Demokrata május 2-i számának írása.

Fotó: MTVA/Bizományosi: Róka László
Hirdetés

Rendkívüli sajtótájékoztatót tartott a Karmelita kolostorban Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter a múlt hét közepén a várakozásoknak megfelelően az üzemanyagárakról. A tárcavezető felhívta rá a kereskedők figyelmét, hogy elsősorban két üzemanyag, a 95-ös benzin és a gázolaj árának vissza kell térnie a régiós átlaghoz. Szóvá tette, hogy hogy az üzemanyagárak emelkedése nagyon komoly terhet ró a magyar családokra, ezért ultimátumot adott a kereskedőknek. Két hetet kaptak, hogy önkéntes alapon a régiós átlaghoz igazítsák az áraikat, ellenkező esetben a határidő lejárta után a kormány beavatkozik.

Tarthatatlannak és elfogadhatatlan nevezte szombaton a „háborús benzinárakat” Nacsa Lőrinc, a Kereszténydemokrata Néppárt frakciószóvivője a Facebook-oldalára feltöltött videóban, és arról beszélt, ha záros határidőn belül nem következne be az üzemanyagárak csökkentése, akkor a KDNP támogatja a kormányt további intézkedések kidolgozásában. A politikus kiemelte: az elmúlt hetekben, hónapokban jelentős mértékben emelkedett a benzin és a gázolaj ára, a magyar családok egy liter üzemanyagért 60-80 forinttal többet fizetnek, mint egy éve. Megjegyezte, hogy a KSH legfrissebb jelentése szerint is drágább az üzemanyag Magyarországon, mint a régió más országaiban.

Ismét kenyértörés

Jegyezzük meg, hogy tavaly ősszel a kormány egyezségre jutott a Magyar Ásványolaj Szövetséggel és a Mollal arról, hogy az áraknak a régiós középmezőnybe kell tartozniuk. Ez gyakorlatilag soha nem valósult meg, a hazai átlagár többnyire a régiós szint fölött tanyázott, alig párszor metszették egymást a grafikonok, és csak egy ízben, tavaly decemberben fordult elő, hogy rövid ideig a hazai üzemanyag voltak minimálisan olcsóbb. Ez azonban sokáig senkit nem zavart, ugyanis tavaly szeptembertől egészen a 2024-es év elejéig folyamatosan csökkenő üzemanyagárakkal találkozhattak az autósok a kutakon.

Korábban írtuk

A tendenciát a KSH is megerősíti: a hatósági üzemanyagár 2022. decemberi kivezetése után Magyarországon a régiós átlag fölé drágult az üzemanyag. A 95-ös benzin árában a múlt év során jókora ingadozást tapasztalhattak a fogyasztók, a legmagasabban szeptemberben járt, ekkor 650 forint körül mozgott a benzin átlagára. A legalacsonyabb árakat májusban és decemberben regisztrálták, amikor átlagosan 540 és 570 forint közötti összeget kellett fizetni egy liter 95-ös oktánszámú benzinért. Ez év eleje óta azonban az üzemanyagárak terén folyamatos növekedés figyelhető meg. Az események április 8-án kezdtek felpörögni, amikor a nemzetgazdasági miniszter berendelte a Mol vezetőit a régiós átlagnál magasabb üzemanyagárak miatt. Majd április 11-én lezajlott az a tárgyalás, amelyen a Magyar Ásványolaj Szövetség és a Mol képviselőit Nagy Márton felszólította, hogy az üzemanyagárak a lehető leghamarabb érjék el a régiós középmezőnyt.

Ehhez képest április 19-én, amikor a KSH először publikálta a régiós üzemanyagpiac adatait, a 95-ös benzin átlagára 640, míg a régiós országokban 620 forint volt, azaz a magyarországi átlag 3,2 százalékkal magasabb volt a régiós értéknél. A dízelolaj magyar átlagára 654 forint volt, ez 31 forinttal, 5 százalékkal haladta meg a régiós 623 forintos átlagárat. A múlt héten frissültek az adatok, ekkor a benzin 4 százalékkal, azaz 25 forinttal került többe a régiós átlagnál, a dízel 27 forinttal, 4,3 százalékkal járt a régiós 622 forintos átlag fölött. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy hazánknál a régiós országok közül Ausztriában, Szerbiában és Szlovákiában mértek magasabb árszintet, míg Csehország, Horvátország, Lengyelország, Románia és Szlovénia esetében a 95-ös oktánszámú benzin átlagára kevesebb mint 10, Bulgáriában pedig több mint 10 százalékkal maradt el a magyarországitól.

Nem az adó az oka

A kereskedők visszatérő panasza a KSH-val szemben, hogy Bulgáriát is szemlézik, márpedig ott jóval olcsóbb az üzemanyag, ami lehúzza az átlagot. Szerintük inkább csak a szomszédos országokra kellene fókuszálni, természetesen így lényegesen magasabb átlagárat dobna ki az árfigyelő. Az ellenzéki médiában, de a közbeszédben is gyakran visszatérő vád, hogy azért ilyen magasak nálunk az üzemanyagárak, mert irreálisan magas adóterheket rakott rájuk a kormány. Csakhogy a Magyar Ásványolaj Szövetség honlapján fellelhető adatokból az derül ki, hogy ez a legkevésbé sem igaz, hazánkban a benzin adótartalma 49,1 százalék, ami majdnem pontosan megegyezik a régiós átlag 49 százalékkal. Ausztriában ez az érték 51,9 százalék, Szerbiában pedig annak dacára alacsonyabb (48,9), hogy ott magasabbak az üzemanyagárak, mint hazánkban.

Mi jön most?

Vajon meglépik a Nagy Márton által előírt árcsökkentést a hazai kereskedők? A hazai és a régiós átlagárak nagyjából együtt mozognak, a különbség oka jelentős részben az, hogy a forint nagyobbat gyengült az elmúlt időszakban, mint a régiós szomszédaink devizái. Az üzemanyag árképzésének másik fontos tényezője, az olaj hordónkénti ára egyformán hat mindannyiunkra, e tekintetben nincs különbség. Ez utóbbi azonban szinte folyamatosan emelkedett az idén, az évet még a 75 dolláros tartományban kezdte, most viszont a 90-et közelíti.

Fotó: MTI/Balogh Zoltán

Mindenesetre érdekes lesz megfigyelni a KSH további üzemanyag-jelentéseit, egyáltalán nem kizárt, hogy az árstop fenyegető árnyékában elindulnak majd visszafelé az üzemanyagárak; talán ennek az első jeleit láthattuk pénteken, amikor a benzin és a gázolaj nagykereskedelmi ára is csökkent, előbbi bruttó 3 forinttal, míg a gázolajért a kutak bruttó 6 forinttal fizetnek kevesebbet. Vélhetően azonban a kormány kétszer meggondolja, hogy adott esetben újra visszahozza-e az üzemanyag-ársapkát a régi formájában. Noha jelentős népszerűséget hozott a 480-as rögzített ár, a 2022. év végi üzemanyaghiány már problémákhoz, végül a rögzített ár elengedéséhez vezetett, aminek megismétlődését aligha akarják.

A szakmai szereplők ehelyett arra számítanak, hogy inkább egyfajta dinamikus árrögzítés van Nagy Márton tarsolyában, vagyis a sokat emlegetett régiós átlagárhoz rögzítenék a hazait. Ezzel egy csapásra látványosan csökkennének az árak a kutakon, viszont nem pörögne fel az üzemanyag-turizmus, és bár nyilván fájna a kereskedőknek, hiszen szűkítené az árrésüket, akkora problémákat nem okozna nekik, mint a korábbi ársapka, mivel, ahogy a neve is mutatja, ez reagál a világpiaci folyamatokra.

Egy hét múlva kiderül, szükség lesz-e a kormányzati beavatkozásra. Addig még sok minden történhet, és ha valami, akkor a benzinár gyorsan változik. Főleg nyomás alatt.