leszerelt a katonaságtól, majd bárokban zenélt, és azt az időszakot is, amikor családjával 1950-ben a sikertelen emigrálási kísérletet követően megjárta a poklok poklát: a művészt feleségével együtt letöltendő börtönbüntetésre ítélték, fiukat pedig a szombathelyi nevelőintézetbe küldte az államvédelem – egy kanyarójárvány kellős közepébe. A nagymama lélekjelenléte és bátor kiállítása kellett ahhoz, hogy a fiúcskát a nevelőintézet helyett végül hazaengedjék a családjához. Többek közt az árvaház vezetőinek a járványról írt levelét is olvashatjuk az egyik tárlóban, megrázó dokumentumaként a diktatúra kegyetlenségének – és nem utolsósorban a kitartó szeretetnek.
Börtön és világhír
A legtöbb Cziffrával kapcsolatos jelentés 1956 után született: a disszidens, befutott zongoraművész pályája, hírneve, kapcsolati tőkéje és nem utolsósorban a Franciaországban megalapozott anyagi jóléte érdekessé tette személyét a titkosszolgálat számára.
– A kommunista blokk országaiban működő állambiztonságiaknak egy-egy híres, köztiszteletben álló disszidens hazacsábítása kifejezett feladat volt, hiszen úgy gondolták, egy ilyen siker a kommunista állam és végső soron a keleti blokk uralkodó ideológiájának győzelmeként fogható fel – fejti ki a kurátor.
Cziffra György disszidálásának oka azonban – családi visszaemlékezések és az önéletrajzi kötetében leírtak szerint – nem politikai természetű volt, sokkal inkább a mellőzöttség érzése űzte külföldre, és nyilván nem marasztalta az sem, hogy a börtönévek alatt megsérült kezével csak csuklószorítóban volt képes játszani. Úgy érezte, tehetségéhez mérten nem kap itthon elég lehetőséget. Igaz, börtönbüntetése letöltését követően újra beiratkozhatott a Zeneakadémiára, koncertek sorát tartotta, és átvehette a Liszt-díjat is, ám mindez már későn jött: Cziffra akkorra már eldöntötte, nem marad Magyarországon. Az ’56-os forradalom előtti pillanatok ugyancsak szerepet kapnak a tárlaton: Cziffra 1956. október 22-én tartotta híres koncertjét, amelyen Bartók II. zongoraversenyét játszotta. A városi legenda szerint ez az este is hozzájárult a forradalom kitöréséhez.
– Ez utóbbi talán túlzás, ám kétségtelen, a rádióban is sugárzott koncertnek vitathatatlanul nagy sikere volt, Cziffra pedig a következő napokban hagyta itt az országot. Miután emigrált, sokáig elhallgatták, itthon nem lehetett tudni róla, csupán egy apró tudósítás jelent meg az újságban arról, hogy anyósától szélhámosok kicsalták a neki kiutalt állami tulajdonban álló zongorát – meséli Viszket Zoltán.
A sorok között olvasni tudó pestiek innen értesültek a művész távoztáról. Cziffra karrierje külföldön meredeken ívelt felfelé: Los Angelestől Tokióig az egész világot bejárta, ekkoriban került újra az állambiztonság fókuszába. Római koncertje után még a szovjet nagykövet is igyekezett kikérdezni emigrálása okáról, ám Cziffra bölcsen hallgatott. Érdekes, hogy Cziffra megfigyelései általában félbeszakadtak, és nem zárultak semmiféle eredménnyel, viszont a maguk módján adatokat szolgáltattak egy külföldre szakadt, immár világhírű ember életéről. A tárlaton látható titkosszolgálati iratok, családi fotók, magánlevelek így közelebb hozzák az érdeklődőkhöz e nem mindennapi művész pályáját, életének sorsfordulóit, inkább árnyalva, mintsem újraírva Cziffra Ágyúk és virágok című kötetében már amúgy is megvallott élete krónikáját.