Az elektromos autókat gyártó Tesla bejelentette, hogy világszerte bővíti az úgynevezett superchargerek számát, és a közzétett térkép szerint 2017 végéig Győrben is létesítenek egy villámtöltőt.

Ennek maximális teljesítménye 135 kWh-t, amivel a Tesla autókat fél óra alatt fel lehet tölteni 270 kilométer megtételére elég energiával.

Fotó: MTI/Marjai János, archív

A cég jövőre értékesíti Európában a Model 3-at, az első, tömegeknek szánt elektromos autóját, addigra szeretne megfelelő töltőinfrastruktúrát is kialakítani. Így a supercharger csatlakozókból hamarosan 10 ezer, a célállomás töltőkből (ezek lassabbak) pedig 15 ezer lesz világszerte.

A környéken egyébként a Tesla villámtöltőiből tizenkettő van Ausztriában, három Szlovéniában, kettő Horvátországban és egy Szlovákiában. Idén év végéig az osztrák hálózat hét, a horvát négy, a szlovák pedig egy új supercharger állomással bővül. Szerbiába és Romániába pedig először telepítenek három-három, Magyarországra, Makedóniába, Bosznia-Hercegovinába és Bulgáriába pedig egy-egy superchargert. Ezenkívül nemcsak új állomások nyitására, hanem a meglévők bővítésére is sor kerül, Amerikában ugyanis a vevőknek néha várniuk kell, mert kevés a csatlakozó.

A Tesla már 2015-ben szeretett volna Győrben superchargert létesíteni, szó volt egy balatonlellei, illetve egy Szeged és Kecskemét közötti állomásról is, és akkor Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter találkozott az európai töltőinfrastruktúráért felelős vezetővel is. Végül azonban semmi nem lett az egészből, állítólag azért, mert a hiányos hazai jogszabályok miatt jelenleg senki nem szedhet pénzt az elektromos járművek üzemeltetéséhez szükséges energiáért – így veszteséges lett volna töltő létesítése. 2017 végére azonban elkészülhet az új szabályozás az elektromos járművek által vételezhető áram árszabásáról.

Mindez azért is fontos, mert hónapokkal ezelőtt felröppent a hír, hogy hazánk is versenybe szállhat a Tesla Európába tervezett akkumulátor- és elektromosautó-gyáráért, az első Gigafactory Europe-ért (ez egyébként ebben a kategóriában az első, mert a Teslának már van egy autógyára Hollandiában). A Gigafactory az előzetes becslések szerint 5 milliárd euróból valósulhat meg, közvetlenül és közvetve 17 ezer új munkahelyet teremthet: természetesen több európai ország is jelezte, hogy szívesen otthont adna neki.

A szlovák állami fejlesztési ügynökség, a SARIO egyébként már tárgyalt a céggel, de a Tesla részéről nem kommentálták a hírt. Mindenesetre ennek kapcsán akkor felmerült, hogy vajon a magyar kormány tesz-e lépéseket a Tesla idecsábítására. A Külgazdasági és Külügyminisztérium korábban arról tájékoztatta lapunkat, hogy intenzívebbé kívánják tenni a kapcsolatukat a céggel, így tavaly Szemerkényi Réka washingtoni magyar nagykövet ellátogatott a cég amerikai gyártóbázisára, Szijjártó Orsolya hágai nagykövet pedig a Tesla hollandiai központját tekintette meg, és tárgyalt a vezetőkkel. A látogatások nyomán a KKM úgy ítélte meg, hogy szóba jöhet egy új európai gyártóbázis létesítésének a lehetősége. Ezért Szijjártó Péter miniszter arra utasította a New York-i külgazdasági attasét, hogy rendszeresebbé, közvetlenebbé tegye a kapcsolatot a magyar befektetés-ösztönző ügynökség és a Tesla között. A Figyelő információi szerint ezenkívül a külgazdasági tárca illetékese, illetve a nemzetgazdasági tárca államtitkára is tárgyalt a Teslánál ez ügyben tavaly. A győri superchargerrel kapcsolatos bejelentésnek most sokan azért örülnek, mert így legalább szó szerint felkerültünk a Tesla térképére, ami szükséges ahhoz, hogy számoljon velünk mint az új gyár lehetséges helyszínével.

A minisztérium Portfóliónak adott válasza szerint Teslánál azért van esélyünk, mert a magyar járműiparban a két fő fejlesztési irány az önvezető autók és az elektromobilitás. Márpedig a Tesla mindkettőben érdekelt. Az önvezető autók kategóriájában két nagy német vállalat, a Thyssenkrupp és a Bosch is úgy tekint Magyarországra, mint a szektort K+F központjára. Ezenkívül az önvezető autók számára is alkalmas tesztpályát tervez építeni Zalaegerszegen az állam. Az elektromobilitás terén is több fejlesztés zajlik, a Samsung SDI gyárat létesít Gödön, ami akkumulátorokat állít elő elektromos autókhoz, miközben a világ legnagyobb elektromosautóbusz-gyártója, a kínai BYD gyártóüzemet létesít Komáromban. Ezek jó referenciát jelentenek.

A Tesla most felszálló ágban van, elektromos autóinak egyedülálló hatótávolsága, önvezető funkciója és dizájnja révén 2017 első negyedévében 25 ezer autót értékesített, többet, mint előtte bármikor. Így várhatóan teljesülhetnek a tervek, miszerint az első félévben 47-50 ezer autót szeretnének eladni. Az év második felében pedig elvileg megkezdődik a Model 3 értékesítése, amelyre közel 400 ezer darab előrendelés érkezett.

A cégben az az érdekes, hogy soha nem volt nyereséges és a várakozások szerint legkorábban 2018-ban lehet az, a befektetők számára mégis majdnem annyit ér, mint a BMW: áprilisban a Tesla részvényeknek több mint háromszáz dollár volt az ára. Szintén érdekesség – és többek között ez a tény is hathatott a részvényekre –, hogy Elon Musknak sikerült jó kapcsolatokat kialakítania a Trump-adminisztrációval, pedig az amerikai elnök felfüggesztette Barack Obama Tiszta Energia Terv elnevezésű csomagját is. Musk viszont nemcsak az elektromos autó-, hanem a napelemipart is forradalmasította Solarcity nevű, piacvezető cégével, és álma, hogy minél inkább lecsökkentse a fosszilis energiafelhasználást. Trump mégis felkérte, hogy több területen is legyen a tanácsadója, Musk pedig elfogadta azt.

Fehérváry Krisztina