Tárgyakat vagy élményt ajándékozzunk?
Karácsonyi varázslatok
Milyen buktatói lehetnek az ajándékozásnak? Mi szerez valódi meglepetést? Tényleg a legdrágább ajándék a legjobb választás?A karácsonyi ajándékként vásárolt hatodik csomag zokni, ötödik üveg parfüm vagy huszonnegyedik pár kesztyű talán a megajándékozottnak sem okoz különösebb örömet, és egészen biztos, hogy az ajándékozó is a kínok kínját éli át, mire kiötli e fantáziátlan meglepetéseket a fa alá. Az ilyen megúszós ajándékokkal a legnagyobb gond, hogy azt üzenik: nem annyira fontos a megajándékozott az ajándékozónak, hogy eltöprengjen rajta, vajon minek is örülne igazán. A kínos meglepetések pedig újabb kellemetlen helyzeteket szülhetnek: előfordulhat például, hogy az évekkel ezelőtt kapott kibontatlan karácsonyi mintás nyakkendő végigvándorolva a rokonságon visszatalál eredeti ajándékozójához, igazolva azt az örökbecsű – jelen esetben kissé cinikus – megállapítást, miszerint minden jótett elnyeri végső jutalmát.
Instant örömök
Félreértés ne essék, nem a tárgyak értékével van a gond. Egy régóta vágyott, méregdrága tárgy, például egy ékszer vagy valamiféle high-tech kütyü sem biztos hogy a legjobb megoldás, ha örömet akarunk szerezni. Ahogyan azt már Thomas D. Gilovich, az amerikai Cornell Egyetem pszichológiaprofesszora több mint két évtizeddel ezelőtt megjelent tanulmányában kiderítette: a tárgyakhoz fűződő boldogságunk hamar elhalványul, és ennek oka nem más, mint a hozzászokás. A tárgyak ugyanis hamar elveszítik számunkra az értéküket, az ajándékozás pillanatában a felettük érzett öröm a díszcsomagolás széttépésekor éri el a legmagasabb érzelmi amplitúdót, majd egyre csak csökken. Ráadásul mindez hosszú távon akár spirálhatást is kiválthat. Egy értékes ajándék után még jobbra vágyunk, amiben az összehasonlításnak is komoly szerep jut. Az ember már csak ilyen: ha a minket körülvevő – akár munkahelyen, baráti társaságban – személyeknek jobb és szebb okosórája, notebookja, telefonja vagy éppen télikabátja van, mi is olyat szeretnénk. A mindennapokban ránk zúduló reklámok pedig ugyancsak azt szeretnék elhitetni velünk, hogy a boldogságunk csupán egy adott tárgy megvásárlásán múlik. Holott ez rövid idejű, instant elégedettséget, örömöt jelent, amihez hamar hozzászokik az ember. Többek közt ez a motor aktivizálódik a vásárlásfüggők esetében is: a megszerzés aktusa felett érzett pillanatnyi öröm gyorsan elszáll, újbóli eléréséhez újabb impulzusra, tehát újabb tárgy megvásárlására van szükség.
Szívmelengető emlékek
Ezzel szemben az élmény ajándékozása már jóval komplexebb érzelmeket válthat ki. Először is intenzív várakozást, hiszen amint megtudjuk, milyen közös élményben lesz részünk akár szeretteinkkel, akár párunkkal vagy barátainkkal, várni kezdjük a programot. A közös pozitív élmények pedig erős és maradandó emléket jelentenek majd, amelyek a résztvevők közötti érzelmi köteléket még szorosabbra fűzik, ráadásul évek múltán is szívmelengető rájuk visszagondolni. Az élmény velünk marad, személyiségünk részévé válik, vagyis tartós, valódi boldogságot okoz. Nem véletlen, hogy a baráti társaságban egy idő után a közösen megélt emlékek megidézése, a sztorizgatás a társalgás egyik fontos témája, a kalandokat felelevenítve pedig a hozzájuk kapcsolódó örömöt és boldogságot is újra átélhetjük. Hasonlóan nagy örömet szerezhetnek a kézzel készült ajándékok, mint amilyen például a családi fényképekből megszerkesztett egész éves naptár – főleg az idősebb korosztály számára –, vagy a közös pillanatokat megörökítő fotókollázs saját magunk által gyártott képkeretben. Ezek a tárgyak a beléjük fektetett személyes energiáktól válnak igazán értékessé: magyarán attól, hogy szeretettel készültek.
Földön, vízen, levegőben
Az élményajándékozás az elmúlt évtized alatt itthon is önálló iparággá nőtte ki magát, amely – főleg így karácsony tájékán – óriási pénzeket mozgat meg. Bombasztikus lehetőségekből e téren nincs hiány: a siklóernyőzéstől a helikopteres városnézésen át sok mindent választhatunk, ám ne csodálkozzunk, ha egy-egy ilyen program kifizetésekor mélyen a zsebünkbe kell nyúlnunk. Fontos tudatosítani: sosem az ártól függ, hogy egy ajándék mennyire talál célba, érdemes tehát az ajándékozott érdeklődési körének, hobbijának megfelelően dönteni a programok kiválasztásakor. Egy fürdőktől berzenkedő családtagunknak ne vegyünk közös wellnessbelépőt, tériszonyosnak ne sétarepülést, cukorbetegnek pedig ne csokoládékóstolást. Az élményprogramok között a színház- és koncertjegytől a gasztronómiai kóstolókig, a tematikus főzőkurzusokig, a csokoládé-, kávé- vagy teaakadémiák programjaitól a gyógynövényismereti tréningekig, a legkülönfélébb wellnessélményekig, a múzeumi belépőktől – jó néhány intézménybe egész éveset is vásárolhatunk – a tematikus művészeti műhelyekig, a szabadulószobáktól vagy éppen az erdei kutya- és lovasszántúráktól a vezetett tematikus városi sétákig milliónyi lehetőség közül választhatunk.
Ugyanakkor pénz sem kell, hogy a szűkebb családnak vagy a barátoknak közös élményt ajándékozzunk: mi magunk is kitalálhatunk valamilyen közös, a résztvevők érdeklődésére számot tartó, izgalmas alkalmakat. A közös főzés, mézeskalács- vagy süteménysütés, kirándulás, utazás ugyancsak jó program lehet: a szabadidő közös eltöltése már önmagában is ajándék. Hiszen a rohanó világban a legtöbb, amit adhatunk a másiknak: a közös, együtt töltött, minőségi idő.