Január 1-jén magyar idő szerint 6 órakor lejárt az orosz földgáz Ukrajnán keresztüli tranzitjára vonatkozó szerződések érvényessége és miután az ukrán fél elzárkózott a megállapodások meghosszabbításától, az Ukrajnán keresztül Európába irányuló orosz földgázszállítás a megállapodások lejártával egyidejűleg leállt.

Hirdetés

Az ukrajnai földgáztranzit leállása elsősorban az útvonalra történelmi, földrajzi és infrastrukturális okokból ráutalt kelet-közép-európai régió egyes tengerparttal nem rendelkező országait, elsősorban Ausztriát és Szlovákiát érinti, melyek alternatív földgázbeszerzési források és útvonalak után kénytelenek nézni – ismerteti a Világgazdaság.

Szlovákia Magyarország felől juthat alternatív forrásokhoz

Ausztria elsősorban Németország és Olaszország irányából érkező importtal igyekszik pótolni az ukrajnai tranzit megszűnése nyomán kiesett földgázmennyiséget. Szlovákia a nyugatról történő import mellett Magyarország felől juthat alternatív földgázforrásokhoz.

Jelentős kárt szenved el Szlovákia

Az ukrajnai tranzit megszűnése jelentős károkat okoz Szlovákiának: a szlovák piaci szereplők összesen körülbelül 177 millió euró tranzitfelárat kénytelenek fizetni az alternatív gázszállítmányok után, miközben az ország elesik az Ukrajnából Szlovákián keresztül nyugati irányba történő földgázgáztranzitból származó korábbi, évi 500 millió euróra becsült bevételtől is, ez pedig felhajthatja a rendszerhasználat tarifáját.

Hazánk tovább erősítheti pozitív szerepvállalását

Magyarország földgázellátása ukrajnai tranzitnak való kitettsége 2021. október 1-jén a Török Áramlatra és Balkáni Áramlatra csatlakozó szerb-magyar interkonnektor üzembe helyezésével és az MVM CEEnergy-Gazprom Export magyar piaci új hosszú távú szerződéses mennyiségének oda történő leszállításával megszűnt.

A déli irányból érkező importnak és a magas, 67 százalékos hazai tárolói töltöttségi szintnek köszönhetően az ukrajnai tranzit megszűnése hazánkban nem jár ellátásbiztonsági kihívással. Mi több, a közelmúltbeli infrastruktúra-fejlesztési lépéseinknek köszönhetően – kiemelten a dél-észak irányú földgázszállítást elősegítő vezetékes kapacitásaink növelését – hazánk tovább erősítheti pozitív szerepvállalását a régió ellátásbiztonságának megteremtésében.

Amióta december közepétől világossá vált, hogy 2025. január 1-vel leállhat az ukrajnai földgáztranzit, az ukrajnai tranzit kiesésével járó régiós kínálatcsökkenés kilátása egyéb tényezőkkel – úgy, mint az időjárás lehűlése, az európai tárolói töltöttség gyorsabb csökkenése és a cseppfolyósított gáz (LNG) globálisan feszesebb kínálata – érdemben hozzájárult az európai földgáz nagykereskedelmi referenciaár hollandiai gáztőzsde (TTF) árszintjének december 16. és január 2. között megfigyelt megawattóránként (MWh) 40 euróról 50 euró fölé történő emelkedéséhez.

Felár jelenhet meg a földgáz árában

Tekintettel az ukrajnai tranzittal leszállított földgáz kiesése okán felmerült áremelkedésre és a fenti egyéb, régión belüli költségekre, a tranzit leállásának hatásaként valószínűsíthető, hogy felár jelenik meg a földgáz árában.

A földgázfelárakkal kapcsolatban problémás, hogy a földgáz kereskedelmi ára Európában még mindig jelentősen meghaladja a történelmi átlagos árszintet és az uniós versenytársak földgázárainak szintjét. Az európai versenyképesség alakulásában ugyanis meghatározó a földgázárak szintje, így a rendelkezésre álló földgázkínálat bármilyen szűkülés, illetve bármilyen további árfelhajtó hatás negatívan hat az európai ipari versenyképességre. Tekintettel az előző évekhez képest eddig hidegebb télre, az európai gáztárolók töltöttségi szintje a korábbiaknál gyorsabb tempóban apad, ami a 2025/26-os fűtési szezonra történő felkészülés során a tavalyinál nagyobb importkeresletet és magasabb árakat hozhat.

A teljes cikket a Világgazdaság oldalán olvashatják.

Korábban írtuk