Nem a belsőégésű motorok, hanem Kína a valódi nyertes
Bár Németország nagy sikerként tálalja, hogy az Európai Bizottság végül meghátrált és visszavonta a belső égésű motorok 2035-ös betiltását, a valóságban ez a döntés leginkább a kínai autógyártók malmára hajtja a vizet. A brüsszeli fordulat célja elvileg az volt, hogy segítse az európai autóipar versenyképességét és egyensúlyt teremtsen a klímavédelmi célok és a piaci realitások között. Azonban elemzők és szakpolitikusok szerint a döntés éppen az ellenkező hatást érheti el: értékes időt ad Kínának ahhoz, hogy még behozhatatlanabb előnyre tegyen szert az elektromos autók piacán.
A Politico elemzése rámutat, hogy az európai autógyártók strukturális problémáit semmi nem oldotta meg. Miközben a kontinens nagyvállalatai a belső égésű motorok életben tartásáért lobbiztak, technológiai szakadék alakult ki köztük és a kínai riválisok között. Brüsszel most engedélyezte, hogy 2035 után is forgalomban maradhassanak a hibrid hajtású járművek, sőt, a tisztán belső égésű motorok is, amennyiben a gyártók egyéb zöld beruházásokkal ellensúlyozzák a kibocsátást. Ez a könnyítés azonban azt a veszélyt hordozza magában, hogy az európai cégek továbbra is a régi technológiákba fektetnek, ahelyett, hogy gőzerővel fejlesztenék saját elektromos flottájukat.
„Ez egy karácsonyi ajándék a kínai autóiparnak” – fogalmazott élesen egy holland képviselő az európai parlamenti vitában. A számok őt igazolják:
miközben Brüsszel büntetővámokkal próbálta védeni a piacát, a kínai márkák ügyesen megkerülték a korlátozásokat azzal, hogy az Európában rendkívül népszerű plug-in hibrid modelleket kezdték nagy számban szállítani.
A legfrissebb adatok szerint a hibrid eladások több mint 43 százalékkal nőttek egy év alatt, és a tizenöt legnépszerűbb modell között már három kínai márkát találunk.
A probléma azonban nemcsak Európára korlátozódik. Az európai autógyártók globális szereplők, akiknek a feltörekvő piacokon is helyt kell állniuk. Kína korábban a német autóipar „fejőstehene” volt, de az elmúlt öt évben a kínai fogyasztók tömegesen fordultak a hazai elektromos márkák felé. Mára a kínai eladások több mint fele elektromos, és ez a trend a világ más részein is megállíthatatlan. Dél-Amerikában és Délkelet-Ázsiában a kínai gyártók napról napra törnek előre, miközben olyan országok, mint Vietnam vagy Szingapúr már most magasabb arányban értékesítenek elektromos autókat, mint az Európai Unió.
Szakértők arra figyelmeztetnek, hogy a feltörekvő piacok hatalmas lehetőséget jelentenek, amelyet Európa nem engedhet ki a kezéből. Ha a brüsszeli enyhítés miatt az európai gyártók elkényelmesednek, és nem zárkóznak fel az elektromos átállásban, végleg kiszorulhatnak a globális versenyből. A belső égésű motorok védelme rövid távon megnyugtató lehet a gyártóknak, de hosszú távon éppen a kínai dominanciát betonozhatja be. A kérdés már nem az, hogy mikor jön el az elektromos autók korszaka, hanem az, hogy marad-e benne hely az európai ipar számára, vagy Kína marad az egyetlen valódi győztes.
