Fotó: ShutterStock/Rawpixel.com
Karácsonyi képeslap 1912-ből

Az emberek életében a Napnak az év során az égen megtett útja a legősibb idők óta meghatározó volt. A leghosszabb nap az év közepén éppúgy, mint a legrövidebb az év végén. Mert ősidők óta tudták, hogy az év utolsó napja a legrövidebb, és ez december 24-e. Egyiptomban a téli napforduló napján este körmenetben vitték a hívek elé Ízisz fiának, a gyermekisten Hórusznak szobrát. Szült a szűz, győzött a világosság. Az akkori népek hite szerint a régi Nap december 24-én meghal és december 25-én új Nap születik. Ő a győztes Nap, a rómaiak Sol Invictusa. Perzsiában Mithrász született december 24-én egy barlangban. Japánban a barlangból előbújó Amateraszu Omikami napistennő. Nevének jelentése: „A magasztos isten (kami), aki a mennyben ragyog.”

Hirdetés

Japán ősi krónikái szerint a japán császárok Amateraszu közvetlen leszármazottai. Az ókori népek a téli napfordulót tehát az aktuális napisten születésnapjaként ünnepelték.

A kései Római Birodalomban az ünnepet a Mithrász-kultuszt átvéve, a III. századtól a keresztények is megtartották. Az ókeresztény vallás szimbolikájában ez már az isteni fényforrást, a sötétségen diadalmaskodó fényt Krisztus szimbolizálta. A pogány ünnep ellensúlyozására az ókeresztény egyház az 325 évi első nikaiai zsinat után erre a napra helyezte Jézus születésének évfordulóját, a karácsony ünnepét. A sötét barlangból születő isteni lény újjászületése olyan erős mítosznak bizonyult, hogy a keresztény egyház arra kényszerült, hogy Jézus születésnapját is e napra tegye.

A középkor elejére pedig egyre inkább elterjedt az a legenda, hogy Krisztus világra jöttekor a halott télben a fák az egész világon csodás módon lerázták magukról a jeget és a havat, és új zöld hajtásokat hoztak. Ekkortájt a német és a szláv népeknek prédikáló hittérítők is kezdtek megbocsátóbbak lenni a az örökzöldek állításának gyakorlatával kapcsolatban. Úgy gondolták, nem elég csak az embereket megtéríteni, hanem a szimbólumaikat, kultúrájukat és a szokásaikat is az új vallás szolgálatába kell állítani.

Korábban írtuk

Ma már a karácsony elképzelhetetlen karácsonyfa nélkül. De hogy mióta állítunk karácsonyfát és hogy mit jelképez a fenyőfa? A reneszánsz időkig nincs megbízható adat arra, hogy az örökzöld fák felállítása összekapcsolódott volna a karácsonnyal. Az első erre utaló történelmi feljegyzések 1510-ből származnak Lettországból és 1521-ből Strassburgból. Az a történet azonban, miszerint a karácsonyfa-állítást Luther Márton honosította volna meg, valószínűleg csak kedves legenda.

Az első, a mai értelemben való karácsonyfáról az első feljegyzés Sebastian Brant német írótól származik, Strassburgból, a XV. század végéről. Ekkoriban almával, ostyával díszítették. 1535-ben pedig Strassburgban kisebb tiszafákat és magyalokat árultak, amelyeket akkor még gyertyák nélkül helyeztek el a helyiségekben. A díszítés 1605-ben tovább fejlődött, ekkor jelentek meg az almák az egyik strassburgi karácsonyfán. De ezt a fát még mindig nem ékesítették gyertyák. Az első gyertyás fáról 1611-ből, Sziléziából származik adat. Ezt a fenyőfát Dorothea Sybille von Schlesien hercegnő kastélyában állították fel.

A szászországi Zittauban 1737-ben azt jegyezték fel, hogy annyi feldíszített, gyertyás karácsonyfát állítanak, ahány megajándékozott személy van a családban. Az ajándékokat a karácsonyfák alá helyezték. Később német közvetítéssel terjedt el Európa többi országában, így Magyarországon is. Bécsben az első karácsonyfát a Berlinből áttelepült Arnstein bankárcsalád házában állították 1814-ben, ami akkoriban olyan furcsa volt, hogy még a titkosrendőrség is jelentést készített róla.

A karácsonyfa-állítás szokása Magyarországon a XIX. század második felében jelent meg, kezdetben főleg a német ajkú városi lakosság körében. A források egymásnak is ellentmondanak abban a kérdésben, kinek köszönhetjük e nemes hagyományt. Egyesek szerint 1819-ben, Mária Dorottya württembergi hercegnő, József nádor evangélikus hitű harmadik felesége hozta be az országba. Mások szerint az első karácsonyfát Brunszvik Teréz grófnő állította a Fejér vármegyei Martonvásáron levő birtokán 1824-ben.

Podmaniczky Frigyes báró édesanyja, Noszticz-Jäckendorf Elza grófnő Szászországból érkezett hozzánk, ő 1828-ban állított karácsonyfát itthon. Ezt a szászországi hagyományt bizonyítja száz évvel később a magyar Podmaniczky báró visszaemlékezése: „Hat órakor háromszoros csengés hirdette a mi karácsonyfáink megérkeztét. Ekkor megnyílt atyánk nappali terme, s mi gyermekek – öten voltunk – egy, a szoba közepén elhelyezett nagy asztalon mindegyikünk külön megtalálta a karácsonyfáját s az a körül csoportosított különféle ajándékokat…”

A karácsonyfa-állítás új szokása a városokban viszonylag gyorsan meghonosodott. A hatvanas években adventi időszakban Pesten fenyővásárok voltak. Az aradi Alföld című újság 1862-ben arról számolt be, hogy egy nőnevelő intézet növendékei Deák Ferencnek karácsonyfát állítottak, amelynek minden ágán egy-egy általuk készített kézimunka függött. A magyar szépirodalomban a karácsonyfa első említése 1854-ben Jókai Mór A koldusgyermek című, karácsonyi tárgyú elbeszélésében jelenik meg. Mert már a kezdetekkor is a gyermekek szerepeltek a karácsonyi varázslat középpontjában.