Így csökkentenék Orbán Viktor javaslatai az európai rezsiköltségeket
A magyar miniszterelnök javaslatai három meghatározó területen jelentenének könnyebbséget a piaci szereplőknek és a vásárlóknak – olvasható a Világgazdaság elemzésében.
Gazdaság
/
A cikk emailben történő elküldéséhez
kattintson ide,
vagy másolja le és küldje el ezt a linket: https://demokrata.hu/gazdasag/igy-csokkentenek-orban-viktor-javaslatai-az-europai-rezsikoltsegeket-517515/
Hirdetés
Az európai energiaárak csökkentését célzó javaslatokat tett az uniós döntéshozóknak a magyar kormányfő szerdai nemzetközi sajtótájékozóján. Orbán Viktor elmondta: könnyebbséget jelentene a piaci szereplőknek és a vásárlóknak, ha ideiglenesen felfüggesztenék a széndioxidkvóta-rendszert, szétválasztanák a nagykereskedelmi villamosenergia és a földgáz árát, illetve szüneteltetnék azt a kötelezettséget, amely szerint bio-összetevőt kell keverni az üzemanyagokba.
Ezek megvalósítására azért van szükség a kormányfő szerint, hogy alacsonyabbak, kezelhetőbbek legyenek a végfelhasználók számára már szinte elviselhetetlen áram-, gáz- és üzemanyagköltségek.
- Uniós szinten terítéken van az ETS rendszer kiterjesztése ráadásul úgy, hogy a kötelezettség elérne egészen a lakosságig. Ám miközben a fosszilis alapú energiatermelés és az ipari gyártás esetében az említett technológiaváltás idő- és költségigényes, a kvótavásárlás pluszkiadása azonnal jelentkezik, és gyűrűzik továbbá a végtermékek árába. Ez a teher ideiglenesen megszűnne Orbán Viktor javaslatának elfogadása esetén.
- Az Orbán Viktor által felvetett probléma lényege az, hogy a számos – főként geopolitikai – okokból megdrágult földgáz magával rántotta az európai áramárakat is, hiszen az áramtermelés jelentős része gázüzemű erőművekben történik, így a jelenlegi villamos energia piacmodellben a földgáz-alapú technológiák a meghatározóak az árképzés szempontjából. Viszont egy szabályozási eszközzel történő beavatkozás – lényegében uniós szintű nagykereskedelmi ársapka alkalmazása – tompíthatná az árakat.
- Az egységes EU szabályozás következtében üzemanyagokban egyre nagyobb arányban kell bekeverni bio-üzemanyagot (a károsanyag-kibocsátás csökkentése miatt). Az EU tervei között szerepel – környezetvédelmi megfontolások alapján –, hogy tovább növelje a benzinben és a gázolajban lévő megújuló eredetű energiahordozók arányát. A bioösszetevők nélkül olcsóbbá válhat a tankolás, de féket kapna a környezetvédelem és a fenntarthatóság is.
A részletekről IDE KATTINTVA a Világgazdaság honlapján olvashatnak.
Korábban írtuk
Hirdetés
Hirdetés