Hirdetés

„Így lépnek kisebb, magyar cégek a sor végéről a sor elejére, a nagy multikat megelőzve! Egyszerű és hatékony eszközzel fékezzük meg az állami beruházások túlárazását, a kisebb, hazai vállalkozások multik általi kihasználását”

– írta Lázár János a közösségi oldalán.

A MÁV-csoporttal olyan utak felújítási munkálataira hirdettek meg beszerzést, amelyek az autóbuszos személyszállítást szolgálják ki, és amelyek felújításával jelentősen javítható a közszolgáltatás színvonala.

Az eljárás teljes lebonyolítása két lépésben történik: első lépésben a cégek írásos ajánlatot tesznek, amit a MÁV az ajánlattevők jelenlétében bont fel, majd lehetőséget ad minden ajánlattevőnek arra, hogy egymás jelenlétében többkörös, lefelé menő licittel módosítsa az ajánlatát és versenyezzen a konkurens vállalkozásokkal.

Az utak felújítására tehát minden, megfelelő szaktudással és kapacitással rendelkező útépítő cég – kicsi és nagy egyaránt – ajánlatot adhat, majd nyilvánosan, egymás jelenlétében megversenyeztetik őket.

„Azé a megbízás, aki a legolcsóbban végzi el a munkát – természetesen az elvárt műszaki tartalommal és minőséggel.”

Lázár János az általa közölt táblázat mellé azt írta, az eredmények még nem hivatalosak, de már véglegesek. „Ezek alapján pedig már látszik: azok a kisebb, döntően magyar tulajdonban lévő és magyar munkások kenyérkeresetét biztosító cégek, amelyek máskor csak az alvállalkozói lista alján szerepelhetnek, most elnyerhetik akár a teljes megbízást is.”

„Senki nem fölözheti le a hasznot, a profit azé, aki a munkát elvégzi. Ezzel a megoldással az állam spórol, a magyar vállalkozások megbízáshoz, sőt referenciához jutnak, ami egy újabb pályázatnál versenyelőnyt jelent a számukra, a magyar emberek pedig jobb minőségű utakon közlekedhetnek országszerte, így vidéken is. Win-win-win.”

A konkrét számok

A táblázat legfelső sorában az előzetesen becsült összeg bő kétharmadát spórolja meg az állam. Az előzetesen 1,377 milliárd forintos beruházási összeggel szemben a nyertes vállalat 450 millió forintért vállalta a Pest megyei Páty–Telki bekötőút burkolatának felújítását.

Nominálisan a legtöbbet a lista nyolcadik helyén szerepelő beruházással takarítják meg. A Miskolc–Sátoraljaújhely főút felújítását az előzetesen becsült 3,050 milliárd helyett 1,709 milliárd forintért vállalta a nyertes cég.

A Lázár János által közölt 15 útfelújítási beruházás becsült összege összesen 15,5 milliárd forint volt, ezzel szemben a helyzetbe hozott magyar vállalkozások mindössze 7,9 milliárd forintért vállalták a munkákat. A miniszter azt írta, folytatják, ennek megfelelően további megtakarítások várhatók az ÉKM részéről.