Digitális detox: e-book szülőknek
Mozdulj rá a valóságra!
Nemcsak a 8-12, hanem már a 0-4 évesek között is rohamosan emelkedik a képernyők előtt eltöltött idő, ezért a fővárosi Bethesda Gyermekkórház digitális függőséget csökkentő e-bookokat tett ingyenesen elérhetővé. A könyvek bizonyítékokon alapuló módszereket, könnyen alkalmazható hasznos gyakorlatokat gyűjtenek össze az érdeklődő családok számára. Az e-bookok legfontosabb üzenete, hogy a gyermeki fejlődés záloga nem a képernyőinger, hanem az élő emberi kapcsolat.
A Mozdulj rá a valóságra! című kiadvány rávilágít arra, hogy a 8-12 éves korosztály esetében átlagosan napi öt és fél, a 13 évnél idősebbek körében pedig több mint nyolc órára növekedett a képernyő előtt eltöltött idő, különösen a kikapcsolódást szolgáló, szabadidős használat terén.
A Magyarországi Református Egyház Bethesda Gyermekkórházának szakértői csapata által kidolgozott képernyőidő-csökkentő program célja, hogy segítséget nyújtson a családoknak a virtuális tér feletti kontroll visszaszerzésében, és abban, hogy aktívabb, kiegyensúlyozottabb életet élhessenek.
De miként lehet visszaszorítani az online időt, milyen módszerekkel erősíthetjük a közös családi tevékenységeket, végső soron a valós világ örömeinek újrafelfedezését?
Élvezzük a valóságot!
A kutatások szerint a gyermekek napi két órát meghaladó szabadidős képernyőhasználata összefüggésbe hozható az egészségtelen táplálkozással, a testmozgás hiányával és az elhízással, de a fizikai mellett károsan hat a mentális egészségre is. Nagyobbak esetében hangulatromlást, depressziót okozhat, míg a kisebbeknél impulzivitást és kognitív fejlődési problémákat idézhet elő.
A digitális eszközök által nyújtott ingerekre való reagálás szorosan összefügg az agyunk működésével. Az izgalmas új élmények és ingerek ugyanis gyors dopaminszint-emelkedést váltanak ki az agyban, ami egyfajta jutalomérzetet hoz létre. Azonban a dopaminszint visszaesését követően úgynevezett „crash” állapot – komoly fizikai sérülés okozta lelki traumához hasonló szindróma – lép fel, amely hiányérzetet és rossz érzést kelt. Ilyenkor az a tevékenység tűnik a legvonzóbbnak, amely már korábban is kiváltotta a „boldogsághormon” emelkedését. Ezért, ha ugyanolyan izgalmas élményt szeretnénk átélni, mint korábban, akkor úgy érzékeljük, hogy egyre többet és többet kell kapnunk a képernyők előtt szerzett ingerekből, mivel az agy alkalmazkodik a magas dopaminszinthez. Ráadásul a digitális világban felnövekvő gyermekeknek gyakran már nem is elég egyetlen képernyőt figyelni a dopaminszint-emelkedéshez. Egyfajta önmagát generáló folyamatról beszélünk…
Azt is fontos hangsúlyozni, hogy amennyiben egy-egy tevékenységhez mindig hozzákapcsolunk valamilyen digitális eszközt, lassan elveszítjük az adott elfoglaltság által nyújtott természetes örömöt. Gyermekek és felnőttek esetében is ez történik például akkor, ha sportolás, tanulás, vagy egyéb teendő közben rendszeresen videókat nézünk.
– A képernyők használata a mai világ természetes része, de ahogy az élelmiszerek esetében is tudatos döntéseket hozunk, ugyanúgy kell figyelnünk az okoseszközök megfelelő használatára is – hangsúlyozza Dr. Nagy Péter gyermek- és ifjúságpszichiáter, a program szakmai vezetője.
Majd kifejti, hogy az intézmény szakemberei arra szeretnék biztatni a szülőket és gyermekeiket, tanulják meg, miként alakíthatnak ki tudatos szokásokat az okoseszközök használatában, hogy azok a mindennapok támogató részévé váljanak anélkül, hogy káros hatást fejtenének ki.
Családi elköteleződés
8-12 éves gyermekek esetében első lépésként nagyon fontos, hogy a családtagok beszéljék meg egymással és közösen tűzzék ki a képernyőidő csökkentésére irányuló, reálisan megvalósítható és időben behatárolt célokat. A konkrét tervet tanácsos írásban is rögzíteni.
Nem érdemes túl nehéz, vagy túl könnyű feltételeket szabni. A teljes absztinencia elérése nem életszerű, a csupán napi pár perces internet-megvonás pedig nem elegendő, ezért haladjunk kis lépésekből álló, de határozott változtatásokkal.
Reálisan elérhető cél lehet például, hogy csökkentsük a napi online időt 2 órára, vagy mérsékeljük 25 százalékkal. A fő célkitűzést érdemes kisebb alcélokra bontani. Tiltás helyett kezdjük például azzal, hogy minden nap beiktatunk a család életébe 20-30 perc közösen eltöltött képernyőmentes időszakot.
Vezessünk be új szokásokat, kerüljük az unalomból végzett céltalan tartalomfogyasztást, a lefekvés előtti online jelenlétet és legyen heti egy közös este teljesen offline. Kulcsfontosságú, hogy az így felszabadult időt olyan hasznos tevékenységekkel töltsük meg, amelyek során a közös élményekre fókuszálhatunk: sétával, múzeumlátogatással, sporttal, zenehallgatással, mesemondó esttel, könyvklubbal, társasjátékkal, történetmeséléssel, kertészkedéssel, baráti találkozókkal, kézműveskedéssel, főzéssel.

A közös étkezés és az autóban töltött idő is legyen a digitális világtól mentes zóna, ahol követendő példát mutatva vezetés közben a szülők sem nézegetik a telefonjukat, nem írnak sms-t, e-mailt.
A Bethesda e-bookja azt ajánlja, hogy 10 éves kor alatt (az alsó tagozat végéig) semmiképpen, 14 éves kor alatt (a felső tagozat végéig) pedig lehetőleg ne legyen a gyermeknek saját okoseszköze és ne regisztráljon közösségi oldalakra. Ezeknek az egyébként megfontolandó útmutatásoknak a betarthatósága azonban a mai világban erősen kétséges lehet a gyermekközösségekben…
Mindenesetre hasznos, ha kikapcsoljuk az elektronikus eszközökön a nem feltétlenül szükséges értesítéseket, hangokat és rezgéseket, de képernyőidő-, valamint az életkornak megfelelő tartalmi és adatvédelmi korlátozásokat biztosító programokat és applikációkat is telepíthetünk.
Szülői jelenlét
A kiadvány részletesen foglalkozik a 0-4 éves korú gyermekek növekvő képernyőidejének kockázatával is, hangsúlyozva, hogy az említett időszak nem az online tartalmak fogyasztásának, hanem a kapcsolódásnak, az érzelmi biztonságnak és az élő, élmény alapú tapasztalatszerzésnek az ideje.
– A legkisebbek számára a valós kapcsolódások, az élő beszéd, a testi közelség, a figyelem a legfontosabbak. Nem véletlen, hogy a hazai szakmai állásfoglalás is egyértelműen kimondja: hároméves kor alatt nincs helye képernyőidőnek, még „oktatási céllal” sem. Ehelyett a szülők jelenlétére van szükség, még akkor is, ha ez a mai világban óriási kihívás – figyelmeztet Nagy Péter tudományos igazgatóhelyettes.
A szakértők hangsúlyozzák, hogy az első három életév különösen érzékeny szakasza az idegrendszeri fejlődésnek, a kötődés kialakulásának, a nyelvi és szociális készségek megalapozásának. Amint fogalmaznak, a gyermek ebben az időszakban nem tartalmakat, hanem kapcsolatokat fogyaszt, vagyis nem színes animációkra, felvillanó effektekre, hanem arcokra, lassan elmondott mondókákra van szüksége.
A gyorsan váltakozó képi ingerek ugyanis túlterhelik az idegrendszert, a „passzív figyelem” hátráltatja a hatékony tanulást, kiszoríthatja a mozgást, a szabad játékot, a szülőkhöz való szemkontaktuson alapuló kapcsolódást, megnehezítheti az elalvást, ronthatja az alvás minőségét.
Mindez azt is jelenti, hogy a 0-4 éves gyermekek számára a legfontosabb fejlesztő eszközök: a szülő hangja, arca, figyelme, tekintete, mosolya és jelenléte.
Éppen ezért meglehetősen nyugtalanító jelenség látni, hogy már babakocsit tologató, sőt szoptató anyák is egyre gyakrabban, szinte automatikusan nyomkodják az okostelefonjaikat a csecsemőkkel töltött legintimebb helyzetekben, ami nem segíti, hanem egyértelműen gátolja a kötődést.
Nem arról van szó, hogy a szülők egyáltalán ne mobilozzanak, hanem, hogy az együtt töltött idő alatt ez a tevékenység ne váljon rendszeresen uralkodóvá, az eszköz ne vegye át a gondviselő szerepét!
A legkisebbek szüleinek szóló e-book olyan rutinná alakítható offline tippeket tartalmaz, amelyek képernyő helyett valódi élményeket, nevetést, megnyugvást és fejlődést kínálnak a gyermekeknek.
A digitális könyv a 0-1 éves korosztálynál az anya ölében eltöltött rendszeres ringatást és dúdolást ajánl, pelenkázás közben szemkontaktust és mondókázást, illetve beszélgetést minden helyzetben: főzés, teregetés, hajtogatás, séta és játék közben is.
Az 1-2 évesekkel lehet puha labdát gurítani, közösen táncolni és énekelni, állathangokat utánozni, képeskönyveket nézegetni, gyurmázni, búvóhelyet építeni, zenés mondókát tanulni, tükörbe grimaszolni.
A 2-4 évesek pedig már érdeklődnek az egyszerűbb társasjátékok, a közös meseolvasás, a szerepjátékok, a kertészkedés és a bábozás iránt is, emellett jó ötlet lehet lefekvés előtt az adott napon átélt kalandok összegzése és a másnapi tervek megbeszélése a webes időtöltés helyett.
A Bethesda.hu weboldalon letölthető elektronikus könyvek hasznos információval szolgálnak mások mellett a gyermekvédelmi civil szervezetek elérhetőségéről és munkájáról, illetve a szülőknek szóló praktikus olvasmányokról. De a portálon bel-, és kültéri játékötletek, mesék, énekek, mondókák is szép számmal szerepelnek annak érdekében, hogy kiváltsuk a digitális függőséget és ne váljunk az internet rabjává.
