Visszaélés a joggal
Az olimpiai népszavazásról szóló aláírások nagy számán felbuzdulva az LMP népszavazást kezdeményezne Paks II. ügyében is. Erről beszélgettünk ifjú Lomnici Zoltán alkotmányjogásszal.Az olimpiai népszavazásról szóló aláírások nagy számán felbuzdulva az LMP népszavazást kezdeményezne Paks II. ügyében is. Csak az ökológiai érzékenység vezeti a pártot, vagy egészen más szándék húzódik a háttérben? Erről beszélgettünk ifjú Lomnici Zoltán alkotmányjogásszal.
– Kiállja a jog próbáját az LMP kezdeményezése?
– Az Alaptörvény egyértelműen tiltja a nemzetközi szerződésből eredő kötelezettséggel kapcsolatos népszavazást. Tiltotta a korábbi alkotmány is, mint ahogy tiltja a legtöbb uniós tagország alkotmánya is. Mindez abból az elvből következhet, hogy nem lehet egyoldalúan felrúgni a már megkötött kétoldalú, vagy éppenséggel többoldalú nemzetközi kontraktusokat. Paks II. esetében bilaterális szerződést kötött Magyarország és az Orosz Föderáció. Megjegyzem, hogy a magyar Alaptörvény főszabályként tiltja költségvetési kérdésekben is a népszavazást, ami azért fontos, mert Paks II. ügye ezt a témakört is érintheti.
– Ha kell, az LMP elmegy az Alkotmánybíróságig…
– Az Alkotmánybíróság már többször foglalkozott a tilalmazott témakörökkel s a nemzetközi szerződésből fakadó kötelezettség kérdésével is. Ha a fenti gyakorlat ellenére egy népszavazás meggátolná vagy befolyásolná a nemzetközi kötelezettség végrehajthatóságát, akkor az a másik szerződő fél felé, de hazánk többi gazdasági partnere felé is rendkívül negatív diplomáciai üzenet lenne. Azt jelentené, hogy Magyarországban nincs meg a kellő szándék kötelezettségei teljesítéséhez.
– Ilyen bizalomvesztés történt az olimpia kapcsán is.
– Nem egészen. Ott nem köttetett kétoldalú szerződés, az csak egy egyoldalú szándéknyilatkozat volt Magyarország, pontosabban Budapest részéről.
– Aszódi Attila energetikai szakember, a paksi beruházás miniszteri biztosa azt mondta, az LMP pusztán technikai kérdéseket ragadott ki a szerződésből a népszavazási kezdeményezésében…
– Megítélésem szerint egy nemzetközi szerződésből eredő kötelezettség mindig is zárt logikai láncot alkot, azt szétszedni, elemeire bontani, s ezekről külön népszavazást tartani nem lehet. Ez az Alkotmánybíróság megközelítése is, amit a 25/2000. számú határozatában rögzített.
– A 4 százalékon álló LMP nyilván tudja, hogy a kezdeményezése jogi nonszensz. Így akar a hírekbe kerülni, és megkapaszkodni a hazai politikai palettán?
– Úgy vélem, az LMP tisztában van a vonatkozó joggyakorlattal. Elemzők szerint viszont ténykérdés, hogy komoly verseny folyik a 4 százalék körüli, illetve az az alatti kis pártok között. És a versenyben igyekeznek különféle ötletekkel egymásra licitálni. Egy-egy politikai erő sokszor figyelemelterelésre is használ valamilyen fontosnak tűnő ügyet. Az LMP például még nem számolt el azzal, hogy mit keres Soros „bizalmas” támogatói listáján Meszerics Tamás, a párt EP-képviselője. A háttérben meghúzódhat az a szándék is, hogy ha a Nemzeti Választási Bizottságnál vagy mondjuk az Alkotmánybíróságnál elbukik az LMP kezdeményezése, akkor a párt látványosan megkérdőjelezi az érintett intézmények függetlenségét. Az ellenzéki média, de a külföldi sajtó is nagy hűhót csaphat ekörül, ezeket nem érdekli ugyanis a hazai joggyakorlat.
– Hol érhető tetten igazán az LMP kezdeményezésében a párt önös érdekein is túlmutató politika?
– A CÖF-CÖKA tavaly azt prognosztizálta, hogy a Soros György által pénzelt szervezetek a kormánnyal, illetve a politikájával szembeni folyamatos társadalmi elégedetlenség látszatát keltik majd. Tüntetést tüntetés fog követni a Parlament előtt, jönnek a bélyeggyűjtők, a luftballonárusok, jönnek a pipaklubok…
– Nyilván ide tartoznak az olyan népszavazási akciók is, amelyekről eleve tudják a kezdeményezők, hogy bukásra vannak ítélve, de egyfajta bizonytalanságérzetet teremtenek az országon belül, és persze külföldön is. Egyébként a Miniszterelnökséget vezető Lázár János azt mondta, a magyarok lényegében már szavaztak Paksról a 2014-es országgyűlési választáson…
– Igen, igazság szerint az ellenzőknek is akkor kellett volna letenniük a voksukat, legközelebb 2018-ban lesz erre lehetőségük. Vannak olyan kérdések, amelyekről ugyanis nem lehet referendumot kiírni, és pont. Megjegyzem, azt a legkevésbé sem lehet a jelenlegi kormányzó pártok szemére vetni, hogy referendumellenesek lennének, szemben a balliberális oldallal, amely például mindent elkövetett azért, hogy lehetetlenné tegye a 2008-as szociális népszavazást. De ott a brüsszeli elit is, amely rendkívül rosszul fogadta például a tavalyi, magyar kvótareferendum puszta ötletét is. Főként a szocialisták és a liberálisok. Sőt, maga Jean-Claude Juncker, az EB elnöke is, aki papíron konzervatív politikus ugyan, de úgy vélekedett, hogy a népszavazások az EU halálát jelenthetik.
– Az Európai Bizottság tavaly megszüntette Paks II. ügyében a Magyarország elleni kötelezettségszegési eljárást. Sőt, dicsérte a szerződést. Ehhez persze az kellett, hogy nyugati és amerikai érdekeltségek is szerepet kapjanak a beruházásban… Lehet ennek jelentősége a népszavazási kezdeményezés ügyében?
– Hogyne! Lehet, hogy nehéz helyzetbe hozta önmagát a zöldpárt bizonyos külföldi körökben. Esetleg magyarázkodásra kényszerülhet, hogy nem is úgy gondolta, csak a kormányt akarja leváltani. Könnyen világossá válhat a hazai közvélemény szemében is, hogy amit csinálnak, az nem más, mint joggal való visszaélés. A politikai momentum kérészéletű uralása.
Sinkovics Ferenc