Cofidis: százezer forintot terveznek költeni karácsonyra a magyarok
Karácsonyi ünnepi kiadásokra százezer forintot terveznek költeni átlagosan a magyarok idén, ebből 47 500 forintot szánnak ajándékra – derül ki a Cofidis Hitelmonitor legfrissebb, negyedik negyedéves kutatásból.Az MTI-nek küldött adatok szerint a tavalyi karácsonyhoz képest visszafognák költéseiket a magyarok, 35 százalékuk szeretné idén kevesebb pénzből megúszni az ünnepet. A felnőtt lakosság 18 százaléka egyáltalán nem fog költeni a karácsonyra.
A magyarok 20 százaléka kényelmesen kijön a jövedelméből, míg négyötödének hiányos a családi kasszája. Ez a hiány havi szinten a többségnek mintegy 200 ezer forintot jelent, ennyi kellene még pluszban a kényelmes élethez. Az élelmiszerárak emelkedése miatt július óta átlagosan 30 ezer forinttal többet költenek a megkérdezettek konyhapénzre, és a következő hónapokban további drágulásra számítanak. Jelenleg havonta átlagosan 142 ezer forintot költenek élelmiszerre – írták.
Bár a Cofidis Hitel Monitor kutatás szerint a nehezebb anyagi körülmények ellenére nem nőtt azok aránya, akik hitelt terveznek felvenni a karácsonyi költések fedezésére, a bevételek és kiadások egyensúlyban tartása a negyedik legnépszerűbb hitelcél a személyi kölcsönök esetében.
A kutatás szerint a magyarok 11 százaléka tervez hitelt felvenni a következő egy évben. A legnépszerűbb hiteltípus a személyi kölcsön, az átlagos hitelösszeg pedig 1,2 millió forint.
A magyarok kétharmada idén is állít karácsonyfát. Ahol lesz fa, ott az otthonok több mint felében műfenyőt díszítenek. Vágott fenyőt a magyarok 30 százaléka vesz, 10 százaléka pedig földlabdás verziót választ. A fenyőre legtöbben 10 ezer forint körüli összeget szánnak, az ünnepi dekoráció másodlagos: a magyarok 73 százaléka idén egyáltalán nem költ erre.
A 2019-es 78 százalékról 58 százalékra csökkent azok száma, akik ajándékot vásárolnak. Azok, akik szeretnék meglepni családjukat, barátaikat, átlagosan 47 500 forintos keretben gondolkodnak, míg 2021-ben ez az összeg 35 800 forint volt.
Megjelenik a takarékosság a menüsorban a kutatás szerint: a magyarok 46 százaléka minél olcsóbb alapanyagokból szeretné a karácsonyi asztalra varázsolni a család kedvenceit. Ez azonban nem feltétlenül jelenti azt, hogy mást sütne-főzne, mint a korábbi években, egyharmaduk nem változtat a megszokott, jól bevált ünnepi menün: a hal még mindig vezeti a listát, minden második családnál terítékre kerül. A karácsonyi kedvencek listáján a második hely a sertéshúsnak jutott, amelyet a dió és a mák követ.
A Cofidis Hitel Monitor kutatást az NRC Marketingkutató és Tanácsadó Kft. készíti 500 fős mintán online adatfelvétellel évente négy alkalommal 2011 óta. Az adatok a 18-69 éves magyar internetező lakosságra reprezentatívak.