Jelentősen csökkent a MÁV adóssága
–78,7%–78,7%
Az elmúlt hat évben 300 milliárd forintról 64 milliárd forintra csökkent a Magyar Államvasutak tartozása. Ily módon a visszafizetendő hitelállomány a 2010-es összeg 21,3 százalékára zsugorodott, vagyis a tartozás 78,7 százalékától megszabadult a MÁV. A törlesztést felerészben az állam, fele részben saját eredményeiből a vasúttársaság teljesítette.
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium arról tájékoztatta a Demokratát, hogy mindez az állami szerepvállalás és a vasúttársaság közös munkájának eredménye. Ennek köszönhetően 2016 végére különösen nagy összeggel, több mint 26 milliárd forinttal csökkent a MÁV adóssága a 2015 végi adatokhoz képest.
A gigantikus adósságot a szocialista–liberális kormányok alatt halmozta fel a MÁV, 2008-ra a hitelállomány közel 770 milliárd forintra nőtt, miközben több mint 2000 milliárd forintos vagyonvesztést szenvedett el a társaság. Jellemző volt erre az időszakra, hogy 2003-ban több mint 2200 vasúti teherkocsit értékesítettek ócskavasként, melyek közül sokat az akkor alakulófélben lévő magántársaságok szereztek meg. 2008 elején pedig a magyar állam 97,5 milliárd forintért eladta a magyar vasúttársaság nyereséges szállítmányozási üzletágát, a MÁV-Cargót az Osztrák Szövetségi Vasút (Österreichische Bundesbahn, ÖBB) áruszállítási egységének, a Rail Cargo Austriának (RCA).
A MÁV-nál zajlott folyamatokat feltáró, 2010 után felállított parlamenti vizsgálóbizottság jelentéséből az is kiderült, hogy a vasúti pályára fordított felújítási és karbantartási összegek reálértéken egyes években harmadára, majd közel felére estek vissza, miközben stagnáló árbevétel mellett az anyagi jellegű kiadások 20, a személyi jellegűek pedig 30 százalékkal nőttek, nagyjából 14 milliárd forintot költöttek például tanácsadókra. A hosszú lejáratú kölcsönök 12 milliárd forintról 239 milliárd forintra, vagyis közel húszszorosukra nőttek. 2002 és 2010 között, a Medgyessy-, Gyurcsány- és Bajnai-kormányok idején csak kamatokra több mint 70 milliárd forintot kellett a vasúttársaságnak fordítania. A kormányzat jellemző túlköltekezése miatt az államnak nem maradt pénze a MÁV korábban megszokott konszolidálására.
Az elmúlt évek költségvetési többleteiből a MÁV adósságainak rendezésére is tellett. A teljes adósságcsökkentés mintegy felét állta az állam, 2014-ben például egy 35 milliárdos kötvény fizetését vállalta át, 2015-ben pedig a vasút és az állam közösen 52 milliárddal mérsékelték az adósságot.
A MÁV-nál uralkodó áldatlan állapotok felszámolását a Széll Kálmán Tervben rögzítette a kormány, kimondva, hogy az állam részben a tartozások egy részének átvállalásával, részben a működés alapos átszervezésével önfenntartóvá és a piaci alapú működésre alkalmassá teszi a társaságot.