Az EU-nak észszerű stratégiára van szüksége, amely széles energiaválasztékon alapul
Nem a klíma, az energia!
Sürgősen vissza kell térnünk az unió 1955-ös alapító atyáinak hitvallásához: bőséges és megfizethető energia nélkül az EU-nak nincs jövője – mondta a Demokratának Samuel Furfari professzor, aki 36 éven át volt az Európai Bizottság energiaügyi főtisztviselője. Európa energiabiztonságáról és versenyképességéről beszélgettünk a Draghi-jelentés kapcsán azt követően, hogy a professzor Energiabizonytalanság: az EU versenyképességének szervezett lerombolása címmel előadást tartott Budapesten.– Nagy port vert föl Mario Draghinak, az Európai Központi Bank korábbi elnökének sokak szerint tabudöngető jelentése, amely beismeri, hogy az EU gazdasága lelassult. Ennek alapján a magyar uniós elnökség középpontjába is a versenyképesség került. Ön viszont komoly kritikát fogalmazott meg a jelentés kapcsán: téves látomásnak nevezte. Mi a gond a javaslataival?
– Ha a jelentésben foglalt ajánlásokat elfogadják, azzal tovább gyengítik az EU gazdasági életképességét és energiabiztonságát, miközben a globális kibocsátást csak minimális mértékben csökkentik. Nagyon valószínű, hogy ezt a jelentést Ursula von der Leyen eszközként használja fel a Green Deal kiterjesztésére, hogy igazolja azt a célt, hogy 2040-re 90 százalékkal csökkentsék az EU szén-dioxid-kibocsátását.
– Vagyis az EU versenyképességét a kibocsátás csökkentése befolyásolja?
– Nemcsak befolyásolja, egyértelműen rontja. Az EU öt éve elvesztette a versenyképességét a túlburjánzó bürokrácia és a magas energiaárak miatt. Az Európai Unió gyors és határozott dekarbonizációt szorgalmazó energiapolitikája egyes iparágak, például az acél- vagy a vegyipar más, kevésbé szigorú szabályozású földrajzi régiókba való áttelepüléséhez vezetett. Miközben a jelentés célja az EU versenyképességének javítása, sajnálatos módon a jelenlegi energiapolitika folytatását támogatja. Ha ezeket az ajánlásokat elfogadják, tovább gyengítik az EU gazdasági életképességét és energiabiztonságát, miközben a globális kibocsátást csak minimális mértékben érintik.
– Azt Draghi is elismeri, hogy „az európai zöldmegállapodást új munkahelyek létrehozására alapozták. Politikai fenntarthatósága veszélybe kerülhet, amennyiben a dekarbonizáció munkahelyteremtés helyett iparleépüléshez vezet Európában – beleértve a zöldátmenetet támogató iparágakat is”.
– Valóban úgy tűnik, Draghi őszintén aggódik az iparleépülés miatt. Ha ezt a jelentést az EP-választások előtt hozzák nyilvánosságra, a klímapolitika kihívásainak elismerése elindíthatta volna az EU energiastratégiájának újraértékelését. Sajnálatos módon nem így történt, a zöldmegállapodással kapcsolatos elégedetlenséget figyelmen kívül hagyták, hogy Ursula von der Leyen a Bizottság élén maradhasson és folytathassa a korábbi klímapolitikáját.
– Előadásában említette, hogy tudatosan életben tartják a megújuló energiák illúzióját, miközben a gyors energiaátmenet mítosz. Mit ért ez alatt?
– Ahelyett, hogy megfordítaná ezt a tendenciát, Draghi úr támogatja a megújuló energiákat, illetve azok alkalmazásának felgyorsítását. Ez a felfogás figyelmen kívül hagyja a fizika és a közgazdaságtan alapelveit. Az energiaátmenetek hosszadalmas folyamatok, évtizedeken ívelnek át. A történelem azt tanítja, hogy a fáról a szénre, majd a szénről az olajra való áttérés több mint egy évszázadot ölelt fel. Az új, a korábbiaknál hatékonyabb energiaforrás minden esetben kiegészítette a már meglévőket, nem pedig felváltotta őket. Draghi úr határozottan kijelentette, hogy „a hidegháború óta most először kell igazán aggódnunk a túlélésünkért”. Ugyanezt a véleményt én már évek óta osztom, csak nagyon eltérő okból.
– Éspedig?
– Ahol az Európai Központi Bank volt elnöke hiányosságot észlel a zöldtechnológiákba való befektetésben, ott én az ellenkezőjét látom: amiatt aggódom, hogy az erőltetett zöldátállás megfojtja az iparunkat és veszélyezteti az energiafüggetlenségünket. Ugyanis olyan energiaforrásokra akarnak áttérni és szinte azonnal, amelyekkel lehetetlen a normális energiaellátás. Úgy tűnik, Draghi úr és a brüsszeli intézmények azt hiszik, hogy a gyors energiaátállást célokkal és szabályozásokkal ki lehet kényszeríteni.
– És nem lehet?
– Csak egy példa: a nyáron a gyerekeimmel Franciaországban nyaraltunk. Elzászban találkoztunk egy hölggyel, akinek abból áll a munkája, hogy ellenőrizze a cégnél, mi az olcsóbb: betartani a fenntartható fejlődésre vonatkozó szabályokat, vagy kifizetni a büntetést. Azzal, hogy az EU a technológiák és az ellátási láncok alkalmazkodásánál gyorsabban akar átállni, azt kockáztatja, hogy elveszíti a versenyképességét. A német Energiewende ékes példa erre: a több százmilliárd eurós beruházás ellenére az ország továbbra is erősen függ a széntől és a gáztól, az áramárak az EU-ban a legmagasabbak közé tartoznak. A jelentés helyesen hangsúlyozza, hogy „az uniós vállalkozások továbbra is 2-3-szor magasabb villamosenergia-árakkal szembesülnek, mint az Egyesült Államokban, a földgázárak pedig 4-5-ször magasabbak”. Draghi azonban ahelyett, hogy levonná a megfelelő következtetést az európai energiapolitika hiányosságaiból, az erőltetett zöldátmenetre való törekvésében rendíthetetlen maradt.
– Előadásában említette az 1955-ös messinai konferenciát, amelyet az Európai Szén- és Acélközösség Közgyűlése hívott össze, és amelynek a végkicsengése az volt, hogy az EU-nak olcsó és bőséges energia nélkül nincs jövője. Ezt miért felejtették el mára?
– A dekarbonizáció miatt, ami nem egyéb, mint ideológia. Az energiapolitikát ennek az ideológiának rendelték alá. Közben a világ más részein, például a BRICS-országokban a valósággal foglalkoznak, nem az ideológiával.
– Erre nem utal a Draghi-jelentés?
– Nem tesz említést a feltörekvő gazdaságok BRICS-országairól, amelyek közé tartozik Brazília, Oroszország, India, Kína és Dél-Afrika, illetve 2024 januárjától Szaúd-Arábia, az Egyesült Arab Emírségek, Egyiptom, az Iráni Iszlám köztársaság és Etiópia. Ez a hiányosság különösen szembetűnő, tekintve, hogy a BRICS-országok növekvő gazdasági és geopolitikai befolyásra tettek szert. Ők birtokolják a világ kőolajkészletének 40, földgázkészletének 50, szénkészletének 40 százalékát, miközben a globális szénkészlet 72 százalékát fogyasztják.
– Ez lenne az a bizonyos elefánt a porcelánboltban, amiről beszélt?
– A Draghi-jelentés az energiaügy terén súlyos rövidlátást tanúsít. Az kőolaj kifejezést csak egyszer említi, mintha jelentéktelenné vált volna, miközben az EU és a világ energia-végfelhasználásának még mindig az egyharmadát adja. A napi százmillió hordót meghaladó globális olajfogyasztás mellett az olaj nélkülözhetetlen a szállításhoz. De ez még nem minden. Az útjaink aszfaltból készülnek, a szintetikus ruháink kőolajszármazékokból, a gyógyszeripar is ezektől függ. Olaj nélkül nem volnának elektromos kábelek, noha a villamosításra törekszünk. Az olaj 14 százalékát petrolkémiai termékekre, vegyszerekre és műanyagokra fordítják. És még valami: a napelemek és a szélturbinák előállításához és szállításához is szükség van olajra. Ha úgy próbálunk meg versenyképességi stratégiát alkotni, hogy közben figyelmen kívül hagyjuk a fizikai és geopolitikai valóságot, az olyan, mintha a házépítést a tetővel akarnánk kezdeni.
– Mi a helyzet a földgázzal?
– Úgy tűnik, hogy a földgázt csupán átmeneti erőforrásnak tekintik, amit fokozatosan ki kell vezetni. Az LNG-import rekordot döntött 2023-ban, az EU teljes gázbehozatalának 40 százalékát teszi ki. Draghi nem foglalkozik ezzel a kérdéssel, miközben az LNG központi szerepet tölt be a geopolitikában: az USA az LNG elsődleges szállítója lett, jelentősen megváltoztatva az erőviszonyokat a globális energiapiacon. Ezért bátran ki kell jelentenünk, hogy egy napon újra kell kezdenünk a gázimportot Oroszországból, amely a világ gáztartalékainak egyötödét birtokolja közvetlenül az EU határán. A jelentés alapvetően hibás, mert a dekarbonizáció felgyorsítására összpontosít és úgy állítja be, mintha ez lenne a versenyképesség felé vezető út. Közvetve ugyanakkor elismeri a klímapolitika versenyképességre gyakorolt káros hatásait.
– Például?
– Idézem: „Ha Európa nem tud termelékenyebbé válni, kénytelenek leszünk választani. Nem leszünk képesek egyszerre az új technológiák éllovasává, a klímafelelősség jelzőfényévé és független globális szereplővé válni. Nem fogjuk tudni finanszírozni a társadalmi modellünket. Vissza kell fogni ambícióink egy részét, ha nem az összeset. […] Eljutottunk arra a pontra, ahol cselekvés nélkül vagy a jólétünket, vagy a környezetünket, vagy a szabadságunkat kell veszélyeztetnünk.” Félreértés ne essék: Draghi úr tisztában van vele, hogy a világ többi része továbbra is jelentősen növelni fogja a kibocsátását, hogy olcsó és bőséges energiával növelje a versenyképességét.
– Hogyan alakul a világon a szén-dioxid-kibocsátás?
– A BRICS-országok a globális szén-dioxid-kibocsátás 50,3 százalékához járulnak hozzá, míg az OECD részesedése csak 33,7 százalék. Draghi úr nem foglalkozik ezzel a rideg valósággal, nem veszi figyelembe, hogy az EU csak a globális szén-dioxid-kibocsátás hét, Magyarország pedig a 0,1 százalékához járul hozzá! Érdemes továbbá megjegyezni, hogy a jelentés alig említi az atomenergiát.
– Elhangzott előadásában, hogy Németország az orosz–ukrán háború előtt azt a célt tűzte ki, hogy Európa gázelosztó központjává váljék, de az Északi Áramlat felrobbantásával ez a terv zátonyra futott. Miért döntöttek ezek után 2023-ban az utolsó atomerőművek lekapcsolásáról?
– Ha már meghozták a stratégiai döntést, hogy kivonulnak az atomenergiából, nehéz visszatáncolni, mégis visszakapcsolni az erőműveket. Meggyőzték a lakosságot, hogy a nukleáris korszaknak vége. A németek pacifisták, az atomhoz a tudatukban Hirosima óta a tömegpusztítás társul.
– Azért ez nem volt mindig így. Angela Merkel csak 2011-ben, a fukusimai atomerőműben bekövetkezett robbanáskor jelentette be, hogy a nukleáris korszaknak vége.
– Németországban voltam, amikor a német köztévében bemutatták a fukusimai „robbanást”, óriási tűzzel és füstfelhővel. Csakhogy az a tűz nem az erőműben, hanem a közelében lévő olajfinomítóban keletkezett. Az atomerőműben hidrogénrobbanás történt, az erőmű hűtése ment tönkre. Ott nem volt se tűz, se füst. Annyi volt igaz az egészből, hogy mindkét eset Fukusimában történt.
– Ez sajnos jellemző a német tömegtájékoztatásra. Mi lesz a következménye, ha az EU folytatja a dekarbonizációs politikáját?
– Az EU elveszíti a versenyképességét, miközben a világ többi része kitart a fosszilis energia felhasználása mellett. Tovább nyílik az olló. A dekarbonizáció nemcsak a vegyipart és az acélgyártást teszi tönkre, hanem a vegyipar egy nagyon fontos szegmensét, a műanyaggyártást is. Gondoljunk bele, mi minden készül műanyagból.
– Mi a megoldás?
– A környezetet továbbra is védeni kell, de ki kell mondani, hogy a klímaváltozásról szóló ideológiának semmi köze a környezetvédelemhez. Ha elfogadjuk, hogy a klímaváltozás nem veszély, hanem természetes és állandó változás, akkor visszatérhetünk a normalitáshoz. Az igazi probléma a 2015-ös párizsi egyezmény, amely a klímastratégiát klímaideológiává tette és az energiapolitikát eltérítette a korábbi irányától.
– Mit lehet tenni a környezetvédelem érdekében?
– Mondok egy konkrét példát. 2016 februárjában az EU bizottságában dolgoztam, és írtam egy tanulmányt a földgázstratégiáról. Azt javasoltam, hogy a közlekedésben gázt kell használni a hajók, a kamionok, a buszok és a taxik meghajtására. Ez nem valósult meg, ehelyett ma azt olvasni, hogy már a konyhai gáztűzhelyeket is be kell tiltani, a repülőgépeket pedig akkumulátorokkal kell üzemeltetni! Tejes nonszensz.
– Lemondhatunk a földgázról?
– Rövid és középtávon nem valószínű, hogy a fent említett iparágak és az energiaigényes szolgáltatások energiaellátását gáz helyett más váltaná fel. Ezért a gáz a belátható jövőben is létfontosságú szerepet játszik majd.
– Mit javasol?
– Az EU-nak észszerű energiapolitikára van szüksége, amely széles energiaválasztékon alapul, és magában foglalja az atomenergiát, a földgázt, a kőolajat, valamint az arra érett, de államilag nem támogatott úgynevezett megújulókat. Vissza kell térni az értelmes megközelítéshez, mert a versenyképességünk, a függetlenségünk és végső soron a szabadságunk is ezen múlik.