Rekord közeli nézőszám, soha nem látott hazai érdeklődés. A Forma-1 mérlegének pozitív oldalát egy kis trükkel biztosították a verseny szervezői. A jubileumi huszadik nagydíj alkalmából a Red Bull jelképes árú, 20 forintos jeggyel örvendeztette meg a hazai nézőket a Forma-1 pénteki edzésnapján, s honfitársaink éltek a lehetőséggel: 120 ezren látogattak ki a Hungaroringre ezen a napon.

Így a rendezők csattanós választ adtak azokra a jóslatokra, amelyek újabb negatív nézettségi rekordtól féltették a magyar futamot. Mint ahogy a tavalyi, a tavalyelőtti és az azelőtti verseny is kevesebb nézőt vonzott, mint a megelőző évi futam. A hétvégi versenynapokon azonban már nem segített a kozmetikázás. A szombati edzésre csupán 30 ezer, a vasárnapi versenyre 65 ezer szurkoló volt kíváncsi. S ha a kedvezményes nap az össznézőszámot meg is mentette, a külföldi vendégek vagy az árbevétel szempontjából mégis igaz: rosszabb, mint a szintén rekord rossznak számító tavalyi.

Csökkenő tendencia

A szállodai foglalások már hetek óta mutatták a tendenciát: ha valami csoda nem történik, 15 százalékkal kevesebb külföldi érkezik az idei versenyre. Kereskedelmi szakemberek úgy vélekedtek, nem szerencsés a bejáratottnál három héttel korábbi, júliusi időpont, mivel Nyugat-Európában sokan ekkor viszik családjukat nyaralni. S a hagyományosan legnagyobb számban érkező német vendégeknek kedvét szeghette az is, hogy Michael Schumachernek ezúttal semmi esélye nincs a világbajnoki cím megszerzésére.

Magyarázat persze mindig akad. Hisz a korábbi években épp az volt a baj: az augusztusi időpont túl hátul van a versenynaptárban, már csak néhány futam követi, vagyis mire a Magyar Nagydíjra érkezik a mezőny, sokszor már minden eldől, a versenynek nincs igazi tétje. Így volt ez tavaly és tavalyelőtt is, amikor Schumacher olyan korán bebiztosította végső győzelmét, hogy az utolsó versenyeken már el sem kellett volna indulnia. S valóban jót tett a nézőszámnak a 2001-es évad, amikor egy szorosabb versengés után Schumacher épp Budapesten lett világbajnok.

De időponttól függetlenül: a nézőszámok immár szűk évtizede világosan mutatják, hogy csökken az érdeklődés a Magyar Nagydíj iránt. Az 1986-ban még 260 ezer nézőt vonzó eseményre az ezredforduló környékén már csak 200 ezren voltak kíváncsiak, 2002-ben 185 ezren, 2003"2004-ben pedig már alig több mint 160 ezren. A jegyértékesítésből származó bevétel még a nézők számánál is jobban csökken. A 2000-ben beszedett 2,7 milliárd forint 2002-re, amikor gyakorlatilag ugyanannyi néző jött Mogyoródra, 2,2 milliárdra esett. 2003-2004-ben pedig már csak 1,8, illetve 1,7 milliárd jött össze a belépőkből.

Az idei évről lapzártánkig még nem közöltek összesítést a szervezők, a 95 ezer „rendesen fizető” néző azonban minden bizonnyal ezúttal sem fogja kibélelni a kasszát. A Magyar Nagydíjat szervező Hungaroring Sport Rt.-nek ugyanis évről évre mintegy 3 milliárd forintos licenszdíjat kell kifizetnie a versenysorozatot működtető Formula One Ltd. számára. Vagyis a verseny veszteséges, mi több, egyre súlyosabban veszteséges. Eddig egyetlenegyszer, a 2001-es évben sikerült majdnem nullszaldót elérni, amikor a Magyar Nagydíj 3,1 milliárdos jegybevételt hozott, miközben a szervezés költségei – licenszdíj és a lebonyolítás költségei együtt – 3,5 milliárd forintra rúgtak. A 0,4 milliárd forintos különbözetet természetesen akkor is az állam tette a Hungaroring Sport Rt. zsebébe.

A ráfizetés biztosan nő a következő években. A Magyar Nagydíj megrendezéséről szóló korábbi szerződés ugyanis 2006-ban lejár, Medgyessy Péter azonban tavaly nyáron megállapodott a Forma-1 urának számító Bernie Ecclestone-nal, hogy 2011-ig meghosszabbítják azt. A mindig kemény tárgyalópartnernek számító Ecclestone ezúttal sem volt finnyás: jelentősen emelt a licenszdíjon. A tavalyi rossz évben 2,5, idén 3 milliárd forinttal volt kénytelen támogatni az állam a versenyt. Vagyis a jövőben – még ha nem is csökken tovább a nézőszám – a támogatási igény akár 4,5-5 milliárd forintra is nőhet.

Visszaeső vendéglátás

A Gazdasági Minisztérium szerint azonban még így is megéri Magyarországon tartani a versenyt. Az igazán nagy tömegeket – főleg külföldieket – vonzó sportesemények hasznosságát ugyanis nem szabad csak a sportpályán keletkező költség/bevétel alapján elbírálni. A hazánkba érkezők a belépőjegy mellett számos más dologra is költenek: szállást bérelnek, étkeznek, szórakoznak, vásárolnak. A tárca számításai szerint a Magyarországra látogató külföldiek átlagban 250 eurót (60 ezer forintot) költenek naponta.

Mivel a korábbi években a nézők 90 százaléka külföldi volt, a tavalyi 160 ezres nézőszám azt jelenti, hogy a verseny 40 millió eurót (10 milliárd forintot) hoz az országnak. Persze nagyrészt a szállodásoknak, vendéglősöknek, szórakozóhely-tulajdonosoknak, akik azonban tízezreket foglalkoztatnak, vagyis a Forma-1-gyel tulajdonképpen emberek megélhetését segíti az állam. De ha csak a közvetlen állami bevételeket tekintjük, még akkor is legalább nullszaldósnak tűnik a verseny támogatása. A külföldiek 10 milliárd forintos költéséből ugyanis 2 milliárd az áfa, amihez még hozzájön a benzinbe rejtett jövedéki adó. Ráadásul sokan hazánkban maradnak a versenyt követő napokon is. 2001-ben, az évtized eddigi legsikeresebb Magyar Nagydíján 10-15 milliárd forint közvetett állami bevételről adtak számot.

Amennyiben ez – a nézőszámcsökkenéssel arányosan – harmadával-negyedével csökkent, még mindig megéri megrendezni a versenyt. A licenszdíj növelése és a nézőszám további visszaesése azonban egyre szűkebbre veszi az állam nyereségét. Amennyiben idén csak a 95 ezer „rendesen fizető” nézővel számolunk, már a gazdasági ésszerűség határán járunk, s a továbbiakban olyan tényezőket kell mérlegelni, mint a Forma-1. országimázs-javító hatása. Vajon mennyivel több turista látogat hazánkba azért, mert a Magyar Nagydíj hírverést biztosít Magyarország számára? Bár a külföldi látogatók számát nem tartják nyilván a Hungaroring Sport Rt.-nél, az egyéb nyilvántartásokból biztosra vehető: húszéves fennállása óta idén érkezett a legkevesebb külföldi a Magyar Nagydíjra.

Betegh Sándor, a Danubius Hotels vezérigazgatója arról tájékoztatott, a tavalyi átlagosan 90 százalék helyett most csak a szobák 77 százalékát sikerült kiadni a versenynapok alatt a cég budapesti szállodáiban, s a bevétel is arányosan kevesebb, csupán a korábbi összeg 87 százaléka. Feltűnően hiányoztak a finnek, korábban hat chartergép hozta északi rokonainkat, most csak néhány egyéni utazót szállásolhattak el. A vezérigazgató szerint kifejezetten kedvezőtlen a július végi időpont: Nyugat-Európában ez a családi nyaralások időszaka, márpedig ebbe aligha fér bele az autóversenyzés.

A most hiányzó nézők minden bizonnyal ott lesznek majd – családjuk nélkül – a Magyar Nagydíj korábbi időpontjára ütemezett isztambuli nagydíjon. Szintén visszaesésről számol be Hegedűs József, Mogyoród polgármestere. Pénteken szinte csak magyar autók haladtak át a településen az edzésekre tartva, s szombat-vasárnap is szokatlanul gyorsan normalizálódott a forgalom. A verseny immár nem hoz bevételt a szobakiadással foglalkozóknak sem. Ma már legfeljebb csak azok szállnak meg így, akik a korábbi években összebarátkoztak egy-egy családdal. A legtöbben ezért fel is számolták ez irányú tevékenységüket, csupán 20-25 család foglalkozik még szobakiadással.

Tíz-tizenöt százalékkal csökkent az önkormányzat bevétele is, amit a különböző árusoktól, pecsenyesütőktől, kézművesektől, kempingek, alkalmi parkolóhelyek üzemeltetőitől szed, ez azonban korábban sem volt jelentős összeg, mindössze 350 ezer forint évente. Pangásra panaszkodnak a taxisok és az éjszakai szórakozóhelyek is. Többek számára ez azért is kellemetlen, mert a verseny idejére megemelték a létszámot. Különösen a francia, a finn és a brit vendégek hiányoznak feltűnően, a németek még jönnek, de ők – ahogy az éjszakában tapasztalják – sokkal kevésbé költekezőek. – Az éttermek számára már évek óta nem jelent túl nagy többletbevételt a Forma-1 – mondja Háber Tamás, a Vendéglátósok Országos Szövetségének elnöke. – A szállodák ugyanis belső fogyasztásra próbálják rávenni vendégeiket. Természetesen a pálya környékén, Gödöllőn, Budapesten minden évben lehet érezni a megnövekedett forgalmat, de mintha most ez is némileg alatta maradna a korábbi években megszokottnak.

A megkérdezettek közül egyedül a Hunguest Hotelsnél nem panaszkodtak visszaesésre. A lánc két budapesti szállodája telt házzal üzemelt a hét végén, s a bevétel is nagyjából a tavalyi szinten mozgott. A szobák 80 százalékát előzetesen foglalták le a vendégek, az utolsó pillanatokban pedig jól jött a Taxi 2000-rel való együttműködés. Cserébe azért, hogy a szálloda ezt a társaságot hívja vendégei számára, a taxisok a Hunguest szállodáit ajánlották még bizonytalan utasaiknak.

Ott olcsó, itt drága

Palik László, a Hungaroring Sport Rt. elnöke többször felhívta a figyelmet, valójában világszerte csökken az érdeklődés a Forma-1-es futamok iránt, amire a szakma egyelőre nem igazán találja a választ. Max Hosley, a Nemzetközi Autószövetség elnöke erről így beszél: az emberek ma már nem fizetnek olyan könnyen ki nagy összegeket szórakozásra, talán túl nagy a kínálat a szórakoztatóiparban. Pedig nyugati pénztárcával a Magyar Nagydíj tulajdonképpen nem is drága: a jegyek most 50-260 euróba (12 500"65 000 forintba) kerültek, ami mintegy fele a német nagydíj 125-410 eurós díjszabásának.

Azonban a külföldiek – be kell látni – így is egyre kevésbé jönnek. S ha nem találunk ki valamit, a vastagodó ráfizetés miatt húszegynéhány futam után megkérdőjeleződhet a világ egyik legfurcsább versenyének, a Magyar Nagydíjnak a jövője. Nem sok olyan helyszín van ugyanis a világban, ahol a versenyt lényegében a külföldi látogatók kedvéért rendezik, gyakorlatilag a hazai érdeklődők kirekesztésével. Az biztos, hogy nem a 20 forintos edzésbelépők jelentik a megoldást…

* * *

Bankok kezében a Forma-1

Miniszterelnököket aláz meg, országokat zsigerel ki – írják az újságok Bernie Ecclestone-ról, a Forma-1 teljhatalmúnak tartott uráról. Aki idén is 3 milliárd forintot volt képes kipréselni abból a magyar költségvetésből, amelyben létfontosságú dolgokra sem telik. Az utóbbi évek eseményeiből azonban úgy tűnik, hogy a kegyetlen tárgyalópartnerként ismert, csak a hasznot szem előtt tartó egykori használtautó-kereskedő sem tévedhetetlen.

Ecclestone a hetvenes évek végén komoly személyi harcok árán küzdötte fel magát a Forma-1 első számú vezetőjévé, s 1992-re akkora hatalmat épített ki, hogy merészen saját cégének sajátíthatta ki a versenyek kereskedelmi jogát. A különböző bevételek kezelésére komplett céghálózatot épített ki, amit aztán családi vállalkozásában, a Bambino Holdingban egyesített (a holding tulajdonosa Ecclestone mellett 32 évvel fiatalabb, egy fejjel magasabb horvát felesége, aki valaha topmodell volt, valamint két kamaszkorú gyermeke).

Az első tévedést talán 1999-ben követte el a Forma-1 ura, amikor a Deutsche Banknak egymillió dollárért felkínálta a kereskedelmi jogok 25 százalékát. Az ügyletből marakodás lett, a bank többet akart, Ecclestone viszont azt sokkal többért adta volna, így végül a részesedés, újabb 25 százalékkal megtoldva a német Kirch médiatársasághoz került, további 1,6 milliárd dollár bevétellel gyarapítva a családi kasszát. A Kirch azonban – nem kis részben a túlzott vételár miatt – csődbe került, s így részesedése hitelezői, a Bayern LB, JP Morgan, Lehman Brothers nagybankok kezébe került.

Beperelték Ecclestone-t, hogy nem enged számukra beleszólást a cég ügyeibe, s végül a Bambino Holding peren kívül újabb 25 százalékos részesedést volt kénytelen átadni számukra. Bár a most 75 éves Ecclestone megtarthatta igazgatói állását, a kereskedelmi haszon bezsebelésére alapított Formula One Administration Ltd-ben a nagy vezér részesedése 25 százalékra csökkent, a Forma-1 hasznát lényegében a nagybankok vágják zsebre. Ráadásul a nagy autógyárak másik oldalról szorongatják a Forma-1 urát. A BMW, a Daimler-Chrysler, a Renault, a Honda, a Toyota szemére vetik Ecclestone-nak, hogy a csapatok csak 47 százalékot kapnak a futamok óriási nyereségéből, és GPWC néven 2008-tól önálló versenysorozat elindítását tervezik.

Mivel a Forma 1-ben jelenleg tíz csapat szerepel, az ötök kivonulása hatalmas léket vágna Ecclestone rendszerén. Különösen, hogy a lázadók jelszava: hasonlóan izgalmas futamok, fele akkora összegért. Déja vu: a hetvenes évek végén épp Ecclestone fenyegetőzött alternatív futamok elindításával (két futamot meg is rendezett), amikor még pozíciójának megerősítése volt napirenden.