Megújult a cégcsoport
Nemrég új stratégiát tűztek ki és teljes arculatváltást hajtottak végre az MVM Csoportnál. Láthatóan olyan területek felé is nyit az állami energetikai cégcsoport, ahol eddig nem vetette meg a lábát.Új arculat, új stratégia
Nemrég új stratégiát tűztek ki és teljes arculatváltást hajtottak végre az MVM Csoportnál. Láthatóan olyan területek felé is nyit az állami energetikai cégcsoport, ahol eddig nem vetette meg a lábát, sőt nemzetközi szinten is jelentős lépéseket tettek. Erről a dinamikus irányváltásról kérdeztük dr. Bentzik Rékát, az MVM Csoport kommunikációs és külügyi kapcsolatok igazgatóját.
– Az MVM Csoport az egyre gyorsabban változó energiapiacon évről évre növelni tudta árbevételét. Mi a sikerük titka?
– A cégcsoport fő célja olcsó, megfizethető és fenntartható módon energiát biztosítani a lakosságnak és a vállalkozásoknak. Mindezt egy folyamatosan változó, kihívásokkal teli energiapiacon kell megvalósítanunk. Sikereket tudatos tervezéssel, hatékonyságnöveléssel és innovatív beruházásokkal lehet elérni. Az innováció döntő fontosságú egy energetikai cég számára, mert az a világ, amiben eddig éltünk, arról szólt, hogy a termékeinkből mindig több kell, és így drágább lesz. Ki kellett találni, hogy ehhez a megváltozott helyzethez mi hogyan alkalmazkodjunk. Mindezt úgy kell véghezvinni, hogy a cég költségei nagyjából adottak. Azaz amit eddig csináltunk, abban a legjobbnak kell lennünk.
A sikerünk titka az, hogy a hagyományos erősségeink megtartása mellett a cég méreteihez képest igen gyorsan tudunk újítani, megújulni, új területekre lépni. Jó példa erre, hogy az MVM Csoporton belüli szolgáltatásra alapított cégeink egyre jobban megállják a helyüket a hazai piacokon, sőt a nemzetközi versenyben is. Ezt kevés állami cég mondhatja el magáról.
– Nemrég teljes arculatváltásnak lehettünk tanúi a vállalatnál, láthatóan lecserélték a logót is. Miért volt erre szükség?
– Úgy gondoltuk, hogy a folyamatos fejlődést, megújulást a külső megjelenésnek is követnie, tükröznie kell, mintegy megerősítve a növekedési folyamatokat. Az új stratégiánk pedig egyértelműen kijelölte az új irányt, amit régi arculattal nem tudtunk volna hitelesen képviselni. A régi logó nem fejezte ki a vállalatcsoport szerteágazó tevékenységét. Olyan modern, megfelelően letisztult logóra volt szükség, amely maximálisan illeszkedik az innovációt szem előtt tartó stratégiához, és versenyképes pozíciót biztosít a nemzetközi piacokon is.
– Milyen szempontokat vettek figyelembe az új arculat kialakításakor?
– A logónknak egy dinamikusan fejlődő, aktív regionális szerepet vállalni képes, jövő- és ügyfélorientált társaság képét kell tükröznie. Látnunk kellett, hogy az elmúlt tíz évben használt arculati elemek erre nem voltak képesek. Az új logónak egyben ki kell fejeznie azt is, hogy a legnagyobb nemzeti tulajdonú és a 4. legnagyobb árbevételű magyar cégről van szó. A stratégiával összhangban lévő arculatváltozás elkerülhetetlen, úgy is mondhatnánk, hogy kötelező volt. Olyan arculatra volt szükség, amely megfelelően letisztult, ugyanakkor könnyebben felismerhető és felidézhető formavilágot hordoz, eloszlatva az állami tulajdonú cégcsoporthoz társított elavult imázst.
– Mi a helyzet a leányvállalatokkal? Őket hogyan érinti a megújulás?
– Az arculatváltás az MVM Csoport valamennyi tagvállalatát érinti, így a cégcsoporton belüli egységes kép megmarad, sőt, az előző logókhoz képest tovább erősödik. Az MVM-en belül csoportokra bontottuk az egyes tagvállalatokat (például kereskedő cégek, szolgáltatók, energiatermelők), és az egyes csoportok azonos arculati színek mentén változtatják meg a logójukat. Így a társaságok logói a korábbiaktól eltérően nemcsak a cégnév feltüntetésében térnek el egymástól, hanem színvilágukban is.
Ettől azonban csak még áttekinthetőbbé válik az MVM Csoport felépítése a külső szemlélő számára is, valamint a korábbiakhoz képest sokkal jobban látszik, mennyire szerteágazó tevékenységet végez a nemzeti tulajdonú energetikai cég. Fontos megjegyeznem, hogy az arculatváltás fokozatosan, a költséghatékonyság elvét figyelembe véve valósult meg. Ez azt jelenti, hogy ugyan a legfőbb arculathordozókat azonnal az új logóhoz igazítottuk, de az egyéb használati tárgyakat, melyeken szerepelnek az arculati elemek, csak az igények felmerülésekor cseréltük.
– Milyen irányelveket határoztak meg az új stratégia megalkotása során?
– Stratégiánk a hagyományos erősségeink és eddigi pozícióink megtartása mellett a további növekedést tartja szem előtt. Új irányelveink szerint a kutatás, a fejlesztés és az innováció támogatása, a megújuló energiaforrások fejlesztése kiemelten fontos számunkra. Ennek érdekében létrehoztunk egy K+F+I központot, egy dedikált céget Smart Future Lab Zrt. néven, amely kifejezetten energetikai célú innovációval foglalkozik, inkubációval és akcelerációval, azaz piacra segít, mentorál és támogat olyan ötleteket, amelyek az új energiarendszer témakörével foglalkoznak.
Emellett a versenyképes és hatékony energiaellátással összefüggő fejlesztések megvalósításának előmozdítása és a környezetbarát energiaforrásokra történő átállás, az innovatív technológiák alkalmazásának ösztönzése szintén kiemelt szerepet játszik a cégcsoporton belül. Ezért is kötöttünk megállapodást a Megyei Jogú Városok Szövetségével. Új stratégiánk célkitűzése, hogy regionális szinten minden eddiginél aktívabbak legyünk, sőt versenyképes szolgáltatásainkkal jelen legyünk a legtöbb európai ország piacán. Nemzetközi szerepvállalásunk erősítése érdekében a közelmúltban külképviseleti irodákat nyitottunk Moszkvában, Brüsszelben és Pozsonyban.
– Hogyan tudják összhangba hozni a megújuló energiafejlesztéseket és a paksi atomerőmű működését? Melyik jelentheti a jövőt Magyarország számára energiaellátás szempontjából?
– Az új stratégiánkban kiemelt szerepe van a megújuló energiáknak, az ehhez kapcsolódó projektek szerves részét fogják képezni a vállalatcsoportunk jövőjének. Fontos számunkra a klímaváltozás elleni küzdelem, ezért a napelemekkel történő villamosenergia-termelés központi szerepet tölt majd be a jövőben vállalatcsoportunk életében. A pécsi napelemes erőmű nagyban hozzájárul ahhoz, hogy Magyarország a párizsi klímacsúcson tett vállalásait 2020-ig teljesíteni tudja. Büszkék vagyunk arra, hogy a szél- és a vízenergia hasznosítása után a napenergia hasznosítása is bekerült a portfóliónkba.
A megújulóenergia-termelés térnyerése mellett a CO2-semleges nukleáris energia továbbra is jelentős szerepet fog játszani Európa ellátásbiztonságában. Az atomenergia a fenntartható energiaellátás fontos alappillére, és az is fog maradni még nagyon sokáig. A paksi atomerőmű továbbra is nagyon fontos szerepet játszik az MVM Csoport életében, hiszen az olcsó villamos energia és a fenntartható rezsicsökkentés garanciája. Összefoglalva azt mondhatnám, hogy a megújuló energiaforrások bővülése, illetve a paksi atomerőmű megbízható működése garanciát jelent Magyarország fenntartható energiatermelésére.
– Számos kezdeményezésből látszik, hogy az MVM-nek fontos a társadalmi szerepvállalás, az MVM gyakorta támogatja, díjazza a fiatal tehetségeket (például a Junior Prima díj magyar zeneművészet kategóriája). Miért tartják fontosnak ezeket a kezdeményezéseket és azt, hogy a nagyvállalatok kivegyék részüket a tehetséggondozásból és a szélesebb körű társadalmi szerepvállalásból?
– A kultúrában már hosszú évek óta aktívak vagyunk, az MVM Koncertek programsorozattal közel két évtizede hozzuk el a világ élvonalába tartozó zeneművészeket hazánkba. Ugyanakkor fontosnak tartjuk a fiatal magyar tehetségek támogatását is, jó példa erre a Junior Príma díj.
Az MVM Zrt. gondozásában az elmúlt években kilencven tehetséges fiatal kapta meg a zeneművészet terén kimagasló teljesítményért járó Junior Prima díjat. Büszkék vagyunk arra, hogy több fiatal díjazottunk rendszeresen koncertezik Magyarországon, sőt külföldön is fellépnek. Fontosnak tartom, hogy kiemeljük az igazi tehetségeket, és támogassuk méltó boldogulásukat. A kultúra támogatása mellett kiváltképp fontos az MVM számára a kiemelkedő tehetségek és teljesítmények támogatása a tudomány területén is. Az innováció az energetikában elkerülhetetlen, ez jelenti a jövőt. A megújuló energiákhoz kapcsolódó fejlesztések, a smartkoncepciók nem maradhatnak elméleti síkon a globális versenyben. A mostani kihívások idején csak az innováció lehet a jó válasz, és csak az innovatív nemzetek lehetnek sikeresek. Kiemelten fontosnak tartjuk, hogy segítsük a jövőt formáló generációt, ebben szeretnénk élen járni.
Az MVM felvállalja az energetikai innovációk inkubátori szerepét. Ezért még idén elindítjuk az EDISON Programot, ami három pillérre épül. Egyrészt olyan önálló pályázat meghirdetésére, amely az energetikai fejlesztések mentorálását végző Smart Future Lab Zrt. munkáját támogatja startupok és egyéni projektek felkutatásával, valamint a mentoráltak és a potenciális mentorok közötti kapcsolat kiépítésével. Másrészt az energetikai témájú magyar innovációk és kreatív energiák összegyűjtését, valamint a hazai kutatás-fejlesztés népszerűsítését hivatott konferenciasorozat elindítására. Harmadrészt pedig az innovációkra nyitott légkört és a társadalmi igényt erősítő megújuló energetikai fejlesztések mindennapi életbe történő exportálására, fenntartható energiával működő interaktív térbútorok telepítésére. Felelős nagyvállalatként kiemelten fontosnak tartjuk hátrányos helyzetű gyerekek támogatását is. Ennek keretében az MVM Zrt. és az MVM Partner Zrt. idén újból egy emlékezetes nappal ajándékozott meg több mint nyolcszáz beteg és hátrányos helyzetű gyermeket a Millenáris Parkban. Az Élménynapon a gyermekeket segítő alapítványok és intézmények csaknem 100 millió forint adományban részesültek. A „Legszebb napom!„ szlogent viselő Élménynapot már kilencedik alkalommal rendezte meg az MVM Partner Zrt., amelyhez 2011-ben az MVM Zrt. is csatlakozott. Az esemény célja minden évben az, hogy felejthetetlen élményt szerezzünk a tartósan beteg, fogyatékkal élő, mozgáskorlátozott vagy a hátrányos helyzetű, de egészséges gyermekeknek.