Egy mozgásos tevékenység, például a görkorcsolyázás újrakezdése évtizedek után nemcsak fizikai, hanem idegrendszeri kihívást is jelent. Az agy ugyanis ilyenkor ugyanazokat a hálózatokat aktiválja, amelyek a gyermekkori tanulási folyamatokat is irányították: a motoros kérget, a kisagyat és a bazális ganglionokat. Ezek a rendszerek felnőttkorban is működnek, de a tanulás lassabb, és az új idegi kapcsolatok kialakítása több ismétlést igényel.

Hirdetés

Mi történik ilyenkor az agyban?

A Boyke és munkatársai által végzett 2008-as kutatás kimutatta, hogy még idősebb felnőttek esetében is mérhetően nő a szürkeállomány mennyisége, ha új motoros készséget tanulnak meg. Az újdonság, a rendszeres gyakorlás és az aerob aktivitás serkentik az agy úgynevezett neuroplaszticitását, vagyis a képlékenységét – amely lehetővé teszi új idegi kapcsolatok kialakulását.

A tanulási folyamat közben a kisagy újrakalibrálja az izommozgásokat, miközben a belső fül vesztibuláris rendszere felel az egyensúly fenntartásáért. Minden apró igazítás újabb lépést jelent egy olyan idegi térkép felépítésében, amely a későbbiekben már automatikusan segíti a mozgás végrehajtását.

A félelem szerepe és annak leküzdése

Fotó: ShutterStock / David Fruentes Prieto

Az újdonságtól való félelem szintén neurológiai alapon működik. A limbikus rendszer részeként működő amygdala gyorsan reagál minden potenciális veszélyre, így egy ismeretlen mozgásforma – például a görkorcsolyázás – ugyanazokat a reakciókat válthatja ki, mint a valódi fenyegetések.

A félelem leküzdéséhez a mediális prefrontális kéreg (mPFC) nyújt segítséget, amely képes felülírni az automatikus pánikreakciókat. Giustino és Maren kutatásai szerint az mPFC kulcsszerepet játszik abban, hogy az agy megtanulja: a kezdeti fenyegetés nem feltétlenül valós. Ezt a folyamatot a tudomány „félelemkioltásként” írja le, amelyben az agy fokozatosan újramodellezi az adott ingerhez – például a görkorcsolyázáshoz – társított jelentést: veszély helyett akár pozitív élmény is lehet.

A tanulás felnőttként is lehetséges

A gyerekeket nem zavarja a kezdeti ügyetlenség – számukra ez a természetes közeg. A felnőttek viszont gyakran összetévesztik a bizonytalanságot a hozzá nem értéssel. Pedig a motoros tanulással foglalkozó kutatások – például Van Malderen és munkatársai kisagyi adaptációval kapcsolatos vizsgálatai – azt mutatják, hogy bár felnőttként lassabban tanulunk, a fejlődés korántsem lehetetlen. Visszacsatolással és kitartással a haladás mérhető és valós.

Egy rövid gyakorlás során három apró, de fontos eredmény is születhet:

– Fél percig sikerül talpon maradni,
– Megtanulni felállni anélkül, hogy az ember négykézláb tenné,
– Elfogadni, hogy az elegancia még nem része a mozgásnak.

Ezek az apró eredmények azért is számítanak, mert félelem és kétely ellenére jönnek létre – és pontosan ezért értékesek.

Miért érdemes mégis új dolgokba kezdeni?

Mert az újdonság átstrukturálja az agyat. Minden egyes botlás és újraindulás arra készteti az idegrendszert, hogy új összeköttetéseket alakítson ki. A felnőttkori neuroplaszticitás lassabb ugyan, de nem szűnik meg – sőt, kifejezetten reagál a kihívásokra.

A görkorcsolyázás emlékeztetett egy egyszerű, de fontos igazságra: a fejlődés nem kizárólag a fiatalok kiváltsága. A fájó izmok és az apró zúzódások nem a kudarc, hanem a változás jelei.

A cél most szerény, de határozott: folytatni a gyakorlást, engedni, hogy a prefrontális kéreg fokozatosan felülírja az amygdala vészjelzéseit – amíg a mozgás rutinná nem válik.

Ha valaki kezdőknek járó, bizonytalan mozdulatokkal halad a pályán, de mosolyog, mintha valami fontosat talált volna – az talán éppen az a pillanat, amikor az agy újratanul valamit, amit már régen elfelejtett.