A PSZÁF előírásai szerint a jövőben akár 50-100 százalékkal magasabb tartalékot kell képeznie a hitel mögé annak a pénzügyi vállalkozásnak, amelyik kevesebb mint 20 százalékos önrész mellett hajlandó megfinanszírozni ügyfele autóját.A gépjármű értékét e tekintetben új kocsinál a gépjármű dokumentált kedvezményekkel csökkentett hivatalos listaárához, használt kocsi esetében az Eurotax eladási árhoz kell viszonyítani.Ugyancsak többlettartalékolási kötelezettség terheli a szolgáltatót azon szerződés után, amelynek futamideje meghaladja a 8 évet, illetve abban az esetben, ha a gépjárművek életkora a finanszírozás fennállása alatt meghaladja személygépjárművek esetében a 15, haszongépjárművek esetén pedig a 12 évet. A mostani szabályozás előzménye az az 1/2007-es vezetői körlevél, amelyet a PSZÁF főigazgatója azt követően adott ki, hogy tudomására jutott: a Magyar Lízingszövetség tagjai között elkészített önszabályozási javaslatot a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) még a bevezetését megelőzően kartellgyanúsnak bélyegezte meg, vizsgálatot és bírságot helyezett kilátásba.A GVH nem fogadta el a lízingcégek azon vélekedését, hogy a korlátozás – amelyet például Ausztriában törvény ír elő – az ügyfeleket is védi. A hitelezési feltételek lazulása ugyanis azzal a veszéllyel jár, hogy egyre nő a gyengébb minőségű adósoknak folyósított hitelállomány. A hosszúra nyúlt futamidő és a minimális előleg miatt rengeteg autós szembesül majd azzal a ténnyel, hogy gépkocsija forgalmi értéke nem nyújt fedezetet az autóhitel tőketörlesztésére. A felügyelet szerint a folyamat a piaci szegmens korrekciót igénylő torzulásához vezetett, másrészt jelentős veszteséget eredményezett az érintett intézmények és refinanszírozóik, tulajdonosaik számára. A pénzpiaci krízis nyomán a PSZÁF most látta fontosnak a tendencia megállítását.

(napi.hu)