A luxemburgi logisztikai vállalat heti négy vonatpárral tervez a két város között, amelyek vegyesen szállítanak majd kamion-félpótkocsikat és konténereket, a tervek szerint 2025 első negyedévtől.

Hirdetés

Új intermodális vasúti összeköttetés indítását jelentette be Budapest és a luxemburgi Bettembourg között a CFL Multimodal a 4. Kelet-Európai Intermodális Konferencián.

A kapacitás nagy részét már lefoglalták fuvarozók, amelyeknek az energiahatékonysági kötelezettségi rendszerhez (EKR) kapcsolódó kormányzati ösztönzők miatt megéri a környezetbarát vasúton szállítani a közút helyett.

Spiez, Switzerland – July 25, 2019: With a rolling highway road trucks take the train to transport their cargo in the mountainous landscape (a number on the truck has been removed to respect privacy)

Megfelelő feltételek teljesítése esetén ez egy Budapest és Ruhr-vidék közötti szállításnál 150–200 eurót is jelenthet, a plusz adminisztrációs költségeik fedezetére, de a fuvartávolságtól és a körülményektől függően lehet ennél kevesebb vagy akár több is.

A luxemburgi cég saját, Bettembourg-Dudelange terminálja és a Csepeli Szabadkikötőben működő Budapest-MAHART Container Center (MCC) terminál között tervezi elindítani a heti négy vonatpárt. A projekt megvalósítását a VTG a vasúti kocsipark biztosításával, a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ) pedig piackutatással és szervezéssel támogatja.

Korábban írtuk

A Bettembourg-Dudelange terminál vasúti hozzáférést biztost jelentős európai kikötőkhöz és gazdasági központokhoz, köztük olyan kulcsfontosságú francia és spanyol csomópontokhoz, mint Lyon és Le Boulou, valamint a belgiumi Antwerpen vagy a német Ruhr-vidék.

Egyre több cégnek változik a gondolkodásmódja, és fordul a közúttól a vasút felé. Azért indítjuk el a Budapest és Bettembourg közötti vonatkapcsolatot, hogy segítsünk ezeknek a vállalkozásoknak csökkenteni a károsanyag-kibocsátásukat. A magyar főváros egy fontos csomópont, ezért esett rá a választásunk – hangsúlyozta Imad Jenayeh CFL Multimodal üzletfejlesztési menedzsere.

Az új vonatkapcsolat heti négy körjárattal, 24-30 órás menetidővel, daruzható és nem daruzható közúti félpótkocsikat, valamint konténereket tud szállítani. Nagy az érdeklődés, a kapacitás nagy részét már lefoglalták közúti fuvarozók.

CFL Cargo szerelvény

„Az új összeköttetés jelentős hatással lesz a Magyarország és Nyugat-Európa közötti intermodális piac fejlődésére. Olyan szállítmányozók is bekapcsolódhatnak a vasúti kombinált fuvarozásba, akik korábban ezt nem tették. A vonatok indításának szervezése hosszas előkészület után idén gyorsult fel, a közúti félpótkocsik vasúti intermodális fuvarozását jelentősen támogató hazai kormányzati intézkedések hatására” – mondta Fülöp Zsolt, az MLSZKSZ elnöke.

A vasúti intermodális megoldással a szolgáltatást igénybe vevő cégek akár 70 százalékkal tudják csökkenteni a szén-dioxid-kibocsátásukat, tizenketted részre tudják visszavágni a külső költségeket, hatodára a fajlagos energiafelhasználásukat. A vasúti intermodális fuvarozás az egyik legjelentősebb pillére az európai zöld megállapodásnak (Green Deal), amivel a legtöbbet tehetnek a fuvarozók a környezet fenntarthatóságáért.

A kormányzat idén februárban bevezetett intézkedésével ösztönzi az energiahatékonysági kötelezettségi rendszeren belül a közúti félpótkocsik vasúti fuvarozását. A rendelkezés azokat a magyarországi bejegyzésű közúti fuvarozó vállalkozásokat segíti, amelyeknek van kamionjuk, és azok már eddig is közlekedtek nemzetközi forgalomban. Ezek elszámolhatnak energiamegtakarítást az EKR-rendszerben, ha vasúton szállítják a kamionpótkocsit. Az auditált energiamegtakarítási kvótát pedig értékesíthetik.