A kormány a családokat védi az üzemanyagok árplafonjával
A gazdaság működése és az infláció megfékezése miatt döntött úgy a kormány, hogy árplafont vezet be az üzemanyagoknál, a lépés kedvező helyzetbe hozza a családokat is – mondta a Magyar Nemzet pénteki számában megjelent összeállításban a Pénzügyminisztérium adóügyekért felelős államtitkára.Izer Norbert a Mediaworks Hírcentrumának nyilatkozva arról beszélt, hogy a kormány sikeres gazdaságpolitikájának köszönhetően a benzináremelést is könnyebben kigazdálkodhatja a társadalom. Szerinte a kormány a lehető legalacsonyabban tartja az üzemanyagok jövedéki adóját, miközben az Európai Unió adóemelést várna el.
A Nemzeti Adó- és Vámhivatal statisztikája alapján a hazai üzemanyag-forgalomra egyelőre nem gyakorolt különösebb hatást a világpiac folyamatainak alakulása, az árak emelkedése – tette hozzá, kiemelve, több benzin fogyott a járvány előtti év, vagyis 2019 szeptemberének végéhez képest is, a gázolajnál még ennél is nagyobb a növekedés.
Izer Norbert arról is beszélt, hogy az utóbbi időben nemcsak a benzin ára emelkedett, hanem nőtt a magyar átlagbér is. Rámutatott: 2004-ben az átlagfizetésből 362 liter üzemanyagot lehetett vásárolni, 2010-ben 415 litert, 2021 augusztusában pedig az akkori 283 ezer forintos átlagbérből 623 liter benzint.
A lap kiszámolta: az árplafon november 15-i bevezetése után, 480 forintos árral számolva, 591 literre lehet elég a jelenlegi nettó átlagfizetés.
A politikus szerint a kormány mindent megtesz azért, hogy a lehető legalacsonyabban tartsa az üzemanyagárakat. „Példaként mondhatom, hogy Magyarország – az EU-ban egyedülálló módon – csökkentette az üzemanyagok adóját: április 1-jétől a gázolaj esetében literenként tíz forinttal, a benzinnél literenként öt forinttal mérséklődött a jövedéki adó” – fogalmazott az államtitkár, aki kritizálta az Európai Unió gyakorlatát, amely meghatározza, hogy a tagállamoknak mennyi pénzt kell beszedniük jövedéki adóként az üzemanyagok kereskedelme után, de nem veszi figyelembe az unión belüli kereseti eltéréseket, az életszínvonalbeli különbségeket.
„Ez pedig – különösen a jelenlegihez hasonló világpiaci folyamatok, drágulás idején – rendkívül méltánytalan a közép-európai tagországok állampolgáraira nézve” – tette hozzá, kiemelve, az EU a mostaninál is magasabb jövedéki adót vár el Magyarországtól. A benzinnél például a jelenlegi 120 forint helyett 129 forintos jövedéki adót szorgalmaz literenként.