Tovább erősödik hazánk szerepe a kelet-nyugati tranzitforgalom szervezésében
Tovább erősödik Magyarország szerepe a kelet-nyugati tranzitforgalom szervezésében, ami jelentősen segíti az ukrán mezőgazdasági áruk eljuttatását az egyébként is nehéz helyzetben lévő afrikai és közel-keleti államokba – jelentette ki Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter csütörtökön Kisvárdán.A minisztérium közleménye szerint a tárcavezető a Transit-Speed Kft. csarnokavatásán elmondta, hogy a teljesen családi tulajdonban lévő szállítmányozási cég két új raktáregységet épített 3,8 milliárd forint értékben, amelyhez az állam 1,4 milliárd forint támogatást nyújtott.
Beszédében rámutatott, hogy a fejlesztés nyomán létrejön húsz új munkahely és napi 200 kamionnyi áru átrakodására nyílik lehetőség az Ukrajnából érkező széles vasúti nyomtávról. „Ezen átrakodó kapacitás jelentős megnövelése erősíti Magyarország szerepét a kelet-nyugati tranzitforgalom szervezésében” – mondta.
„Egyúttal pedig megteremti a lehetőséget, hogy Magyarország még nagyobb hozzájárulással segítse az amúgy is nehéz helyzetben lévő afrikai és közel-keleti országokat annak érdekében, hogy ott élelmezési válság ne jöjjön létre, hogy aztán onnan újabb migrációs hullámok ne induljanak ki” – tette hozzá.
Szijjártó Péter hangsúlyozta, hogy bár hazánk keleti fele elsőként találkozik a háború drámai hatásaival, így oroszlánrészt vállalt a humanitárius helyzet kezelésében és a menekültek ellátásában, a régió mégis kiválóan teljesített, óriási szerepet játszott a gazdasági növekedés fenntartásában.
Kiemelte: az ukrajnai konfliktus egyik közvetlen következménye a szállítási útvonalak megváltozása, és így megnőtt a kiszámítható tranzit jelentősége is, különösen a gabona és más mezőgazdasági termékek terén, azok kivitele ugyanis életbevágó az afrikai és közel-keleti országok ellátásának szempontjából.
„Ezért is döntöttünk úgy, hogy Magyarország a lehető legjobban kiveszi a részét abból, hogy az amúgy is nehéz helyzetben lévő országokban ne jöjjön létre kezelhetetlen élelmiszerellátási válság” – közölte.
Így jött létre az a helyzet, hogy Ukrajna nyugati határán itt, Magyarországon jöttek létre a legnagyobb vasúti átrakodó kapacitások, annak ellenére, hogy a többiekhez képest rövid határunk van Ukrajnával – húzta alá.
„Ezzel nagy segítséget tudunk nyújtani abban, hogy az ukrán gabona és más mezőgazdasági termények tranzitja az európai kikötők felé meg tudjon valósulni” – szögezte le.
A miniszter emlékeztetett, hogy az elmúlt három évben korábban példátlan módon kétszer is teljesen a feje tetejére állt a világgazdaság. És – mint mondta – a háború árát egész Európa fizeti, minél közelebb fekszik egy ország a konfliktushoz, annál inkább.
„Magyarország és a magyar emberek eddig is rendkívül súlyos árat fizettek (…) De természetesen ezen nehéz körülmények közepette sem szabad szem elől tévesztenünk azt a nagyon fontos célkitűzésünket, hogy a magyar gazdaságot mindenáron tartsuk növekedési pályán” – fogalmazott.
Hozzátette, hogy ez eddig sikerült is, a nehézségek ellenére tavaly a gazdaság rekordokat döntött, beruházási, foglalkoztatási és exportcsúcs is született.
„Ilyenkor jön a kérdés, hogy mi a recept? Mert az látszik, hogy a recept bevált. Ez úgy szól, hogy a gazdaság növekedési pályán tartásához beruházások kellenek. Mert a beruházásokból lesz munkahely, a munkahelyen lesz munka, és a munkából lesz egyrészt megélhetés, másrészt gazdasági teljesítmény” – hangsúlyozta.
A Transit-Speed Kft. által az MTI-nek csütörtökön eljutatott közlemény szerint a kisvárdai beruházással a szállítmányozási tevékenységében mindhárom telephely (Mándok, Csepel és Kisvárda) közbeiktatásával a teljes európai piac ellátásában a cégcsoport aktív szerepet vállal.
A társaság a mostani beruházással a már eddig is rendelkezésükre álló raktárkapacitását, valamint iparvágány-hálózatát bővítette, továbbá egy fedett vasúti ki-berakó rendszert épített vasúti – és közúti mérleggel együtt. Az átrakó berendezés kapacitása óránként 200 tonna, így 24 óra alatt 4800 tonna (csaknem 200 kamionnyi) áru kirakodására vagy normál vagonba illetve kamionba történő töltésére van lehetőség.
Kiemelt cél, hogy a beruházás hozzájáruljon, illetve növelje az ország területére érkező és továbbítható árumennyiséget. A Transit-Speed Kft. kapcsolódó vállalkozásaival komplex logisztikai szolgáltatásokat nyújt partnerei részére.
A nyilvánosan elérhető cégadatok szerint a Transit-Speed Kft. árbevétele 2022-ben 10,195 milliárd forint volt, 2021-ben pedig 5,626 milliárd forintot tett ki. A társaság tavaly 447,914 millió forint nyereséggel zárt, egy évvel korábban 558,504 millió forint volt az adózott eredménye.