Hadjárat a Harcosok Klubja ellen
Harcosok ellenszélben
Alig indult útjára a Harcosok Klubja, máris megkapta az első sortüzet. Álprofilok, kamucsoportok, hamis dokumentumok és lejáratómémek özöne próbálja nevetségessé tenni a kezdeményezést. A kampány hevessége már önmagában is azt mutatja, hogy a támadók félnek tőle és sokaknak nem tetszik, hogy a konzervatív oldal is kilép az online csatatérre.
Látványos műsor keretében indította útjára Orbán Viktor miniszterelnök a Harcosok Klubját. A cél százezer „digitális szabadságharcos” toborzása 2024 végéig, hogy a kormánypárt támogatói az online térben is felvehessék a harcot az ellenzéki véleményvezérekkel. A miniszterelnök törekvése érthető, az internet, azon belül a közösségi média mára a politikai kommunikáció első számú csataterévé vált: itt formálódik a közvélemény, itt dől el, milyen narratívák határozzák meg a közbeszédet. A közösségi média közvetlenül eljuttat a választókhoz, gyors reagálást tesz lehetővé, és jó terep tömegmozgalmak elindítására. A választási kampányokban tehát kulcsszerepe van. Aki itt nincs jelen erőteljesen, az politikailag is láthatatlanná válhat. A bejelentés ennek megfelelően jókora vihart kavart a média ellenzéki térfelén. A balliberális orgánumok és az online ellenzéki tábor az első pillanattól kezdve igyekezett gúny tárgyává tenni a frissen zászlót bontó kezdeményezést.
Több mint médiacirkusz
Egyebek mellett „digitális Munkásőrségnek” minősítették a klubot, mások a legendás hollywoodi Fight Club mottóját forgatták ki gúnyos mémekben. („A Harcosok Klubjának első szabálya: ne beszéljünk arról, hogy valójában csak szavazatokat akarunk gyűjteni.”) Majd következett a fősodrú ellenzéki sajtó cikkhadjárata, a jól szervezett közösségi médiás álhírkampány, valamint gúnyos mémek és sértegetések sora. Nézzük meg sorban, milyen eszközökkel dolgoznak – és mit árul el ez róluk.
Noha Harcosok Klubja rendezvényén készült fotókon jól látszik, hogy idősek és fiatalok, férfiak és nők vegyesen voltak jelen, a támadók elsősorban az időseket vették célba. Test miatti megszégyenítésben és hímsoviniszta célozgatásokban nincs hiány: a klub női támogatóit „fideszes nyanyáknak” csúfolták, de a férfiakat sem kímélték, őket „sörhasú trolloknak” nevezték. Ebben persze semmi meglepő nincs, korábban is ez a műsor ment. De ezúttal nem állt meg az alpári sértegetésnél a támadás.
Már a zászlóbontás másnapján egy első ránézésre valódinak tűnő dokumentum kezdett terjedni az interneten „Harcosok Kódexe – belső útmutató a Fidesz Harcosok Klubja tagjai számára” címmel. Számos Facebook-felhasználó és néhány ellenzéki influenszer is megosztotta; első ránézésre a klub tagjainak szóló belső eligazításnak tűnt. Benne az állítólagos „harcosok kódexe” leírta, ki lehet harcos (felsorolva mindenkit a családapától a nyugdíjasig), mi a küldetésük ( „biztosítani, hogy Magyarország sorsát ne mások, hanem mi, a magyar nemzet döntsük el”) és milyen napi teendőik vannak – értelemszerűen az online térben való aktív jelenlét. Tüzetesebben elolvasva azonban gyorsan szemet szúr: a harcostársak között olyan nevek is voltak, mint Novák Katalin és Varga Judit – két egykori kormányzati szereplő, akik már 2024 elején visszavonultak a közélettől. Ráadásul a dokumentum készítőjeként egy már 2018-ban megszűnt alapítvány (a Pallas Athéné Domus Animae) volt feltüntetve finanszírozóként, a lap alján pedig Menczer Tamás aláírása szerepelt – méghozzá kísértetiesen ugyanolyan formában, ahogyan a 2021-es vagyonnyilatkozatán látható. Mindez erős jele volt annak, hogy a Harcosok Kódexe című „kiszivárogtatás” nem több ügyes hamisítványnál.
Ennek ellenére a dokumentum futótűzként terjedt a Facebookon: az ellenzéki érzelmű felhasználók diadalmasan, röhögő hangulatjelekkel osztották tovább, Sőt, amikor egy nap elteltével a valóságra fény derült – még a 444.hu és a Telex is megírta, hogy a kódex nem tűnik hitelesnek –, a legelszántabb ellenzéki propagandistákat ez sem hatotta meg. Változatlan lelkesedéssel terjesztették tovább a hamisítványt. A Fidesz részéről végül maga Menczer Tamás kommunikációs igazgató cáfolta meg a dokumentum valódiságát.

Felbuzog a sötét bugyor
A kódexbotrány azonban csak a kezdet volt. Néhány napon belül egy látszólag ugyancsak belső Facebook-csoportból származó utasításlista is napvilágot látott, amely tovább fokozta a hangulatot. Egy táblázatba rendezett útmutató (állítólag Excel-kivonat) azt részletezte, hogy a harcosoknak konkrétan mit kell kommentelniük bizonyos esetekben: például Magyar Péter lejáratására a „Hazaáruló (gondosan hozzátéve, hogy ez egy szó)” kifejezést kell odaszúrniuk minden poszt alá, míg Orbán Viktor dicsőítésére más sablonokat javasolt. Ráadásul a dokumentum pontrendszert is tartalmazott: minden egyes ilyen harcias hozzászólásért pontokat tudnak gyűjteni, amivel egy nyereményjátékban Fiat 500-as autót lehet nyerni. Az egész egyszerre volt nevetségesen abszurd és hátborzongató – épp eléggé hihető ahhoz, hogy sokan bedőljenek neki. És be is dőltek: a kamu eligazítást a Tisza Párt aktivistái és szimpatizánsai azonnal felkapták, saját közösségi oldalaikon, Tisza-logós profiljaikon egymás után posztolták a „belsős utasítás” képernyőfotóit bizonyítékként. A gyanútlan olvasónak úgy tűnhetett, mintha a Fidesz tényleg egy pontgyűjtő játék keretében uszítaná híveit kommentelésre.
Ám ez is kamu volt. Kiderült, hogy a szóban forgó Facebook-csoport valójában nem a hivatalos Harcosok Klubja fóruma – sőt, a valóságban a klub nem is Facebookon szerveződik, hanem zárt, meghívásos alapon működő saját platformján. A nyilvános Facebookon felbukkant több „Harcosok Klubja” nevű csoport közül legalább egyet azóta bizonyítottan egy álprofilos adminisztrátor hozott létre még márciusban, kimondottan félrevezetés céljából. Ő volt az, aki a fent említett utasításlistát is posztolta a csoportjába, illetve a nagy karriert befutó hamis Harcosok Kódexét is ott tette közzé. Utóbb az admin (aki Mámori Attila néven futott, egyetlen ismerőssel és lopott profilképpel) gyorsan törölte magát és az egész kamucsoportot, miután a csalásra fény derült. De addigra a megtévesztő tartalmak már önálló életre keltek: a képernyőfotók, idézett mondatok kiszabadultak a Facebook zárt falai közül, és özönvízszerűen árasztották el az összes közösségimédia-felületet.
Áttörni a hazugság falát
Végső soron a támadásoknak az intenzitása már voltaképpen elismerés, hiszen ha a Harcosok Klubja valóban annyira nevetséges és jelentéktelen volna, mint ahogy egyes kritikusai állítják, akkor vajon miért szentelnek ekkora energiát a lejáratására? Miért kell hamis dokumentumokat gyártani, titkos csoportokban trollhadsereget színlelni, miért kell országos médiakampányban és a fél internetet beborító mémáradatban támadni?
A válasz egyértelmű: mert valójában tartanak tőle. Felismerték, hogy a konzervatív tábor digitális mozgósítása igenis veszélyezteti az eddig nagyon is meglévő fölényüket az online térben. Ez a pánikreakció mozgatja a gúnykampányt, amivel viszont komoly károkat tudnak okozni.
„A digitális harcosok megkapták az első eligazítást. Vajon ki nyeri a Fiat 500-at és mi a lóf*szt csinál vele? Mert jogsija már nincs, az »onoka« meg kiment külföldre…” – posztolta a Magyar Péter mögé besoroló, önmagát humoristának valló Bruti utalva arra, hogy az álinformációk szerint ezt az autót nyeri meg a pontverseny győztese. Bruti még kardoskodott is a kamu tartalom valódisága mellett („Sokan kérdezitek, hogy ez igazi? Tudomásom szerint igazi, nem én csináltam. Nem mém – írta.”) És koránt sincs egyedül. A sárkányfogvetemény kikelt, és sokan ennek a tükrében látják a Harcosok Klubját, amelynek ebben a környezetben alighanem a toborzás is nehezebben megy majd.

