A KSH adatai szerint nagyjából hárommillió autó fut Magyarország útjain. Ez soknak tűnik, ha azt tekintjük, hogy hazánkban 4,1 millió háztartás van. Tényleg szegénységbe csúszott a magyarság, miközben a családok háromnegyedének van autója? Ellentmondásosnak tűnik, de a Statisztikai Hivatal jelentéseiből az is kiderül, hogy az országban futó személygépjárművek átlagéletkora 12,5 év – ami duplája a nyugati országokban jellemző értékeknek, vagyis nálunk sokkal több kiöregedett, veszélyes autó van üzemben.

A válság óta az új autók eladásai mélypontra jutottak, a változás mértékét a PricewaterhouseCoopers elemzése mutatja a legjobban: míg 2007-ben 176 ezer autót, addig 2012-ben csupán 45 ezret adtak el. A 2007-es adatról azt is tudni kell, hogy ezt a rengeteg új járművet többnyire devizaalapú hitel felvételével vásárolták meg az emberek, sokan akár tízéves futamidővel. Ami azonban akkor jó üzletnek tűnt, mára katasztrófává vált, és csakúgy, mint a lakáshitelek esetében, a pórul járt vásárlóknak autójuk értékének akár négyszeresét is ki kell fizetniük. Aki pedig a mostani viszonyok között vállalkozik autóvásárlásra, inkább használt autót vesz, lehetőleg úgy, hogy ne kelljen hitelt felvenni.

Hesz Boglárka, a budapesti Delta-Popp használtautó-kereskedés ügyvezetője elmondta, hogy náluk is jól látszik a változás, avagy ha lehet így mondani, szegényedés, hiszen míg tavaly 1,5-1,8 millió forintos átlagáron tudtak kereskedni, mára 800 ezer és 1,2 millió forint közötti átlagot produkálnak – de működőképes kocsikat már kétszázezer forint körül is lehet kapni, hitelt pedig háromszázezer forinttól fel lehet venni. A devizahitelekből már nem kér senki, a forintalapúak viszont még működnek; körülbelül fele-fele arányban vannak azok, akik készpénzzel fizetnek és akik hitelre vásárolnak használt autót. Az autókereskedők viszonylag jó képet kapnak a hiteles vevőkről. Akik így vásárolnak, értelemszerűen stabil anyagi háttérrel, biztos keresettel rendelkeznek, középrétegbeliek, és többnyire családosak, úgyhogy hitelre a nagyobb kombi és szedán kivitelű autók mennek el. A készpénzes vevők köre viszont társadalmilag a legváltozatosabb képet mutatja.

Közben felmerül a kérdés, hogy honnan a sok használt autó? Mennyire igaz az, hogy Nyugat-Európából érkeznek hozzánk a roncsok? Meglepő választ kaptunk a kereskedésre.

– Nyugatról nem szoktak autók érkezni, hiszen amelyik jármű már négyszer-ötször gazdát cserélt és egymillió alatt van az értéke, az már lelakott, és ott is inkább a bontóba megy, már nem exportálják – mondta el Hesz Boglárka.

A legtöbb használt autó cégektől kerül hozzájuk, a flottakezelőknél licitálnak rájuk. A válság nyomán azonban a cégeknél ma már nem az a gyakorlat, hogy kortól függetlenül lecserélik 120 ezer kilométer után a kocsikat, hanem sokkal tovább használják őket, sőt a kereskedő olyat is hallott, hogy egyesek használt autót is bevennének a flottába.

Érthető módon a magánemberekre is az a jellemző, hogy igyekeznek a lehető legtovább megtartani autójukat. Ez formálja a vásárlási szokásokat is, tehát csak végső esetben cserélnek kocsit az emberek: legjellemzőbb az, ha valaki a régebbi autóját kevésbé régire, de általában ugyanolyan kategóriájúra cseréli, vagy például a nagy családi kombit kisebbre cserélik, amikor a gyerekek kirepülnek. A használtautó-telepre betérők így többnyire olyan autókhoz juthatnak hozzá, amik autóbeszámításból maradtak a kereskedőnél. Emiatt a kereskedések forgalma is csökkent, illetve mivel a járműállomány frissülése is jelentősen lelassult, egyre öregebb kocsik forognak a piacon. A Delta-Popp telepén rengeteg autó áll, eladásaik jelenleg a mélyponton vannak, idén átlagosan 300 jármű cserél náluk gazdát havonta, ami egy ekkora kereskedésnél kevés. Ráadásul elég körülnézni a murván álló járművek között: elsöprő többségük tíz évnél idősebb.

Winkler Róbert, a Totalcar.hu internetes autósmagazin vezető szerkesztője többek között az olvasottságon látja a változásokat. Míg 3-5 éve egy újautó-tesztet jóval többen olvastak, mint a használtautó-teszteket, ez mára megfordult.

– Most egy újautó-tesztnek összesen van 30-35 ezer biztos olvasója, míg egy használtautó-tesztet, főleg egy csoportos összehasonlító írást akár 60 ezren is elolvasnak. Egy használtautó-kereskedő kollégánk mondta, hogy egy-két éve el tudott adni szinte bármit, most meg csak az egymillió alatti kategória pörög, az viszont nagyon. Sőt a vásárlási tanácsadó rovatunkba is rengeteg félmillió forint alatti autóra vonatkozó kérdés érkezik az olvasóktól.

Látható, hogy a válság és vele együtt a devizahitelek bedőlése keményen megviselte az autópiacot. Az emberek régi, környezetszennyező és nem biztonságos autókat vezetnek, és nincs lehetőségük új járművek vásárlására.

A PricewaterhouseCoopers felmérés nem jósol derűs jövőt: az autókereskedések szerint az elkövetkező években nem fog jelentősen növekedni a gépjárműeladások száma, vagyis amíg a magyarság nem mentesül a devizahitelek katasztrofális nyomásától, addig nincs remény arra, hogy hazánk gépjárműállományának mutatói akár csak megközelítsék a nyugat-európai értékeket.

Miss Nándor