Orbán Viktor miniszterelnök nemzetközi sajtótájékoztatót tart a Karmelita kolostorban 2022. április 6-án. MTI/Miniszterelnöki Sajtóiroda/Fischer Zoltán
Hirdetés

Az európai energiaárak csökkentését célzó javaslatokat tett az uniós döntéshozóknak a magyar kormányfő szerdai nemzetközi sajtótájékozóján. Orbán Viktor elmondta: könnyebbséget jelentene a piaci szereplőknek és a vásárlóknak, ha ideiglenesen felfüggesztenék a széndioxidkvóta-rendszert, szétválasztanák a nagykereskedelmi villamosenergia és a földgáz árát, illetve szüneteltetnék azt a kötelezettséget, amely szerint bio-összetevőt kell keverni az üzemanyagokba.

Ezek megvalósítására azért van szükség a kormányfő szerint, hogy alacsonyabbak, kezelhetőbbek legyenek a végfelhasználók számára már szinte elviselhetetlen áram-, gáz- és üzemanyagköltségek.

  • Uniós szinten terítéken van az ETS rendszer kiterjesztése ráadásul úgy, hogy a kötelezettség elérne egészen a lakosságig. Ám miközben a fosszilis alapú energiatermelés és az ipari gyártás esetében az említett technológiaváltás idő- és költségigényes, a kvótavásárlás pluszkiadása azonnal jelentkezik, és gyűrűzik továbbá a végtermékek árába. Ez a teher ideiglenesen megszűnne Orbán Viktor javaslatának elfogadása esetén.
  • Az Orbán Viktor által felvetett probléma lényege az, hogy a számos – főként geopolitikai – okokból megdrágult földgáz magával rántotta az európai áramárakat is, hiszen az áramtermelés jelentős része gázüzemű erőművekben történik, így a jelenlegi villamos energia piacmodellben a földgáz-alapú technológiák a meghatározóak az árképzés szempontjából. Viszont egy szabályozási eszközzel történő beavatkozás – lényegében uniós szintű nagykereskedelmi ársapka alkalmazása – tompíthatná az árakat.
  • Az egységes EU szabályozás következtében üzemanyagokban egyre nagyobb arányban kell bekeverni bio-üzemanyagot (a károsanyag-kibocsátás csökkentése miatt). Az EU tervei között szerepel – környezetvédelmi megfontolások alapján –, hogy tovább növelje a benzinben és a gázolajban lévő megújuló eredetű energiahordozók arányát. A bioösszetevők nélkül olcsóbbá válhat a tankolás, de féket kapna a környezetvédelem és a fenntarthatóság is.

A részletekről IDE KATTINTVA a Világgazdaság honlapján olvashatnak.

Korábban írtuk