Lázár János: A logisztika és a mobilitás kulcsfontosságú Magyarország számára
A világban zajló változások nemcsak nehézséget, gazdasági kihívást jelentenek, hanem lehetőséget is teremtenek; a logisztika és a mobilitás kulcsfontosságú Magyarország számára – mondta az építési és közlekedési miniszter a Magyar Hidrogéntechnológiai Szövetség nemzetközi konferenciáján csütörtökön Budapesten.Lázár János kiemelte: az ország geopolitikai pozíciója jelentősen felértékelődött, ezzel a logisztikai előnnyel élve Magyarországnak kell az áteresztő zsilip szerepét beöltenie nyugat és kelet között.
A miniszter stratégiai feladatnak nevezte, hogy Magyarország a 21. század autóipari kihívásaira válaszolni képes ipari központ legyen. Ezért fordítják az elektromobilitás felé a magyar autóipari kapacitásokat, ugyanakkor emellett a jövő új iparágai felé is nyitni kell, így a kormány fontosnak tartja a hidrogénszövetséggel való együttműködést – fejtette ki.
Magyarország csak akkor tud erős autóipari bázis maradni, ha a legmodernebb technológiák felé nyit, ez jelenthet versenyképességi előnyt – hangsúlyozta Lázár János.
Az Építési és Közlekedési Minisztériumhoz tartozó szakterületeken az energia világában történt változások kardinális jelentőségűek, minden fejlesztésnek, technológiai innovációnak komoly tétje van a hétköznapokra nézve – mutatott rá.
„Ha azt akarjuk, hogy Magyarországon keresztül menjen a személy- és áruforgalom keletről-nyugatra, ahhoz megfelelő infrastruktúra és járműpark szükséges, ezért az erőforrásainkat erre is szeretnénk felhasználni”
– fogalmazott a miniszter.
Lázár János felidézte: a MÁV-Volán csoport 6500 milliárd forintos, tízéves fejlesztési tervét terjesztették a kormány elé.
A miniszter ismertette: Lepsényi István, a MÁV igazgatóságának elnöke, egyben a Magyar Hidrogéntechnológiai Szövetség elnöke célul tűzte ki, hogy három éven belül megjelenjenek hidrogénhajtású vonatok a vasúttársaságnál és hidrogénhajtású autóbuszok a Volánnál.
A MÁV járművei harminc év fölöttiek, és a Volán-csoport is folyamatos megújításra szorul annak érdekében, hogy átlagosan nyolcéves járműparkot tudjon fenntartani. Biztos, hogy járműveket fog vásárolni a vállalatcsoport a következő években, de nem mindegy, hogy milyen technológiával – emelte ki.
A kormány nyitott minden, az új típusú energiaforrások felhasználásával kapcsolatos párbeszédre, ami az segíti, hogy a magyar állam bevonhassa az alternatív energiaforrásokat az ország közlekedési és logisztikai rendszerének megszervezésébe – hangsúlyozta Lázár János.
A Magyar Hidrogéntechnológiai Szövetség kétnapos, Hydrogen Open 2024 nemzetközi konferenciájának a budapesti Mol Campus ad otthont. A rendezvényt megnyitó beszédében Szabó Gabriel, a Mol csoportszintű downstream ügyvezető igazgatója elmondta: a Mol kiemelt célja, hogy felgyorsítsa a zöld energiaátmenetet a kelet-közép-európai régióban, és ebben a hidrogénnek is kiemelt szerepet szán. A zöld hidrogén segítségével akár a harmadával is csökkenthetik finomítóik károsanyag-kibocsátását – jelezte.
Ha az energetikai vállalatok, az autóipari szakemberek és a döntéshozók hatékonyan tudnak együttműködni, a hidrogénnek jelentős szerepe lehet a mobilitás jövőjében is – fejtette ki.