A Mol csehországi benzinkútjainak egyike
Fotó: ShutterStock/josefkubes (illusztráció)
Hirdetés

A felsővezető szerint a Mol a tűzeset ellenére igyekszik minden kötelezettségét teljesíteni, amihez a cégcsoport többi finomítóját vagy épp harmadik féltől való vásárlásokat is felhasznál – olvasható a Világgazdaság cikkében. A benzinkutakon az árak azonban nem a százhalombattai tűz, hanem a globális folyamatok miatt emelkedtek, a Mol ugyanis árazásában a nemzetközi jegyzésárakat követi.

A 24.hu podcastjében megszólaló vezető szerint a térségben vannak ugyan ellátásbiztonsági problémák, de ezek elsősorban nem Magyarországot érintik, hanem Ukrajnát vagy Szerbiát, amely országokat a Mol is kiemelt hangsúllyal kezel. Bacsa György szerint a Mol felé nem érkezett az ukrajnai szállítások visszafogására irányuló politikai kérés.

Kérdés, hogy az olajtársaság holnap képes lenne-e átállni nem orosz olaj feldolgozására, ez ugyanis a kapacitás 20-30 százalékos csökkenését hozná maga után.

Az átálláshoz új üzemekre, keverőegységekre lenne szükség, de emellett logisztikai problémák is felmerülhetnek. A Janaf és a Mol vitája kapcsán Bacsa György azt emelte ki, hogy a magyar olajtársaság sérelmezte a horvát vezetékes társaság árképzését, miután az a háború kitörése után négyszeresére emelte az árait.

Az Adria-vezetékről szóló vita valójában három vita, egy politikai, egy kereskedelmi és egy technika vita együttesen.

Bacsa szerint nem jelenthető ki, hogy a vezeték képes teljes kapacitáson tartósan üzemelni, a szükséges vizsgálatok eredménye is csak később érkezhet meg a horvát oldalról. Azonban a Mol nem szeretne egyoldalú függésbe kerülni, ami nem egyedi, hiszen más országokban is hasonlóan gondolkoznak az olajtársaságok. Példaként hozta fel a szerb NIS-t, melyet jelenleg csak a Janaf vezetéke képes ellátni, ezért akarnak létrehozni szerb–magyar határkeresztező vezetéket is.

Az orosz olajról való leválásban az is gondot okozhat, hogy lehet-e más forrásból olajat venni, a Mol a Fekete-tenger és a Kaszpi-tenger térségében épít kapcsolatokat, és ezekben a térségekben saját termelése is van, de együttműködik például azeri vagy török olajtársaságokkal is.

Az amerikai olaj felhasználása a szállítási költségek miatt sem reális, és az amerikai olaj típusa miatt sem.

Arra a kérdésre, hogy mennyibe kerülni a benzin, ha nem vásárolhatna több orosz olajat Magyarország, a Mol-vezető elmondta, hogy

a drágulást százalékosan érdemes nézni, és akár 30-40 százalék is lehet,

ám ez rengeteg mindentől függ. A hosszú távú szerződés nyújtotta diszkontot a szpot piacon csak felárral lehetne pótolni, miközben a szállítási és feldolgozási költség is magasabb lehet, idő kell az új együttműködések kialakítására.

A Lukoil külföldi eszközeinek kényszerű eladása kapcsán azt is jelezte, hogy azok között vannak olyan elemek, amik a Mol számára is érdekesek lehetnek, amennyiben azoktól megválna az orosz cég, vagy a várható új tulajdonos, a Gunvor. Azonban a helyzetet figyelembe véve ez nem hagyományos m&a ügylet, hanem ad-hoc döntés lehet.

A további részletekről IDE KATTINTVA a Világgazdaság honlapján olvashatnak.