Egyre több helyről rendelhetünk ennivalót online
Házhoz jön a Kifli
A nagy élelmiszerláncok lassú ütemben, de fokozatosan vágtak bele Magyarországon az online kiszállításba. A városi középosztályt az elmúlt években újabb szolgáltató, a Kifli célozta meg, prémium lehetőségekkel és több hazai termékkel.A G’Roby 2000-ben, a Tesco és a CBA Príma 2013-ban, az Auchan 2016-ban, a Spar 2019-ben indította el házhozszállítási szolgáltatását. Az Aldi 2020-ban kötött megállapodást a házhoz szállításról a Roksh nevű magyar startuppal, amelyen keresztül egyébként más boltok is elérhetők. A koronavírus-járvány betörésével megugrott az érdeklődés az online bevásárlás iránt. Az első hullám idején a legnagyobb magyar áruházláncok annyira leterheltek voltak, hogy gyakran csak hetekkel előre foglalhattunk kiszállítási időpontot.
Külön kategóriát képvisel az online bevásárlási lehetőségek között a Kifli.hu. A prágai székhelyű Rohlik Groupot – amelynek a neve csehül kiflit jelent – 2014-ben alapította Tomáš Čupr. Az időközben a legnagyobb cseh kereskedelmi vállalattá fejlődő cég külföldi terjeszkedésének első állomása hazánk volt 2019-ben. Ma a Rohlik Group öt országban van jelen, hazánk és Csehország mellett Németországban, Romániában és Ausztriában is, jellemzően a nagyvárosokban. Magyarországon a Kifli jelenleg Budapesten és az agglomerációban, a Velencei-tó környékén és a Balaton keleti része körül tevékenykedik.
A legfontosabb különbség az online vásárlási lehetőséget is kínáló áruházakhoz képest, hogy a Kiflinek nincsen fizikai boltja. A honlapon mindig azt látjuk, ami éppen kapható is.
– A raktárunkba beérkező friss áru a minőség-ellenőrzés után gyakorlatilag azonnal, akár négy órán belül eljut a vásárlóhoz – mondja lapunk kérdésére Gabriel Makki. A vezérigazgató a nagy áruházláncok házhozszállítási lehetőségeihez képest különbségként említi azt is, hogy ügyfélkezelésük gyorsabb, hatékonyabb és személyesebb hangvételű.
Ahol garantálni tudják, hogy a lehető leggyorsabban célba jut a termék, ott akár néhány órán belüli időpontra is kérhető a házhoz szállítás.
– A folyamat teljes mértékben informatikailag vezérelt a kiszedéstől a kiszállítás irányításáig. Külön expresszfuvarokra szakosodott futárok várják a sürgős rendeléseket – fejti ki a vezérigazgató. A Kifli raktára Budapest X. kerületében, a Jászberényi úton van.
A folyamatosan bővülő árukínálatban jóval több a kistermelői termék, mint máshol. Honlapjukon személyre szabott együttműködési programot ajánlanak a magyar termelőknek. Egyszerűsített ügyintézést ígérnek, akár már három napon belüli fizetést, marketingtámogatást és kiváló körülményeket biztosító logisztikát. A sikeres együttműködés példájaként jelenik meg a honlapon Pintér László őstermelő, a szabadszállási Ortofrutta Kft. vezetője; az Alemitta Beregi Csirke; a Vászolyi Sajtmanufaktúra; és Imre György kertészete is.
– Személyes és napi a kapcsolatunk a termelőkkel. Beszerzőink az idejük nagy részében a partnereket látogatják, ötletelnek, kóstolnak, tesztelnek. Különösen fontosnak tartjuk a hazai gazdaságok fenntarthatóságát, vásárlóinknak így minőséget, a gazdáknak bevételt tudunk biztosítani – mondja lapunknak Gabriel Makki.
A Kifli azokat a vásárlókat célozza meg, akik nemcsak a magyar termékeket részesítik előnyben, hanem a fenntarthatóság is szempont számukra. Ennek jegyében újrahasznosított papírzacskókban szállítják ki a megrendelt termékeket, de néhány ezer forintos kaució fejében visszaváltható zsákokat is igénybe vehetünk, amelyek szintén újrahasznosított anyagból készültek.
Mindennek persze megvan az ára: a kistermelői, kézműves magyar termék jellemzően drágább, mint a nagy láncoknál kapható alternatíva java. Ez is különbség a Tesco, a Spar vagy a Príma kínálatához képest: itt nincsenek jelen a láncok más termékeinél jóval olcsóbb saját márkás árui.
De nemcsak a minőséget, hanem a kényelmet is meg lehet fizetni. A Kiflin választható prémium szolgáltatás, ami kedvezményekkel jár bizonyos árukra, az egyórás helyett negyedórás időablakot ígér a rendelés érkezéséhez, ingyenes kiszállítást és azt a lehetőséget, hogy a minimális összeg alatti értékben rendeljünk havonta négyszer. A ritkán sokat rendelők kevésbé érzik meg a prémium előfizetés szükségességét, azoknak viszont, akik a Kiflit a napi bevásárlás alternatívájaként használják, hamar visszajön pár ezer forintos ára. Az infláció ugyanis a Kiflin is megmutatkozik, nemcsak az árak mennek fel – ahogy mindenhol máshol –, hanem az ingyenes kiszállítás alsó határa és a minimális rendelésé is, ez utóbbi jelenleg tizenkétezer forint.
Élet az ABC után című összeállításunk további cikkei ide kattintva olvashatók.