Fotó: MTI/AP/Lynne Sladky
Donald Trump az amerikai elnökválasztás és kongresszusi választások utáni eredményvárón családtagjai és munkatársai mellett beszél
Hirdetés

Donald Trump történelmi győzelmét még sokáig emlegetni fogjuk, mivel ez volt az első amerikai választás, amelyen elvérzett a legacy media (régi média) és a vele szövetkezett hagyományos közvélemény-kutató cégek. Sok jelből már a nyáron látszott, hogy elsöprő Trump-diadalnak nézünk elébe ősszel, ám a közvélemény-kutatók egyöntetűen mást sugalltak, és az utolsó pillanatig fej fej melletti szoros küzdelmet jósoltak – talán ezzel próbálták befolyásolni a végeredményt. Ám a régi recept nem működött. A fogadóirodák megbízhatóbbnak bizonyultak, mint a közvélemény-kutatók, hiszen ezek 65 százalékban Trump győzelmét jósolták.

A demokraták olyannyira nem tudtak semmilyen elképzelést felmutatni vagy választ adni az amerikaiakat égető kérdésekre, mint például a migráció vagy a gazdasági nehézségek, hogy végül óriási piros hullám söpört végig az országon. Bebizonyosodott, hogy a Demokrata Párt, a fősodrú média és általában a liberális elit elszakadt a valóságtól, és ez a választási eredményeken is meglátszik: Kamala Harris Washington, D. C.-ben, vagyis a fellegvárban 90,4 százalékkal győzött, ellenben Wyomingban, az ultravidéki államban 72,3 százalékkal nyert Donald Trump. E két szélső érték jelzi a legjobban, hogy mi határozta meg az amerikai választásokat: nem az elvont fogalmak mibenlétéről szóló vita, nem a „gyűlöletbeszéd” elleni szigorúbb fellépés követelése vagy a „privilegizált” fehér népesség hibáztatása, netalán a transzjogok, hanem az infláció, a mindennapi élet gondjai és egy ember, aki megígérte, hogy visszahozza az amerikai álmot.

A podcastkirály

„Le kell menni kutyába! Légy a kutyák királya” – énekli Hobo, ám dalának amerikai változata úgy hangozna, hogy „le kell ülni podcastba!”. Donald Trump arról beszélt egy interjúban, hogy megkérdezte a 18 éves fiát, Baront, milyen médiumba menjen el, ha a fiatalokhoz akar szólni. Fia pedig azt válaszolta, hogy menjen el Joe Roganhez, hiszen mindenki őt hallgatja. Joe Rogan a podcastosok királya: a Spotifyon 14,5 millió feliratkozója van (a következő leghallgatottabb csatorna a TED Talks Daily, ötmillióval). Rogant több tízmillióan követik az egyéb felületein is, Donald Trumppal készített 3 órás nagyinterjúját pedig már 45 millióan nézték meg YouTube-on annak ellenére, hogy a kampányhajrában a YouTube próbálta elrejteni a beszélgetést: ha a rákerestünk arra, hogy „Rogan Trump-interjú”, egyszerűen más videók jelentek meg.

Donald Trump és Joe Rogan podcastbeszélgetése

Nos, Rogan hallgatóinak 56 százaléka 18–34, 37 százalékuk pedig 35–54 év közötti, és a többségük férfi; az amerikai politológusok szerint az előbbi réteget lehet a legnehezebben elérni és rávenni arra, hogy szavazzon. Trump e háromórás beszélgetésben nemcsak állta a sarat, de sokakat megnyert közvetlenségével, egy empatikusabb oldalát mutathatta meg. A Rogan-jelenség pedig azért működött, mert a podcast hőse nem republikánus: hippi szülők nevelték, magát inkább liberálisnak mondta és nyolc éve Bernie Sandersre szavazott. Rogan meginterjúvolta J. D. Vance alelnökjelöltet és Elon Musk vállalkozót is, a kampányhajrában pedig bejelentette, hogy Trumpot támogatja, és ez sokat nyomott a latban.

Korábban írtuk

Emellett Trump több egyéb podcastműsorba is elment, de a Rogan-féle volt a legfontosabb. Kamala Harris is leült beszélgetni pár barátibb podcastműsorba, ám nem tudta meghaladni a tízmilliós nézettséget – ami ebben a mezőnyben gyenge teljesítmény. Az új média hatása a választási adatokban is visszatükröződik: a főiskolát nem végzett fiatal fehér férfiak körében Trump 56 százalékot szerzett, Harris 40-et, ráadásul több fiatal nő szavazott Trumpra, mint a múltkori választáson – annak ellenére, hogy Harrisék azt hitték, az abortusz tematizálásval „feldühödött nők” tömegeit győzheti meg, hogy rá szavazzanak.

A Trump-győzelem egyik első tanulsága az, hogy immár a podcastek és az új médiumok is eldönthetnek egy választást. Az alternatív média legyőzte a hagyományos médiát (CNN, NBC, ABC és a többi), akik teljesen mást mondtak az univerzumról, mint amit az emberek a mindennapokban tapasztaltak és a podcasteken hallgattak. Amikor Trump a Madison Square Gardenen megtartotta a nagy kampányzáró rendezvényét, amelyen tengernyien voltak, a CNN Trump beszéde helyett a gyérebb helyeket mutogatta, majd elmondták, hogy ez egy „rasszista” és „náci” gyűlés, miközben a színpadon egy fekete opera-énekesnő énekelt, J. D. Vance, egy igazi „hillbilly” („hegylakó”, „hegyi paraszt”, „mucsai”) politikus beszélt, az első sorban egy holokauszt-túlélő és egy indiai–amerikai üzletember ült, a színpadon pedig ott ugrált maga az amerikai álom: Elon Musk…

X-emberek

„Csillag születik, Elon” – mondta Trump a mar-a-lagói birtokán, majd megköszönte a világ leggazdagabb emberének, hogy két kemény héten át kampányolt neki Pennsylvaniában, a legfontosabb csatatérállamban – amit Trump végül 50,6 százalékkal megnyert, Harris pedig 48,5 százalékot szerzett itt. A Tesla részvényei a múlt héten 15 százalékot emelkedtek, ami nagyjából 15 milliárd dollárral növelte Musk vagyonát, és a hírek szerint valamilyen formában részt fog venni a kormányzati munkában, „költségcsökkentési” miniszterként emlegetik. Azt hihetnénk, hogy a világ leggazdagabb embere főleg pénzzel támogatta Trump kampányát – és becslések szerint valóban 132 millió dollárt adományozott Trumpnak és más republikánusoknak az általa alapított America PAC-on (politikai akcióbizottság) keresztül –, de Musk más szerepe ennél is fontosabb volt.

Az egészet azzal kezdte, hogy két évvel ezelőtt ledöfte a világháló cenzúrasárkányát: Musk rájött, hogy nem médiát, hanem internetes platformot kell birtokolni. Ezért 2022-ben 44 milliárd dollárért megvásárolta a Twittert és megígérte, hogy felszabadítja a cenzúra zsarnoksága, a tartalom elfogult moderálása alól. Mindezt meg is tette, elbocsátotta a dezinformációért felelős alkalmazottakat, és több mint 62 ezer felfüggesztett fiókot állított vissza. Így visszaengedte az X-re átkeresztelt felületre Trump exelnököt is, aki a Twitteren hagyományosan nagyon erős volt, 2021-es letiltásáig ugyanis 88,7 millióan követték.

Fotó: MTI/AP/Alex Brandon
Elon Musk beszédet mond Donald Trump kampányrendezvényén

Manapság Elon Musknak van a legtöbb követője az X-en, 200 milliónyian figyelik, és jól tudjuk, hogy minden szentnek maga felé hajlik a keze, pontosabban az algoritmusa… De vajon manapság ezen állhat vagy bukhat egy választás? Lényegében igen. Elon Musk október elején egy X-posztjában arra buzdította a pennsylvaniai és arizonai lakosokat, hogy regisztráljanak a szavazásra, és mellékelte is a szavazói regisztrációhoz vezető linket; az elemzési adatok szerint körülbelül 30 millióan látták a regisztrációra buzdító bejegyzéseit, és egymillióan kattintottak a linkekre, végül Trump „csak” 147 ezer szavazattal előzte meg az ellenfelét. Elon Musk október 5-én állt ki Trump mellé a butleri gyűlésén Nyugat-Pennsylvaniában – ez jelképes gesztus volt, hiszen itt követték el az első Trump elleni merényletet is; és Musk is elment Joe Rogan műsorába, előadásokat tartott, szavazásra buzdította az embereket. Nemcsak a pénze beszélt, hanem maga is kampánytalpassá vált.

De miért állt Elon Musk Trump mellé? Régebben inkább baloldalinak tartotta magát, a SpaceX 2008 óta több mint 19 milliárd dollárt kapott a szövetségi kormányzattal kötött szerződésekből, többek között a NASA-tól, az amerikai légierőtől és a Space Force-tól. Musk jobbratolódását annak tulajdonítják, hogy a koronavírus idején elrendelték a Tesla-üzemek bezárását, de 2020-ban újra megnyitotta gyárát a kaliforniai Fremontban, és kijelentette, hogy azt sem bánja, ha ezért letartóztatják. Emellett Jordan Petersonnak adott interjújában arról is beszélt, hogy „becsapták”, hogy aláírja a fia hormonális kezelését, amely a nemváltást szolgálta. Ebben a műsorban hirdetett Musk keresztes hadjáratot a „woke vírus” ellen.

Azzal is borsot tört a demokraták orra alá, hogy a SpaceX ingyenes Starlink-internetet ajánlott fel az idei hurrikánok károsultjainak, akik az év végéig így térítésmentesen férhetnek hozzá a világhálóhoz. A Biden-kormány 750 dolláros segélyét csak interneten keresztül lehetett kérelmezni, ráadásul úgy, hogy közben sok megyében még e cikk írásakor sincsen áram. Musk nagyon fontos emberré válhat az amerikai adminisztrációban, és elmondása szerint amikor megérdeklődte, hogy hány szövetségi kormányzati intézmény van, a föderális bürokraták nem tudtak pontos számot mondani, csak annyit, hogy 450-500 között lehet a számuk. Musk ezt racionalizálni szeretné, levezényelne egy bürokráciacsökkentést, miáltal kétmilliárd dollárt spórolna meg az államnak.

Pro people

Julia Roberts hollywoodi színésznő egy demokrata reklámban arra buzdította az amerikai nőket, hogy hazudjanak a férjüknek, és titokban szavazzanak a demokratákra. Végül a fehér nők 52 százaléka Trumpra szavazott. Hollywood legnagyobb sztárjai álltak ki Kamala Harris mellett, de ez a jól bevált kampányeszköz manapság már nem működik: Musk, a feltaláló, aki embert akar vinni a Marsra, sokkal izgalmasabb személyiség, sokkal pozitívabb jövőképet ígér, mint a levitézlett celebek. A választási adatokból pedig világosan látszik, hogy a munkásréteg ezen a választáson Trumphoz pártolt.

– Pontosan úgy, mint anno Ronald Reagenhez a 80-as években. Akkor sem értették, hogyan választhatják meg elnöknek azt, aki szétverte a szakszervezeteiket. Hát úgy, hogy ezerszer különb, mint demokrata ellenfele. A hétköznapi emberek lázadtak fel a demokrata establishment ellen, ez protestszavazás volt. Az amerikaiak megelégelték a woke ideológiát és azokat a szólamokat, hogy ők mind rasszisták, a férfiak mérgezők, az amerikai kultúra pedig a feketék kirablására épül. Meddig akarja vajon egy társadalom ezt hallgatni? – tette fel a költői kérdést Glant Tibor történész, amerikanista.

A szakértő csodálkozva nézte, hogy a demokrata Mark Cuban milliárdos üzletember azzal kritizálta Trumpot, nincsenek körülötte erős, határozott nők. Ehhez képest Trump 2016-os kampányát Kellyanne Conway irányította, ő volt az első nő, aki győztes elnöki kampányt vezetett, a mostanit pedig Susie Wiles.

– Infláció, migrációs nyomás, a bűnözés elharapódzása – ezt a választást a belső ügyek döntötték el, ahogyan mindig is történt. Egy hawaii őslakosnak vagy alaszkai amerikainak vajon mennyire fontos Gáza? A közhangulat Trumpnak kedvezett, hiszen egy októberi felmérés szerint a választók 74 százaléka úgy véli, rossz irányba mentek a dolgok az országban. Minden felmérésben a gazdaság, az infláció, a határok és a közbiztonság kérdése volt a vezető ok, a demokraták egyszerűen nem arról beszéltek, ami az embereket érdekelte.

Ellenben a republikánusok igen. Ráadásul ha kisebbségi arc kellett, ott termett a színpadon Vivek Ramaswami gyógyszeripari vállalkozó, ha demokrata, akkor Robert F. Kennedy, ha katona és nő, akkor Tulsi Gabbard tartalékos katonatiszt, őrnagy, aki 2021-ig Hawaii demokrata kongresszusi képviselője volt, majd Kamala Harris ellenfele az előválasztáson.

Fotó: ShutterStock/Maxim Elramsisy
Robert F. Kennedy

– Kell-e magyarázni, hogy mit jelent, ha ő is otthagyja a demokratákat? – kérdi Glant Tibor.

A legnagyobb figyelmeztetés pedig a legendás John Kennedy unokaöccsének átpártolása volt, mert ha Amerikában van royalty, azaz „nemesség”, akkor a Kenedy család a legnemesebb közöttük. Hatalmas felsülést okozott a demokratáknak, hogy egy Kennedy a republikánus kampányt támogatta.

Donald Trump megdolgozott ezért az eredményért és tanult a hibáiból, hiszen 2020-ban rájött, hogy egyedül nem tud választást nyerni, ezért professzionális kampánycsapatot szervezett, akiknek jobbnál jobb és figyelemfelkeltőbb ötleteik támadtak: például kukásautóba ültették Trumpot, kukásruhában, miután Biden „szemétnek” nevezte Trump szavazóit, vagy beállt egy McDonald’sba rendeléseket kiadni. Trump csapatában mindenkinek megvolt a feladata, hogy kihez, milyen választói réteghez beszéljen, úgy volt megkomponálva a kampány, hogy egyszerre szóltak teljesen eltérő rétegekből álló közönséghez – ezzel szemben a demokraták a hagyományos, ideológiára épített kampányt csinálták, egyféle típusú szavazóhoz intézték üzeneteiket.

A történész szerint nem szabad lebecsülni Kamala Harris eredményét, mivel jelenleg 70 millió szavazónál tart, és máris meghaladta Barack Obama 2008-as 69,5 millióját (Hillary Clinton 65,8 milliót szerzett 2016-ban, Biden pedig a sokat vitatott 2020-as kampányban 81,2 milliót). A demokraták egyszerűen rosszul kormányoztak, és noha idén csökkent az infláció, az árak ezt nem követték. Például New Yorkban a Trump-kormányzás időszakában 15 dollárba került egy hajnyírás, manapság inkább 30-ba. A Biden-adminisztráció még a demokrata kormányzók haragját is kivívta azzal, hogy rosszul kezelték a déli határhelyzetet, és amikor a kampány során többször szóba kerültek a venezuelai bűnbandák, amelyek szabályosan megsarcolják egyes lakónegyedek lakosságát, a demokraták ezt egyszerűen letagadták. A valóságot azonban nem érdemes tagadni.

Ami pedig a galaktikus távlatokat illeti: Elon Musk ősszel bejelentette, hogy a SpaceX 2028-ban tervezi elindítani űrhajósokkal az első marsi küldetését. Ha ez megvalósul, Trump ciklusának végére az emberiség bolygóközi fajjá válik.