Hann Endre elismerte: „csalóka” a Tisza Párt vezetését mutató felmérésük
Félrevezetőnek nevezte a saját felmérési eredményeit Hann Endre, a Medián ügyvezetője – szúrta ki a Magyar Nemzet. A közvélemény-kutató a Klubrádióban arról beszélt, hogy a Tisza Párt 11 százalékos előnyét mutató friss eredményük csalóka, mert kisebb mintarészre vonatkozik, így nagyobb a hibahatár. Azt is elárulta, hogy azok a kutatások, amelyek az elmúlt hetekben Magyar Péterék előretörését vizionálták, alkalmasak lehetnek akár a közvélemény befolyásolására is.A Medián ügyvezetőjét csütörtök reggel a Klubrádióban a cég friss közvélemény-kutatásáról kérdezték, amely szerint 11 százalékkal vezet a Tisza Párt a Fidesz előtt.
Hann Endre előbb arról beszélt, hogy nem Magyar Péterék erősödtek, hanem a Fidesz gyengült, de a kormánypárti szavazók nem „áramlottak át” a Tiszához, „csupán elbizonytalanodtak”.
A Medián vezetője aztán gyakorlatilag lenullázta a saját felmérésük hitelességét, amikor azt fejtegette, hogy a Fidesz látszólagos gyengülése az elmúlt másfél évtizedben mindig abban mutatkozott meg, hogy valamivel kevesebb volt a biztos szavazójuk.
Majd így folytatta: „Most is kevesebb, ezért van olyan nagy különbség a választani tudó biztos szavazók körében. Ugye, ezt emelik ki a hírek, ezt a 11 százalékos különbséget, ami azért egy kicsit félrevezető, mert egy kisebb mintarészre vonatkozik, ezért nagyobb a hibahatára is”.
Hann Endre lényegében azt is elismerte, hogy a kutatások manipulálni tudják a közvéleményt, a választók pártpreferenciáját.
A Medián ügyvezetőjének okfejtése szerint amíg hónapról hónapra a kormánypártok fölényes előnyét mérték a kutatócégek, az unalmas volt, senki nem figyelt rájuk, majd amikor megjelent az első felmérés, amelyben a Tisza Párt beérte vagy hajszállal meg is előzte a Fideszt, „onnantól fontos témává vált, hogy van egy új kihívója a hatalmon lévőknek”.
Hann úgy fogalmazott, a közvélemény-kutatásoknak van befolyásoló hatásuk, mert felhívják a figyelmet egy változásra. A „bandwagon effect” kifejezést említette, ami azt jelenti, hogy az ilyen felmérések hatására az emberek szívesebben „felszállnak arra a vonatra”, ami a többség szerint jó irányba megy, vagyis csatlakoznak egy tendenciához, esetünkben a Tisza Párt erősödéséhez.
A Magyar Nemzet cikkében az olvasható, hogy a fenti gondolatmenettel Hann Endre igazolta azt a korábbi információjukat, hogy
létrejött egy manipulációs kerekasztal, vagyis a baloldali közvélemény-kutató cégek szervezetten, összehangoltan befolyásolják a közvéleményt.
Lényegében ennek a politikai menetrenden alapuló ütemezett összjátéknak tudható be – olvasható a napilap cikkében -, hogy a szóban forgó intézetek – a Medián mellett a 21 Kutatóközpont, a Publicus, az Idea, a Republikon és a Závecz – egymáshoz igazított „méréseikkel” hirtelen a Tisza Párt vezetését mutatták ki az elmúlt két hónapokban.
A teljes cikket IDE KATTINTVA a Magyar Nemzet honlapján olvashatják el.