Fotó: Solarisys/Shutterstock.com (archív)
Hirdetés

A Holtankoljak oldalán elérhető adatok szerint a benzin nagykereskedelmi ára 10, a gázolajé 15 forinttal csökkent, január utolsó napján a legtöbb kúton 630 forintos benzin- és 640 forintos gázolajárral lehetett találkozni – olvasható az elemzésben.

Ugyanakkor érdemes összevetni a november 20-i állapottal, amikor az olaj és a forint árfolyama is a mostani, 75 dolláros, illetve 391 eurós szint közelében mozgott. A benzin literje 608 forintba, a gázolajé 627 forintba került.

Ezek alapján úgy tűnik, hogy még a jövedéki adó emelésével együtt is elmondható, hogy a benzin ára 10-15 forinttal, a gázolajé pedig 5 forinttal magasabb az indokoltnál.

Az, hogy a kereskedők lassan viszik át az árakba a korrekciót, nem újkeletű probléma. A Mol 2024 májusában hasonló okból kifolyólag változtatott az árazási gyakorlatán, aminek révén a nagykereskedelmi árakat nem heti kétszer, hanem többször módosítja.

Korábban írtuk

Az a célunk, hogy rugalmasabban tudjunk alkalmazkodni a folyamatosan változó világpiaci helyzethez – idézi fel a Világgazdaság a Mol indoklását, hozzátéve, hogy az is közrejátszott, hogy a kormány hetek óta nyomás alatt tartotta az üzemanyagpiaci szereplőket.

Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter még április 24-én egy kormányülés szünetében tartott sajtótájékoztatóján fenyegette meg hazai üzemanyag-kereskedőket, hogy csökkentsék az áraikat a régiós átlag szintre, különben drasztikus intézkedéshez fog nyúlni a kabinet. A tárcavezető azt követően váltott keményebb hangnemre, hogy

a kormány azt érzékelte egy ideje, hogy az olajszektor képviselőivel tavaly szeptemberben kötött megállapodást a felek felrúgták, ezért az árakban elcsúszás történt.

Bár felmerült a 2022 végén megszüntetett benzinárstop visszahozása, és több jel is utalt erre, végül nem került rá sor, amiben leginkább Orbán Viktor miniszterelnök szava lehetett a döntő – vélekedik a Világgazdaság.

A kormányfő saját elmondása szerint együttműködést várt el Nagy Mártontól az olajszektor képviselőivel a „szkanderozás helyett”.

Azóta annyiban javult a helyzet – írják -, hogy a szomszédos országokhoz képest átlagosnak tekinthetők a hazai üzemanyagárak, amiben az sem elhanyagolható szempont, Romániába pont az év elején jelentősek emelkedtek az árak. Keleti szomszédunknál most januárban hajtották végre azt a jövedékiadó-emelést, amelyet tavaly januárban kellett idehaza levezényelni.

A teljes elemzést IDE KATTINTVA a Világgazdaság honlapján olvashatják el.