A Kulturális és Innovációs Minisztérium (KIM) helyettes államtitkára a verseny döntőjébe került diákok projektjeivel kapcsolatban megjegyezte: olyan szintű ötletek valósultak meg, amelyek talán nem is középiskolás szintűek.

Hirdetés

„Azok az iskolák, akik megjelentek itt, és beadták a pályázatukat, azok mind elindultak egy olyan úton, amely a fiatalok támogatásán túl a jövőt építik” – hangsúlyozta, hozzátéve, hogy ez azért is fontos, mert „a nemzet, a haza építése a fiatalokon múlik”.

Pölöskei Gáborné szerint a diákok munkájából kitűnik, hogy a fiatalok gondolkodnak környezetvédelemben, hatékonyságban és új eszközök létrehozásában is. „Külön büszke vagyok arra, hogy ilyen szép számmal és ilyen eredménnyel tudjuk képviselni a szakképzést, a diákok pedig az iskoláikat” – húzta alá.

A helyettes államtitkár emlékeztetett arra is, hogy sok változás és fejlesztés történt az elmúlt években a szakképzésben. Példaként említette, hogy országosan 66 új digitális alkotóműhelyt is létrehoztak, amelyek 21. századi környezetben és eszközökkel támogatják a tanárok munkáját, ezáltal az oktatás minőségét.

Úgy vélte, hogy a projektalapú gondolkodás és szemlélet kezd beépülni az oktatásba, amely korábban nem volt jelen. Ezáltal az iskolák képesek kiszolgálni egy jövőt építő oktatást. Hozzáfűzte: a mostani versenyen szereplő projektek a bizonyítékai annak, hogy miért tartozik több éve egy államtitkárság alá a szakképzés, az innováció és a felsőoktatás, hiszen „mindezek együtt a jövőt építik”.

Pakucs János, az olimpia szervezőbizottságának elnöke elmonda, hogy az idei pályázatra több mint 190 diák nevezett 138 projekttel, és végül 36 pályázó 28 munkája került be a tudományos verseny döntőjébe. A legjobb három pályázat képviselheti majd Magyarországot szeptemberben, az Európai Unió által a lengyelországi Katowicébe szervezett, 40 ország részvételével zajló Európai Unió Fiatal Tudósok Versenyének döntőjén.

Korábban írtuk

A magyar verseny döntős projektjei, amelyek között szerepel önvezető kerekesszék, termoakusztikus motor, magaslégköri ballon vagy napelemes hibrid okosroller is, pénteken és szombaton mutatkoznak be a BME aulájában a szakmai zsűri előtt. A Magyar Innovációs Szövetség (MISZ) által felkért szakemberekből álló zsűri a két nap folyamán újból értékeli majd a diákok munkáit, hogy a versenyzőkkel készített interjúk után kiválassza a nyerteseket. A díjkiosztó ünnepséget szombaton, a Kopaszi-gáton tartják, ahol a legtehetségesebb 10-12 diák kap majd elismerést. A pályázatok készítői és a felkészítő tanárok között több mint 12 millió forintot osztanak szét.

Pakucs János kiemelte, hogy az elmúlt évek során, a fiatalokkal való interjúkból kiderült, hogy a diákok motivációját legtöbbször oktatóik és iskoláik adják, ezért három éve a felkészítő tanárok munkáját és a tudományos műhelyeknek otthont adó iskolákat is díjazzák a szervezők.

Czigány Tibor, a BME rektora beszédében szintén a középiskolai tanárok többletmunkáját méltatta és kiemelte, hogy ezek az oktatók azok, akik inspirálják és felkészítik a fiatalokat a versenyeken való elindulásra, az innovációk létrehozására.

Idén kitüntetést vehetett át hat magyarországi és hat határon túli középiskola. Elismerést kapott a kolozsvári Apáczai Csere János Elméleti Líceum, a BMSZC Neumann János Informatikai Technikum, a BMSZC Petrik Lajos Két Tanítási Nyelvű Technikum, a Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium, a Budapesti Piarista Gimnázium, a Debreceni Fazekas Mihály Gimnázium, a Deutsche Schule Budapest – Thomas Mann Gymnasium, a debreceni Medgyessy Ferenc Gimnázium, Művészeti Szakgimnázium és Technikum, az NYSZC Bánki Donát Műszaki Technikum és Kollégium, a győri Révai Miklós Gimnázium és Kollégium, a Szegedi SZC Tóth János Mórahalmi Szakképző Iskola és Szilágyi Mihály Kollégium, valamint a Székesfehérvári SZC Széchenyi István Műszaki Technikum.