A harminc év alattiak nagy része a konzervatív pártokat támogatja
Láthatatlan többség
Az ellenzék komoly erőfeszítéseket tesz azért, hogy a fiatalokat kormánybuktató szándékai mellé állítsa. Újdonság a TikTok-politizálás, amivel a Tisza Párt operál. Az Ifjúságkutató Intézet vizsgálatai azonban azt mutatják: a 18–29 évesek választóként inkább szüleik nézeteit követik, többségük a konzervatív politika mellett voksol a nemzedékek közötti szolidaritást erősítve.Elterjedt nézet, hogy az ifjúság életkorából fakadóan lázadó, nem tűri meg a családi béklyókat, ez határozza meg politikai nézeteit, pártpreferenciáit. Székely Levente, az Ifjúságkutató Intézet igazgatója azonban cáfolja ezeket az állításokat. Mint mondja, tévedés az ifjúságra közös nézeteket valló egységes tömegként tekinteni. A fiatalok éppen úgy sokszínű nézeteket vallanak, mint a harminc felettiek. Igaz, közös vonásnak tekinthetjük bennük, hogy kevéssé érdekli őket a politika, kevesen csatlakoznak a pártok ifjúsági szervezetihez, közéleti érdeklődésüket, ismereteik mélységét, tartalmát többnyire a szüleik nézetei határozzák meg. Ám mindez nem befolyásolja választói aktivitásukat: az első szavazás élménye például képes a passzivitás ellen hatni.
Előny a kormányzó pártoknál
Székely Levente állításait alátámasztják az intézet kutatásai. A fiatalok élethelyzetét, életmódját vizsgáló nagy mintás felmérések rendre azt mutatják, hogy a fiatal nemzedék politikai érdeklődése ötfokú skálán nem éri el a középértéket sem. Az is kiderül: a politikai, közéleti kérdések jellemzően nem merülnek fel a baráti beszélgetésekben, az ifjak politikai nézeteit érdemben nem befolyásolják a kortárs csoportok.
Mindez érthető, hiszen egy laikus számára is világos, hogy a felnőttkor küszöbét éppen csak átlépő ifjú emberek gondolkodását leginkább a szülőkről való leszakadás, a párválasztás, a karrierépítés vagy éppen az otthonteremtési gondok kötik le.
Meglepő azonban, hogy mint a vizsgálatok mutatják, a politikai, közéleti kérdések általában nem részei a családi beszélgetéseknek sem. Mindössze a fiatalok hét százaléka számolt be arról, hogy ezek előkerülnek otthon a hétköznapokban.
Ennek ellenére Székely Levente szerint a politikai szocializáció alapvető forrása és terepe a család. A szülői preferenciák követése azonban nem pusztán a konfliktuskerülő magatartásban gyökeredzik. A fiatalok maguk is azt mondják, hogy nincs elegendő ismeretük e területen. A meglévőnél sokkal több tudásra lenne szükségük ahhoz, hogy megítéljék például Kína és az EU viszonyát, a gyermekvédelmi törvény vagy az eutanázia problematikáját és felmérjék politikai döntéseik következményeit. Az Ifjúságkutató Intézet igazgatója azonban úgy látja, hogy mindez nem jelenti azt, hogy az életkor előrehaladtával ne változhatnának a fiatalok nézetei, ne szakadhatnának el a szülői mintától, ne fogalmaznának meg akár markáns különvéleményt számos kérdésben. Ám mint a kutatásokból kiderült: a választófülkékben a többség számára a családi minta a mérvadó, a fiatalok többsége a kormányzó pártok mellett szavaz. Igaz, településtípusonként vannak különbségek: kisebb településeken nagyobb arányú a Fidesz–KDNP előnye, mint a nagyvárosokban. Az adatok azonban azt is megmutatják, hogy kitapintható a nemzedékek közötti szolidaritás a pártpreferenciák vizsgálatakor is.
Hódít a TikTok
Az Ifjúságkutató Intézet munkatársai arra is kíváncsiak voltak, hogy az internet közösségi oldalai miként hatnak a tizen- és huszonévesek politikai gondolkodására. A vizsgálatokból fény derült arra, hogy erre a korosztályra nem jellemző a tudatos érdeklődés e témák iránt, inkább védtelennek tűnnek az ilyen jellegű tartalmakkal szemben. Az első szavazóknak például 32 százaléka éppen a közösségi oldalakon fellelt információkból tájékozódik, hasonló az arány az online sajtót illetően is. Csak az ifjak elenyésző hányada fordul a nyomtatott sajtó, a rádió vagy a televízió felé.
Bár még mindig tartja pozícióit a Facebook, láthatóan előretört a TikTok, napi használóinak aránya már 60 százalék körül mozog e körben. Székely Levente úgy látja, hogy e platformok révén fokozni lehet politikai aktivitásukat. Mindazonáltal egy különös ellentmondásra utal, hogy ugyan a közösségi oldalakon nagy számban találhatóak az ellenzéket támogató tartalmak, az első szavazók ennek ellenére a választási végeredményhez hasonló arányban bizonyultak jobboldali voksolónak.
Ezt az állítást alátámasztja az a tapasztalat is, mely szerint az oktatással kapcsolatos tömegdemonstrációk zömét valamelyik közösségi oldalon keresztül szervezik a rendező NGO-k. Ezeket a rendezvényeket vélhetően ezért is nevezik a konzervatív oldalon a politikai pedofília tünetének. Ám az Ifjúságkutató Intézet igazgatója szerint az ilyen, sok fiatalt mozgósító rendezvények ellenére sem eshetünk az általánosítás hibájába. Ezek csak azt mutatják, hogy az ifjúság egy része kormánykritikus. A többség azonban hallgat, mint az ifjúságkutatók vizsgálatai mutatják.
Árad a Tisza?
A magyar közélet napjainkban nagy gyorsasággal változik. A Tisza Párt megjelenése átrajzolta az ellenzéki erőviszonyokat. Napról napra egyértelműbb az is, hogy a párt vezetőjeként szereplő Magyar Péter elsősorban a TikTok-politizálásban hisz: naponta több poszttal is jelentkezik a közösségi oldalakon. Támogatói ettől vélhetően azt várják, hogy sikerül tartósan melléjük állítani a harminc év alattiakat. A várakozást egyelőre nem igazolják megbízható kutatási eredmények, hiszen a politikai formáció felemelkedése igen rövid idő alatt történt. Székely Levente szerint kérdés, hogy ez a gyors siker hosszú távon is működőképes lehet-e. A Tisza Párt tagjai bekerültek a fővárosi közgyűlésbe és az Európai Parlamentbe is, vagyis tevékenységük a figyelem középpontjában van, konkrét döntéseket kell hozniuk, amelyek következményeivel is szembesülnek választók. A párt csak akkor tudja megtartani támogatottságát, ha képes lesz kiépíteni saját szervezetét, szakmai kompetenciáját, és képes lesz olyan mondanivalóval kirukkolni, amely találkozik választóinak elvárásaival.
Fiatalok és politika című összeállításunk további cikkei itt olvashatók.