Az ókori Mezopotámia istenestül, démonostul Budapesten
Démon segít a bajban
Mit tegyünk, ha egy oroszlánfejű, keselyűlábú, kígyókat markolászó rettenetes női démon tör csecsemőnk életére? Hívjunk mielőbb szakembert – és a Pazuzu nevű démont! Az ókori Mezopotámia istenestől, démonostól Budapestre költözött, és ha szerettük a Gilgames-eposzt vagy kíváncsiak vagyunk az európai kultúra ősforrására, akkor érdemes megnézni.Kevés olyan kiállításon jártunk, ahol egy hatalmas démon fogadna az ajtóban. Nem ruhatáros, nem is teremőr, csak egy démon. Ezt írhatja a névjegyére is. 3D nyomtatóval fröccsönthették, mégis félelmetes teremtmény. Pazuzu egy asszír démon. Spirituális menekült. Nem baj, hogy ideiglenesen befogadtuk a magyar szellemtérbe, mert őshazája mai területén valószínű, hogy beverné a képét az Iszlám Állam valamely kérlelhetetlen műbírálója. Sumerföld és Asszíria szellemlényei, tárgyi örökségének egy része Európában találtak menedékre, sőt az európaiak is tárták fel őket a XIX. és a XX. század elején – ez a gyarmatosítás paradoxona. Európában kiválóan karbantartott múzeumi gyűjteményekben tárolják e felbecsülhetetlen értékű ókori emlékeket, láthatók és kutathatók, gyarapítják az emberi civilizáció kezdetéről való tudásunkat; ám ha a Közel-Keleten maradtak volna, akkor valószínű, hogy nagy részük elpusztul az utóbbi évtizedek kíméletlen háborúi során. Tehát mégsem fekete-fehér ügy a gyarmatosítás? Mindenképpen megvitatandó kérdés.
Időzzünk még el Pazuzunál. Arca kissé emlékeztet a középkori vízköpők torz pofájára és a jellegzetes kínai sárkányokéra is. Ősi ábrázolás. Vicsorít, nagymacskaféléhez hasonló feje van, de széles állkapcsa, éles fogai. Arcizmait az ember elemi félelme szőhette – ez a tudományos, lábjegyzetelt magyarázat. Csakhogy számolni kell a transzcendens lehetőséggel is. Lehet, hogy nem az emberi félelem alkotta ezeket a démonokat, hanem csak megérezte és észrevette a létezésüket? Az elvarázstalanodott világban elveszíthettük az érzékszervünket, amellyel a civilizáció hajnalán e láthatatlan világot pásztáztuk? Carl Gustav Jung Föld és lélek című könyvében azt írja a tudattalanról, hogy úgy kell elképzelni, mint egy sötétben úszó tájat, a tudatunk meg az elemlámpa fénycsóvája, amely egy-egy kis szeletét megvilágítja. Mi mocoroghat az emberiség kollektív tudattalanjának sötétjében? Az istenek és démonok birodalmában ez nem földhözragadt kérdés. A kiállításnak is ez a hívószava.
Pazuzu több ezer év elteltével is felébreszt bennünk egyfajta elemi félelmet, undort, viszolygást – mit szólhattak hozzá azok, akik több ezer éve látták, és vajon megrémülnek-e tőle a TikTok vizuális szőnyegbombázásán felnőtt nemzedékek? Az idősebbek bizonyára igen. Pazuzu alakja ismerős lehet az 1973-as Ördögűző című filmből, amely a démoni megszállottságot a mezopotámiai szellemi örökség révén mutatta be – a kiállítás legutolsó részében láthatjuk, hogyan hatott a mezopotámiai művészet a kortárs popkultúrára. Ám aki emlékszik a filmre, tudhatja, hogy Pazuzu ágyékán látszik az ágaskodó fallosza, és több eredeti ábrázolásáén is (bár vannak olyan változatok, amelyeken alig, talán ilyet választhattak a kurátorok). Nem is akarunk a démonok genderéről beszélgetni, de érdemes megjegyezni, hogy hím-, illetve nőneműként képzelték el őket, nem nemtelenként. Minden esetre a sumerek és asszírok nem voltak prűd emberek, különben nem maradt volna fenn az a közmondásuk, miszerint „ne egyél zsírosat, nem szarsz véreset!” (Rákos Sándor fordítása – a szerk; Gilgames – Agyagtáblák üzenete.)
A démon mellett a babiloni Istár-kapu egyszerű másolata fogad, valóságos nagyságában, hogy éreztesse az eredeti méreteit. Ezen kell jelképesen átmennünk, hogy belépjünk a kiállítás területére. A lapis lazuli kék, nemes és az ég színében pompázik, a kiállítás minden látványeleme hasonló színű, és okkal – e drága kőzetet a Kr. e VII. évezred óta bányásszák a mai Afganisztán területén, Tutanhamon halotti maszkja is ezzel van kirakva, de porrá törve ezzel színezték az értékes mozaikokat is.
Az eredeti kaput különben a berlini Pergamon Múzeumban őrzik, ám így, megidézve is lenyűgöző. Amint átléptük a küszöböt, a kiállítás egyik legértékesebb tárgyát láthatjuk: a babiloni oroszlánt. Eredetileg az Istár-kapuból nyílt egy felvonulási út egészen a főtemplomig – az utat csempéből kirakott domborművek díszítették, az oroszlán pedig Assúr királyának volt a jelképe. Természetessége lenyűgöző, nincs benne semmi elnagyoltság, méltóságosan lépked, modern oroszlánábrázolásnak látszik, pedig II. Nabukodonozor idejéből való (Kr. e 604–562) – akkor foglalta el Jeruzsálemet, tehát a Biblia egyik szereplője is; persze a magyarok csaknem pertuk vele, nekik csak „ne bolondozzon az úr”. Az oroszlános domborművet a Bécsi Szépművészeti Múzeumból hozták, és előtte egy hatalmas makett érzékelteti a palotakomplexum méreteit, amely a Versailles-i kastéllyal vetekedett. Mindezt Robert Koldewey német régész tárta fel a múlt század elején, 28 méter föld alatt.
Oldalt a falakon pedig térképeket és szöveges magyarázatokat olvashatunk, amelyek felelevenítik, illetve kiegészítik az ókori Mezopotámiáról való ismereteinket. Még mielőtt tovaballagnánk, nem árt tudni, hogy ez az első hazánkban megrendezett nagyszabású kiállítás a témában. A tárlat a legértékesebb európai közgyűjtemények – többek között a Vorderasiatisches Museum, Berlin; a Bibliothéque nationale de France és a Musée du Louvre, Párizs; a Ny Carlsberg Glyptotek, Koppenhága és a Staatliche Kunstsammlungen, Drezda – összesen több mint 150 kölcsönzött műtárgyán keresztül mutatja be az európai kultúra eredetének, a civilizáció bölcsőjének letűnt világát.
Hogy ez utóbbi mennyire nem közhelyes állítás, Simo Parpola finn asszirológus nagyon jól összefoglalta A nyugati kultúra mezopotámiai lelke című esszéjében, olyannyira, hogy érdemes is idézni belőle: „A mezopotámiai matematikában ismerték a nulla és a pi fogalmát, a reciprokokat, a hatványokat, a négyzetet és a köbszámokat, valamint a logaritmusokat, számsorokat, síkgeometriát és polinomokat is, ezer évvel Püthagorász előtt. Mezopotámiában legkésőbb a Kr. e. XIII. században már létezett egy kifinomult zeneelmélet, amely kottaírást használt és ismerte a »püthagoraszi« hangskálát. A Kr. E, második évezredben már léteztek az ezópusi mesék és a »hippokratészi« orvosi receptek prototípusai. Sulgi sumer király gerelyt hajított és diszkoszt vetett, birkózott és versenyzett a vallási ünnepeken már ezer évvel az olimpiai játékok előtt, a platóni ideák tanai is innen gyökereznek… Sok, kultúránkban közismert mondás, mint például a »királylány és a fél királyság« nem Görögországból, hanem az ókori Mezopotámiából származik.”
Simo Parpola szerint a kereszténység gyökereit nem az ókori görög vagy a zoroasztriánus, esetleg zsidó vallásban kell keresnünk, mert a kereszténység lényeges tanai, gondolatai és szimbólumai az asszírok vallásból származnak, amely Krisztus korában még létezett. Sőt, Parpola megkockáztatja, hogy az ősi mezopotámiai vallás valójában egyistenhit volt, mert a politeista felszín alatt egy olyan gondolkodási hierarchikus minta rejtőzik, amely az összes istent egyetlen mindenható isten, Asszúr, a mintát adó sumereknél Anu puszta attribútumává teszi, aki meghaladta az emberi felfogóképességet. Úgy véli, hogy ebből a szempontból a sumer és a belőle fakadó asszír vallás ugyanolyan monoteista volt, mint a kereszténység és a judaizmus az angyalok és arkangyalok sokaságával vagy a szentekével. A sumer (és asszír) tehát az európai kultúra legalsó alapja, a kereszténység pedig több szálon fűződik hozzá, mint egyéb vallásokhoz. A keresztény áldást osztó kézmozdulat is megtalálható mezopotámiai domborműveken…
A kiállítás ezek után bevezet a sumer és asszír vallás világába, bemutatja az isteneket és a képzelt keveréklényeket; hogyan keletkeztek, milyen földrajzi és környezeti okok vezethettek akár a vízözön mítoszához és a többi. Adad viharisten kősztéléje (Kr. e VIII. század) azért lehengerlő látvány, mert az isten egy bika tetején áll, és villámnyalábokat tart a kezében – a villám és a bika pedig Zeuszt juttatja eszünkbe, és ez nem holmi analógiás elmejáték, mert valóban innen ered az ógörög mitológia egyik főistenének alakja. Az a furcsa érzés kerít hatalmába minket a kiállításon, hogy végül is minden ismerős, minden elemet köthetünk valamihez a saját kultúránkból.
A kiállítás egyik legizgalmasabb része a démonokról és a démonok elleni küzdelemről szóló rész, ezen található a „pokolplakett”, amelyen a démoni alvilágba űzik Lamastut, az ókori Mezopotámia egyik legrettegettebb démonát. Oroszlánfejű, szamárfülű, keselyűlábú, nőtestű szörnyként ábrázolták, aki a kezében kígyókat tart, és duzzadt emlőiből kutyakölykök, malacok szopnak. Ő volt a gyermekbetegségek démona, szülő és szoptatós nők voltak a kedvenc prédái. E Kr. e VII. századi bronzplakett a párizsi Louvre-ból érkezett, láthatjuk rajta a világ különböző szféráit: a legfelső szint a koronként változó főisten (Anu, Adad, Marduk, Istár, Samas, Szín, Nuszku) szimbólumait ábrázolja, a másodikon hét vadállatfejes démon vonul fel, a harmadikban egy betegágyjelenet látható, egy halandó – a tárgy tulajdonosa – jelenik meg mágikus-gyógyító szertartást végző ráolvasó papok és a démoni erők támadásától védelmező, lesújtó lények mellett. A negyedik szinten Pazuzu elűzi Lamastut, tehát az egyik démont fel lehetett bujtani a másik elűzésére – persze ha megvolt hozzá a mágikus erő.
Az istenvilágban is ismerünk hasonlót. Marduk győzte le a sárkányszerű lényt, a mususszut, aki ezután őt szolgálta – e sárkány eredeti, babiloni domborművét is láthatjuk a tárlaton. A plakettet hátulról Pazuzu mancsaival tartja, felénk fordítva. Mi ez, ha nem a világtörténelem első „ördögűzése”, sőt, a keresztény ördögűzések, a démonok és „angyalok” küzdelmének eredete?
Az Istenek és démonok királysága Niederreiter Zoltán asszirólugus elképesztő kutatómunkáját dicséri. A kutató 5500 újasszír, újbabiloni és óperzsa kori pecséthenger képét és leírását gyűjtötte össze, tíz éven át járta a világ múzeumait, böngészte a publikációkat és az aukciós katalógusokat, elemezte a tárgyakat. E kis henger formájú, egy-másfél centiméter átmérőjű tárgyak átlagosan másfél-négy centiméter hosszúak, mint egy kisgyermek kisujja. A kisujjnyi méretű, ám díszesen faragott és feliratozott darabokból álló forráscsoportból feltárul a mezopotámiai istenek és képzetek világa. A kiállításon bemutatnak pecséthengereket is, valamint – sokszor védő amulettként használt – agyaglenyomataikat. A tárlat Roboz Erika művészettörténész szakértelmét és ízlését is dicséri, hiszen ami megvalósult, Európa-szerte páratlan: tartalma, látványvilága, a kiállított tárgyak értéke és a külleme is az évtized egyik legérdekesebb kiállításáva teszi. Érdemes megnézni.
Az Istenek és démonok királysága – Mezopotámia Kr. e. 1000–500 című tárlat a Szépművészeti Múzeumban 2025. február 2-ig látogatható.