Fotó: VanderWolf Images/Shutterstock.com
Hirdetés

Bloomberg információi szerint 10 ország szavazott a vámok bevezetése mellett, míg négy – köztük Németország és Magyarország – ellene, 12 tagállam pedig tartózkodott. Az uniós döntés az Európai Bizottság tvaly októberben elindított vizsgálatát követi, amely megállapította, hogy Peking tiltott állami támogatásokat nyújtott autóiparának, amit azonban Kína tagad és 

válaszlépéseket is kilátásba helyezett, többek között a tejtermékek, a brandy, a sertéshús vagy épp az autóipart célba véve

Az EU igyekszik mérsékelni függőségét Kínával szemben, és Mario Draghi, az Európai Központi Bank (EKB) volt elnöke is arról írt szeptemberben publikált versenyképességi jelentésében, hogy az államilag támogatott kínai termékek dömpingje fenyegetést jelent a kontinens iparára és sérülékennyé teheti a közösséget. Az EU és Kína közötti kereskedelem tavaly 739 milliárd eurót tett ki, így a tagállamok megosztottak a vámok bevezetésének a kérdésében.

Az unió és Kína ugyanakkor folytatja a tárgyalásokat a vámok alternatívájától, melynek részeként a járművek lényegi tulajdonságai alapján (méret, teljesítmény, hajtáslánc stb.) rónának ki importvámokat, minden esetben a minimális mértéket meghatározva. Brüsszel olyan megállapodást szeretne, mely szigorú követelményeket támaszt, beleértve a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) szabályainak való megfelelést, de az állami támogatások hatásának ellensúlyozását is. A szabályoknak pedig olyanoknak kell lenniük, amit az unió is tud ellenőrizni.

A vámok 45 százalékos szintje úgy jön ki, hogy

Korábban írtuk

a már most is élő 10 százalékos alapvám mellé jöhet 35,3 százalékot is, sávosan megállapított plusz teher.

Ezt a büntetővámok júliui hatályba lépése óta behozott villanyautók után is kirótták, azonban megfizetésüket a végleges döntésig, azaz máig elhalasztották,  az importőröknek elég volt bankgaranciát felmutatniuk ahhoz, hogy amikor aktuálissá válik, fizetni tudnak.  

A kínai elektromosautó-gyártóknak most azt kell eldönteniük, hogy lenyelik-e a megemelkedett költségeket, miközben a hazai piacukon az öldöklő verseny helyez nyomást nyereségükre. A vámok lehetősége miatt több kínai gyártó is európai gyárak építése mellett döntött, remélve, hogy azok elkerülik a vámokat. Így a BYD Szegeden és Törökországban, a Chery Spanyolországban és Törökországban próbálkozik.

(forrás: Világgazdaság)