Válság előtti szinten a biztosítási piac
921 milliárd forintTöbb mint öt százalékkal bővült tavaly a hazai biztosítási piac. A díjbevétel az egy évvel korábbi 875,8 milliárd forintról 920,6 milliárd forintra emelkedett, gyakorlatilag a válság előtti szintre kapaszkodva – derül ki a Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) adataiból.
Míg 2011-ben 2,8 százalékos, 2012-ben 6 százalékos csökkenés jellemezte a biztosítási piacot, 2013-ban már beindult a növekedés, ami immár negyedik éve tart. A nem életbiztosítási ágazat díjbevétele 8,1 százalékkal, az életbiztosítási ágazaté 3,3 százalékkal bővült tavaly. A teljes díjbevétel 49,5 százaléka az élet-, 50,5 százaléka a nem életbiztosítási szerződésekre folyt be. Az életbiztosítási piac növekedése elsősorban a nyugdíjbiztosításoknak volt köszönhető, ahol 20 százalékos adójóváírást is lehetővé tesznek a jogszabályok, a bővülés egy év alatt meghaladta az ötven százalékot.
A nem életbiztosítási üzletágak közül a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítások esetében a szerződések darabszáma 260 ezer darabbal, a 2015. év végi 4,6 millióról 4,85 millióra nőtt. A kgfb-átlagdíjak 17 százalékkal emelkedtek, így az éves átlagdíj 2016 végére elérte a 28 ezer forintot. A 28 ezer forintos éves átlagdíj azonban alig több mint 90 euró, így továbbra is Magyarországon a legolcsóbb a kötelező felelősségbiztosítás az Európai Unióban. A másik nagy gépjármű-biztosítási üzletág, a casco 2016-ban 4 százalékkal – 32 ezer darab szerződéssel – bővült, így a szerződésszám év végén meghaladta a 853 ezret.
Molnos Dániel, a MABISZ főtitkára örvendetesnek tartja a biztosítási piac bővülését, különösen azt, hogy a hazai lakosság tudatosabb, felismeri a hosszú távú öngondoskodás fontosságát, ami a nyugdíjbiztosítások szerződésszámának növekedésében is megmutatkozik. A Portfolio.hu-nak nyilatkozó hazai biztosítótársaságok vezetői az idei évre további bővülést várnak. Erdős Mihály, a Generali elnök-vezérigazgatója szerint a magyar gazdaság stabil erősödése kedvező hatással van a biztosítási szektor működésére is. Az újautó-eladások számának emelkedése magával hozta a gépjármű-biztosítási piac bővülését, az építési beruházások felfutása a lakásbiztosítási piac számára adott lendületet. A lakosság öngondoskodási tudatossága is jelentősen erősödött, ezt mutatja a nyugdíjbiztosítási konstrukciók értékesítésének stabil emelkedése. Bertrand Woirhaye, a Groupama vezérigazgatója arra számít, hogy a növekedés a nem életbiztosítási piacon továbbra is folytatódik az ország javuló gazdasági helyzetével párhuzamosan.