Egyre rosszabb a hangulat a német kiskereskedelemben
Szeptemberben romlott az üzleti hangulat a német kiskereskedelmi szektorban az ifo gazdaságkutató intézet felmérésének hétfőn publikált eredménye szerint.A müncheni egyetem gazdaságkutató intézetének (ifo Institut – Leibniz-Institut für Wirtschaftsforschung an der Universität München e.V.) közgazdászai szeptemberi felmérésükben különösen az autó- és bútorkereskedők körében tapasztalták az üzleti hangulat romlását. A kiskereskedelmi szektor egészére vonatkozó üzleti klímaindex az augusztusi mínusz 23,1 pontról mínusz 25,6 pontra csökkent.
„A fogyasztók bizonytalanok a gazdaságpolitikai környezetet illetően, így 2024 hátralévő részében nem várható a magánfogyasztási kiadások további dinamikus növekedése”
– kommentálta a felmérés eredményét Patrick Höppner közgazdász.
Úgy vélte, ennek megfelelően valószínűleg a kiskereskedelmi árak nem fognak meredeken emelkedni a következő hónapokban, mert a túlnyomórészt nehéz üzleti környezetben a kiskereskedők egyre kevesebb lehetőséget látnak az áremelésekre.
Höppner szerint „rövid távon a foglalkoztatás is inkább csökken, mint nő”.
A HDE (Handelsverband Deutschland) német kiskereskedelmi szövetség is hasonló véleményen van. Elemzésük alapján a fogyasztói hangulat hónapok óta tartó csökkenő tendenciája októberben is folytatódott. A HDE aktuális fogyasztói barométere már a negyedik egymást követő hónapban csökkent, így a szövetség szerint a magánfogyasztás várhatóan nem vesz növekedési lendületet az év utolsó hónapjaiban.
A gyenge általános gazdasági kilátások és a jelentős mértékben kevésbé optimista gazdasági előrejelzések a HDE szerint a fogyasztók helyzetmegítélésében is visszatükröződnek, így a saját jövedelmi kilátásaik terén is kevésbé bizonyultak optimistának.