Fotó: MTI/Bruzák Noémi
Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter beszédet mond az Európai KKV-Közgyűlésen Budapesten, a Bálna Budapestben 2024. november 19-én
Hirdetés

Nagy Márton méltatta az európai versenyképességi paktum elfogadását és hangsúlyozta: a kulcskérdés az, hogyan és milyen forrásból finanszírozzuk a versenyképességi és gazdasági fordulatot. Erre a nemzeti költségvetésekből nyílna lehetőség, de a jelenlegi szigorú maastrichti költségvetési szabályok jelentősen korlátozzák a tagállamok mozgásterét.

Nagy Márton hangsúlyozta: egyaltalán nem meglepő hogy az EU lemaradt a globális versenyben Kína és az Egyesült Államok mögött. A két ország sokkal több forrást biztosít gazdaságfejlesztési célokra és ezzel versenyképességi előnyre tett szert a szigorú fiskális politikát erőltető Európai Unióval szemben.

A költségvetés GDP-arányos hiányának átlaga az elmúlt években az Egyesült Államokban 9 százalék, Kínában 7,6 százalék, míg az EU-ban 4,5 százalék volt és az államadósság mértéke is hasonló tendenciákat mutatott – mondta.

Emlékeztett: az EU és az Egyesült Államok, valamint Kína közötti szélesedő innovációs szakadékot is a prudens uniós költségvetési politika magyarázza, amely az EU versenyképességi problémáinak egyik forrása.

Korábban írtuk

A Draghi-jelentésre kitérve elmondta: az európai vállalatok GDP-arányosan feleannyit költenek k+f-re, mint amerikai versenytársaik.

A pénzügyi források biztosítása mellett az európai versenyképesség másik kulcseleme az megfizethető energia – fogalmazott.

Emlékeztetett: az amerikai vállalatok az európai szint feléért jutnak áramhoz és gázhoz és ez hosszabb távon is versenyképességi hátrányt jelent Európa számára.

Az EU versenyképességi problémái az elektromos járművek (EV) piacán is megmutatkoznak. Kínában az EV-k aránya a teljes autóeladások 30 százalékát teszi ki, míg Franciaországban ez 20 százalék, Németországban 15 százalék körül alakult októberben.

Az egyes tagállamok között is jelentős különbségek figyelhetők meg: a magasabb franciaországi penetrációt a széleskörű lakossági és vállalati támogatások, valamint az olcsó nukleáris energia magyarázza.

Nagy Márton szerint érthetetlen, hogy stratégiai fontossága ellenére, miért nincs az elektromos járművekre történő átmenetet szabályozó közös uniós irányelv.

Elmondta: a magyar kormány jelentős forrásokkal támogatja az átmenetet.

Kiemelte: az EU a pandémia után protekcionista irányba mozdult el, de továbbra sem áll rendelkezésre olcsó energia és az állami szubvenciók is hiányoznak.

A költségvetési hiánycélok átmeneti lazítása konszenzust igényel és nem képzelhető el Németország nélkül. A zöld és digitális beruházások a német gazdaságot is fellendíthetnék – emelte ki.

Hubert Gambs, az Európai Bizottság Belső Piaci, Ipar-, Vállalkozás- és KKV-politikai Főigazgatóság (DG GROW) főigazgató-helyettese nyitóbeszédben arról szólt, hogy az európai vállalkozásfejlesztési politika legfontosabb szakmai fórumán résztvevők javaslataikkal járulhatnak hozzá az Európai Bizottság most készülő és 2025 nyarán megjelenő új Egységes Piaci Stratégiájához.

Stéphane Séjourné francia iparpolitikai biztosjelölt EP-meghallgatásán az európai cégeket sújtó adminisztratív terhek csökkentését, „okos”, digitális és zöld befektetéseket sürgetett továbbá kiállt az EU stratégiai függetlensége mellett – mondta Hubert Gambs.