Fotó: demokrata.hu
Hirdetés

„A véleményetekre vagyunk kíváncsiak azzal kapcsolatban, hogy az ingyenes parkolás vajon a legjobb módja-e a közpénz elköltésének?” – teszi fel a kérdést a neten terjedő kérdőívben a Levegő Munkacsoport, amely szerint reformra van szükség. Példaként Józsefvárost hozzák fel, ahol 30 százalékkal csökkent a parkolóhelyek kihasználtsága, miután tízszeresére emelte meg a lakossági éves díjat a baloldali városvezetés. A szivárványos kerület a sarcból származó bevételt elvileg „visszaforgatja a rászorulók közlekedésébe.”

A munkacsoport kérdőíve szerint, aki azt gondolja, hogy az autósok már ma is túl sok adót fizetnek, olvassa el az Európai Bizottság tanulmányát, amely megállapítja: Magyarországon az autósok a közlekedéssel kapcsolatos adókon, díjakon keresztül mindössze egyharmadát fizetik meg mindazon költségeknek, amelyeket okoznak. Az értekezés része még, hogy a kerületek jóval több engedélyt adnak ki, mint ahány parkolóhellyel rendelkeznek. A közterületnek ára van, hiszen egy vendéglátós vagy más közterület-foglalása esetén súlyos tíz vagy százezreket kérnek érte az illetékes önkormányzatok – írják.

Az elmélet kivitelezését kérte a napokban a Levegő Munkacsoport mellett további hat civilszervezet is, az összefogás nyílt levélben fordult az új Fővárosi Közgyűléshez. Ebben a dugók csökkentését és a parkolási nehézségek felszámolását kérték. Azt még nem tudni, hogy az új közgyűlés napirendre veszi-e a kérdést, de annyit igen, hogy Karácsonyék öt éven keresztül nem csináltak semmit ez ügyben sem, csak olyan forgalmi rend-változásokat csináltak, amitől gigadugók keletkeztek.

Korábban írtuk

Pedig a parkolási problémák nem újkeletűek, és nem lehet önmagukban tárgyalni róla, hiszen összefüggnek például a város átmenő forgalmával, a forgalmi renddel. Mégis, újabban kiragadják a kontextusból, és a 2019 óta irányító baloldali polgármesterek egyoldalúan vesznek el várakozóhelyeket a többi között bicikliszigetek vagy zöldítés javára.

Nyilván mindenki örül a zöldítésnek a betondzsungelre hajazó belvárosban, de ennek eddigi minősége és módja kérdéses, hiszen általános koncepció nincs, csak helyi ötletek, az autósok üldözése, és a baloldali zöldítés is  többnyire kimerül minioázisokban és konténerek kihelyezésében. Az egyetlen kivétel a valóban klímatudatos, kék és zöld szemléletet követő fejlesztéseket végrehajtó Belváros.

Egymás után jelentik be a kerületek, hogy emelik a parkolási díjat. Elsőként a már említett Józsefváros vetette ki az új sarcot a helyi autósokra, most pedig Niedermüller Péter jelentette be, hogy januártól változtat a szabályokon. Erzsébetvárosban eszerint, januártól szinte a nulláról egységesen 36 ezer forintra ugrik az éves lakossági parkolási díj az első autóra, míg a második 72 ezerbe fáj majd a helyben lakóknak.

Baranyi Krisztina szintén hasonló elképzelést dédelget, az ő ceruzája is vastagon fog, ha a lakossággal kell fizettetni. A ferencvárosi tervek szerint évi 20 ezer forinttal rántják majd le az autósokat, függetlenül az övezetektől, egységesen. A XIII. kerület is bejelentette az éves lakossági parkolási díj emelését. Ott sem számíthatnak sok jóra az autósok.

A további részletekről a Metropol oldalán olvashatnak.