Hirdetés
Fotó: Demokrata/T. Szántó György

– Kinek jutott eszébe, hogy létrehozza a dél-amerikai államok gazdasági együttműködését, a Mercosurt?

– Először Brazília és Argentína kötött kétoldalú kereskedelmi szerződést 1986-ban, ehhez csatlakozott később Uruguay és Paraguay. Lecsendesedtek Dél-Amerika forradalmai, véget értek nagy puccskísérletei, és e viharok után kezdődtek meg a tárgyalások az érintett államok között. Eleinte vámunióról beszéltek, de aztán igyekeztek kitágítani ennek kereteit és létrehozni a kontinens közös piacát. Segíteni szerette volna egymást a négy ország, főként a válságok okozta nagy károk után.

Itt elsősorban az ezredforduló argentin gazdasági és pénzügyi összeomlására, majd a 2009-es pénzügyi világválságra, végül pedig a Covid-járványra gondolok. Ezek lassították, hátráltatták a szövetség fejlődését. A Mercosur mint szervezet a kezdetektől fogva igyekezett nyitni az Európai Unió felé, az EU előzményének, illetve alapdokumentumának tekintett római szerződésből indultak ki. Az lett a követendő minta, de szerettek volna minél több elemet átvenni az EU intézményrendszeréből is. Annak ellenére, hogy 30 évnyi késésben voltak az unióhoz képest.

– Meddig jutott ez az együttműködés, mit tud felmutatni a Mercosur?

– Közel sem valósítottak meg annyit a terveik közül, amennyit szerettek volna. Sem az árumozgás, sem a szolgáltatások, de a tőke és a munkaerő szabad áramlása terén sem. A Mercosur szabad árukereskedelmére jellemző, hogy a kedvezmények nem vonatkoznak minden terményre és termékre. Elsősorban mezőgazdasági termékek cserélnek gazdát. Kukorica, hús, baromfi, szarvasmarha, etanol, illetve cukor. Azt mondtam az előbb, hogy a Mercosur nyitott az Európai Unió felé, de igyekszik jó kapcsolatokat építeni az Egyesült Államokkal és Kínával is. Kereste és ma is keresi a helyét a világban ez az együttműködés.

Korábban írtuk

– Mekkora népességet, milyen gazdasági erőt képvisel?

– Amikor 2016-os kilépése előtt még Venezuela is tagja volt a szövetségnek, majdnem háromszázmillió lakost képviselt. Erejére pedig példa, hogy amíg a magyar kukoricatermés ideális időjárás esetén nyolcmillió tonna, addig csak a brazil 300 milliót tesz ki.

– Öt évvel ezelőtt az Európai Unió és a Mercosur aláírta a szabadkereskedelmi egyezmény szándéknyilatkozatát. Mi ennek a lényege?

– Legfontosabb eleme, hogy az EU ipari és műszaki termékeket szállítana a Mercosur-országokba, azok pedig mezőgazdasági terményekkel látnák el az uniót. Itt az jelenti a legnagyobb kockázatot, hogy a szövetség agrárrendszerében nem alkalmaznak olyan környezetvédelmi és élelmiszer-biztonsági előírásokat, mint amilyeneket kötelezően előír Brüsszel az európai gazdáknak. Ellentmondásos helyzetet teremtett, hogy az Európai Bizottság zöldekhez húzó elnöke, Ursula von der Leyen, a green deal szülőanyja nem tiltakozik Brazília és Argentína agrártermelésének technológiái, módszerei ellen, noha azok összeegyezhetetlenek az európai zöldideológiával. Az elnököt nem zavarja a brazil és argentin szarvasmarha-tenyésztés hatalmas mérete, metánkibocsátása, de az Európában szigorú büntetés terhe mellett kötelező állattartási elvek semmibevétele sem. Mozdulni sem tudnak az összeterelt marhák, borzalmas körülmények között kínlódnak ők is, de a tenyésztőik is.

Fotó: ShutterStock/Alexandros Michailidis

– És semmi sem állít akadályt a genetikailag módosított növények termesztése elé…

– Igen, ez különösen kukoricára, a szójára, a cukornádra, a cukorrépára jellemző. Nem teljes a lista. Egyedül Argentína szigorított valamit a GM-terményeik terén, a többiek nem. És ha szabad a kereskedelem, akkor ezek a termények minden további nélkül bekerülhetnek az unióba. Részben már most is itt vannak. Nyilván növekedni fog Dél-Amerikában a génmanipulált növények termesztésének volumene is, hiszen folytatódnak az erdőkivágások, helyükön újabb termőterületek lesznek. Mellesleg Ursula von der Leyennek ehhez sincs szava, sőt ha életbe lép az EU és a Mercosur szerződése, akkor még bátorítja is az unió ezeket a környezetpusztító és az európai klímavédelmi elveknek ellentmondó folyamatokat.

– Mit eredményezne az EU–Mercosur-egyezmény?

– Olyan csapdába kerülnek az európai gazdálkodók, amilyen már az ukrajnai gabonadömping kapcsán is fenyegette őket. Az uniós országokban megszűnhet a mezőgazdasági termelés, tönkremehetnek a gazdálkodók. Őszintén szólva én gondolni sem merek ezekre a sötét perspektívákra. Nemcsak gazdasági bajokra, de súlyos társadalmi problémákra is számítani kell majd.

– Minden uniós tagország berzenkedik a Mercosurral kötendő szabadkereskedelmi egyezmény ellen?

– Dehogy! Spanyolország és Portugália például hídfőszerepet vállalna ebben a kereskedelmi konstrukcióban. Ursula von der Leyen pedig a műszaki cikk kontra termény cserével szeretné megmenteni a német autó- és gépipart. A magyar kormány elveti a megállapodást, hiszen kiáll a hazai termelők védelmében a gazdaszervezetekkel és az Agrárkamarával együtt.

A Mercosur-országok

– Az európai agrárium mely területei a legveszélyeztetettebbek?

– Egyértelműen a szántóföldi kultúrák, főleg a kukorica-, a szója- és a cukorrépa-termesztés, valamint a húsfeldolgozáson és -értékesítésen belül a szarvasmarha- és a baromfiágazat, ideértve a tojástermelést is. A fenyegetést fokozza, hogy az eszkalálódó közel-keleti válság bizonytalanná teszi a Szuezi-csatornán keresztül zajló kereskedelmi forgalmat, és ez felértékeli a Mercosurt. De így is kérdés, hogy megéri-e hatezer kilométerről behozni a szarvasmarhát, miközben meg tudjuk termelni a saját szükségletünket. Ha akarjuk…

– Milyen veszélyekkel jár mindez?

– A GM-növények, a kriminális körülmények között tenyésztett jószág, a jelentős kemikáliahasználat veszélyezteti az európai emberek egészségét, a gazdák pedig egyszerűen tönkremehetnek, hiszen az olcsó import lenyomja az árakat.

– Ha Brüsszelben nem őrültek döntenek, akkor mégis miért dolgoznak az európai agrárium tönkretételén, sőt elpusztításán?

– Csak arra tudok gondolni, hogy az ipari érdek felülírja az európai emberek egészséges élelmiszerrel történő ellátásának szükségességét. Emellett tény, hogy egyre jelentősebb amerikai érdekeltségek foglalnak teret Dél-Amerikában. Ha kiszolgáltatjuk magunkat az élelmiszer-ellátásban és egyébként az energetikában is távoli erőközpontoknak, akkor Európának gyakorlatilag vége.

Boros-Forrai Valéria férje, Boros József szerint álságos a szarvasmarhák metánkibocsátása miatti brüsszeli aggodalmaskodás, hiszen ezelőtt harminc évvel sokkal több jószágot tartottak az Európai Unió területén, mégsem okozott ez semmilyen problémát a természet működésében. Ráadásul az EU a világ összes metánkibocsátásának mindössze 3-4 százalékáért felel.

– Tavaly 80 ezer tonna szarvasmarha érkezett Dél-Amerikából az Európai Unióba. Az eljárás jellemzően az, hogy felhajtják a jószágot egy vágóhídként és feldolgozóüzemként is működő hatalmas tengerjáró hajóra, és mire az ideér, feldolgozott készterméket pakolnak ki belőle – mondja Boros József. A brüsszeli klímaharcosokat valamiért nem aggasztja az ilyen hatalmas tengerjárók okozta környezetszennyezés. Valamiért csak az európai szarvasmarhatartók vannak célkeresztben…

– Mihez kezdenek az európai, esetünkben a magyar gazdák, ha az előzőekben felvázolt baj végül bekövetkezik? Elnéptelenedik a vidék, mindenki beköltözik a városokba, és esszük majd a távoli földrészek termékeit?

– Ebbe nem is akarok belegondolni. Brüsszelben persze már most is van olyan támogatás, amit azért fizetnek, hogy valaki ne termeljen ezt vagy azt. Ez tulajdonképpen kontinentális léptékű munkanélküli-segély, aminek rettenetes morális, társadalmi pusztító hatása van. A gazdálkodó ember mindenütt munkához, tevékeny élethez szokott. Kultúrák, hagyományok porladhatnak el így. De azért talán nem eszik olyan forrón a kását. Az Agrárkamara, a Magosz és az Agrárminisztérium is következetesen védi a gazdák érdekeit, és a többi EU-tagállam termelői sem nézik tétlenül ezt a káros folyamatot. A Mercosur-tagállamok sem teljesen egységesek, sőt az egyes országok belpolitikai csatározásai sem kedveznek az egyezmény életbe léptetésének. Ennek is köszönhető, hogy mindeddig nem sikerült élesíteni a 2019-ben már aláírt paktumot, bár épp idén telik le a határidőként megszabott öt év. A tüntetéseinknek eddig volt foganatja, bízunk benne, hogy ezután sem sikerül lenyomni az egyezményt az európaiak torkán.

Húszévnyi tárgyalás után 2019 nyarán kötötte meg az átfogó szabadkereskedelmi megállapodást az Európai Unió az Argentínát, Brazíliát, Paraguayt és Uruguayt tömörítő Déli Közös Piaccal (portugálul Mercado Comum do Sul, spanyol nevén Mercado Común del Sur, rövidítve Mercosur.) Az egyezmény súlyára jellemző, hogy az EU összlakossága mintegy 447 millió lélek, míg a Mercosur-országok – a társult tagként jegyzett Bolíviát, Chilét, Ecuadort, Kolumbiát és Perut is ideszámítva – nem sokkal kevesebb, 418 millió embert képviselnek. A paktum nyomán az európai vállalkozások évente összesen mintegy négymilliárd eurónyi vámot takaríthatnak meg. Ez az ipar számára hatalmas előrelépés, a Dél-Amerikába irányuló autóexportőrök például eddig 35 százalékos vámot fizettek, de a járműalkatrészekre és a különféle gépekre is 14-18 százalékos vámot vetettek ki. Európában a gépipar, Dél-Amerikában a mezőgazdaság nyeri a legtöbbet az egyezményen.

A Mercosur tagja a Dél-amerikai Nemzetek Uniójának (Unión de Naciones Suramericanas, Unasur), és annak egyes tagországain keresztül kapcsolatokat ápol a XIX. századi dél-amerikai függetlenségi mozgalmak vezéralakjáról, Simón Bolívarról elnevezett Bolivári Szövetség a Mi Amerikánk Népeiért (Alianza Bolivariana para los Pueblos de Nuestra América, Alba) nevű, kifejezetten szocialista ideológiai alapú politikai közösséggel, amelynek tagországai Antigua és Barbuda, Bolívia, Kuba, Dominikai Közösség, Ecuador, Grenada, Nicaragua, Saint Kitts és Nevis, Saint Lucia, Saint Vincent és a Grenadine-szigetek, valamint Venezuela.