A Magyar Gumiabroncs Szövetség tanácsai alapján összegyűjtöttük a legfontosabb tudnivalókat – mielőtt egy rossz döntés százezres kárt okozna.

Hirdetés
Fotó: ShutterStock / Parilov

Nem kötelező, de ajánlott a csere

Bár Magyarországon nem kötelező a téli gumi használata, szakértők szerint erősen ajánlott. A nyári abroncs hidegben megkeményedik és csúszós lesz, így veszélyesen megnő a fékút. Egy téli garnitúra ára eltörpül egy kisebb baleset javítási költsége mellett.

Mikor jó a négy évszakos abroncs?

A négy évszakos gumik népszerűsége folyamatosan nő, hiszen megspórolható velük az évi két csere és a szerelési költség. Városi használatra, rövidebb távokra télen is elfogadható megoldás, ám hosszabb utakhoz, havas, hegyes terepre nem ajánlott. A karbantartásról sem szabad megfeledkezni: évente ellenőrizni kell a nyomást, a profilmélységet és a centrírozást.

Figyeljen a sebességindexre!

A téli abroncsok sebességindexe gyakran alacsonyabb, mint a nyáriaké, ezért ezekkel kisebb sebesség javasolt. Havonta egyszer érdemes ellenőrizni a nyomást – beleértve a pótkerékét is. A túl alacsony nyomás gyorsítja a kopást, növeli a fogyasztást és rontja az irányíthatóságot.

Fotó: Shutterstock / Flystock

Ne spóroljon az abroncson!

A gumi az autó legfontosabb biztonsági eleme. Ismeretlen márkától vagy kétes eredetű importból származó gumit venni kockázatos. Használt abroncs esetén figyelni kell a rejtett sérülésekre is, ezért mindig vizsgáltassa át szakemberrel. Egy autó kerekenként mindössze egy tenyérnyi felületen érintkezik az úttal – ezen múlik a tapadás és a fékezhetőség.

Azonos típus azonos tengelyre

Mind a négy keréken azonos típusú és mintázatú abroncsnak kell lennie. Ha az egyik elkopik, a vele azonos tengelyen lévőt is cserélni kell. Téli és nyári abroncsot keverni tilos.

A profilmélység a biztonság alapja

Ha csak az egyik tengelyre kerül új abroncs, a jobb tapadású gumik mindig hátra kerüljenek. A legjobb megoldás azonban, ha mind a négyet egyszerre cseréli. A kopás kiegyenlítésére 7–10 ezer kilométerenként érdemes a kerekek helyét felcserélni. A jogszabály szerinti minimum profilmélység 1,6 mm, de téli guminál legalább 4 mm, nyárinál 3 mm az ajánlott.

Tárolás: így őrizze meg a gumik élettartamát!

A leszerelt gumikat tisztán, száraz, sötét helyen kell tárolni. Felnire szerelve fektetve, anélkül állítva. Akinek nincs megfelelő helye, igénybe veheti a „gumihotel” szolgáltatást, ahol szakszerű körülmények között őrzik a garnitúrát.

Ne feledje a TPMS kalibrálását!

A futómű és a guminyomás-ellenőrző (TPMS) rendszer beállítása elengedhetetlen a biztonságos működéshez. A TPMS-t házilag nem lehet kalibrálni, ezért minden szezonális csere után érdemes szakműhelyhez fordulni.

Téligumi-szabályok a környező országokban

OrszágIdőszakElőírás
Ausztrianov. 1.–ápr. 15.kötelező téli abroncs, hólánc is szükséges
Szlovénianov. 15.–márc. 15.kötelező téli abroncs
Szerbianov. 1.–ápr. 1.kötelező téli abroncs
Horvátországidőjárásfüggőhajtott tengelyen két téli abroncs kötelező, illetve hólánc és hólapát is
Romániaidőjárásfüggőmegfelelő állapotú abroncs kötelező
Szlovákiahó vagy jég eseténminden tengelyen téli abroncs kötelező

Meddig használható az abroncs?

A gumi oldalán található DOT-szám fontos adat: az utolsó négy számjegy mutatja a gyártás hetét és évét.
A szakértők szerint a gumiabroncs élettartama tíz év, de csak megfelelő tárolás mellett.
Egy ötéves, még nem használt gumi biztonságosan felszerelhető és értékesíthető. Egy hatéves, jó állapotú abroncs további négy évig használható.

A téli gumi nem luxus, hanem biztonsági befektetés. Egy rossz döntés – például olcsó, elhasznált abroncs választása – akár százezer forintos kárt vagy súlyos balesetet is okozhat. Készüljön tudatosan, és már most egyeztessen időpontot a gumisnál, mielőtt megérkeznek az első fagyok.