Németországot is letarolja a kínai autógyártó-óriás?
A legfrissebb német importstatisztikák szerint a kínai BYD először előzte meg a Teslát az eladások terén. Az adatok azt mutatják, hogy a világ legnagyobb elektromosautó-gyártója már több járművet értékesített Németországban, mint Elon Musk cége. A Tesla piaci részesedése látványosan csökkent: 2024 áprilisában az európai eladásaik több mint 50 százalékkal estek vissza.
A BYD sikere mögött nem csupán az árverseny áll: a cég nemcsak az autókat, hanem az azokhoz szükséges kulcsfontosságú alkatrészeket – például az akkumulátorokat – is saját maga gyártja, így a teljes folyamatot kézben tartja, ez pedig jelentős költségelőnyt biztosít számára a nemzetközi versenyben.
Kínai offenzíva Németországban?
A Berliner Zeitung információi szerint a BYD komolyan fontolóra vette, hogy Németországban létesít saját járműgyártó üzemet. Egy ilyen beruházás kulcsfontosságú lépés lenne az európai piaci jelenlét megerősítésére.
A döntés várhatóan még idén megszülethet.
A terv hasonlít a Tesla 2022-ben Grünheide mellett megnyitott gyárához, amely évente akár 500 ezer autó előállítására képes. Elon Musk európai terjeszkedése azonban az elmúlt időszakban lelassult: a kereslet visszaesése miatt a berlini gyár kihasználtsága is csökkent.
Versenyhátrányban az európai autógyártók
A német autógyártók, élükön a Volkswagennel, valamint a francia Renault és az olasz Stellantis is felgyorsítják az elektromos járművekkel kapcsolatos fejlesztéseiket; a Volkswagen például új akkumulátorgyárat épít Salzgitterben.
Ennek ellenére az európai gyártók nehezen tudnak lépést tartani a kínai óriásvállalatokkal, amelyeket segítenek a gyorsabb fejlesztési ciklusok, az olcsóbb gyártási folyamatok és állami támogatások is. A BYD ráadásul már európai formatervező központot is létrehozott, hogy jobban illeszkedjen a helyi ízléshez és piaci igényekhez.
Gyengélkedik a Tesla
Miközben a Tesla a berlini gyára kihasználtsági problémákkal küzd, a BYD tovább erősödik. Saját akkumulátor-technológiájuk, alkatrészgyártásuk és logisztikai önállóságuk lehetővé teszi számukra a rugalmasabb, költséghatékonyabb működést. Ráadásul nem függnek az ázsiai beszállítóktól olyan mértékben, mint más versenytársak.
Ha a BYD Németországban kezd gyártásba, megszabadulhat az uniós vámterhektől és a hosszú szállítási láncoktól, ami még versenyképesebbé teheti járműveit a kontinensen. A német kormány – hasonlóan a Tesla-beruházáshoz – vélhetően támogatná egy új kínai gyár megvalósulását, különösen akkor, ha az új munkahelyeket teremt és adóbevételeket is eredményez.
Az európai elektromosautó-piac fordulóponthoz érkezett. A kínai gyártók, köztük a BYD és az XPeng új szintre emelik a globális versenyt. A Tesla dominanciája meggyengült, miközben a hagyományos európai gyártók még csak most próbálják utolérni a technológiai úttörőit. A gyártási kapacitások, az akkumulátor-technológiák és az árérzékeny modellek elérhetősége mind meghatározzák, ki kerülhet vezető helyzetbe az elkövetkező években. Európa válaszút előtt áll: vagy képes lesz saját iparának megerősítésére és a külső függés csökkentésére, vagy hosszú távon lemarad a globális elektromobilitási versenyben.
