A kormánybiztos ismertette: tavaly több mint 507 ezer jármű készült Magyarországon. Az elmúlt időszak fejlesztései és a hamarosan elkészülő beruházások eredményeként néhány éven belül évi 1 millió fölé kerül az itt gyártott autók száma. Európában erre a volumenre jelenleg csak öt ország képes – tette hozzá.

Hirdetés

Az eredmények egyértelműen jelzik, hogy a Magyarországon gyártott modellek iránt nagyon erős a kereslet, valamint azt is, hogy a hazai autógyárak versenyképesebbnek számítanak a nyugat-európai vetélytársaiknál – fejtette ki.

A járműipari ökoszisztéma rendkívül gyorsan fejlődik Magyarországon; további befektetéseket várnak egyebek mellett a szoftverfejlesztés, az önvezető autózás, az alternatív meghajtások, a kompozittechnológiák, illetve a tesztelés területén – hangsúlyozta a HIPA vezérigazgatója a Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamarával partnerségben megrendezett eseményen.

Joó István felidézte a gépjárműgyártók nemzetközi szervezetének legfrissebb felmérését, amely szerint a francia, a brit, a lengyel vagy az amerikai autógyártás termelési volumene 2023-ban nagyságrendileg a 2019-es érték 60-70 százalékára esett vissza, a spanyol, a japán és a cseh termelési szint pedig 85-98 százalékra zárkózott fel. Ugyanakkor Magyarország tavaly már a világjárvány előtti szint felett teljesített – hívta fel a figyelmet. Hozzátette, hogy mindez nem valósulhatott volna meg olyan erős járműipari központok nélkül, mint Esztergom, Szentgotthárd, Győr és Kecskemét.

Korábban írtuk

A kormánybiztos kiemelte, hogy a következő évtizedek gazdasági folyamatait az elektromos autóipari átállás határozza meg. A tudatos építkezésnek köszönhetően Magyarország a nyugati és a keleti technológiák összekapcsolási pontjává vált, a német prémium autógyártók mellett már az ázsiai járműipari vállalatok európai terjeszkedésének is kulcsszereplője – hangsúlyozta.

„Ezért sem üdvözöljük az Európai Unió azon szándékát, amely extra vámokkal torzítaná a versenyhelyzetet”

– fogalmazott.

Az új versenyhelyzet még jobb és megfizethetőbb elektromos autók gyártására, még nagyobb volumenű kutatás-fejlesztési tevékenységre ösztönzi majd az európai vállalatokat is – mutatott rá.

Joó István hangsúlyozta: tovább kell növelni az akkumulátorok hatótávolságát, és csökkenteni kell az előállítási költségeket. Az igazi áttöréshez a járművek minősége mellett az elektromobilitási infrastruktúra fejlesztésén is dolgozni kell, bővíteni kell például a töltőállomások hálózatát – mondta.

A kormánybiztos jelezte azt is, hogy a járműipar egyre inkább globalizálódó és világméretű hálózatokba szerveződő iparág, ezért a hazai beszállítók is egyre intenzívebb versennyel szembesülnek. A beszállítói lánc tagjainak fel kell készülniük és alkalmazkodniuk kell a megváltozott környezethez a pozícióik megőrzése és újak megszerzése érdekében, a folyamatot pedig célzott támogatási programmal kell segíteni – emelte ki.

Joó István kitért arra, hogy a HIPA nem csak a befektetők Magyarországra vonzásában játszik szerepet, kiemelt feladatai közé tartozik a hazai kis- és középvállalkozások beépítése a nagyvállalatok beszállítói láncaiba.