Új energiakereskedelmi központ született: elindult az MVM ONEnergy
Egyetlen vállalatban összpontosítja földgáz- és villamosenergia-nagykereskedelmi tevékenységét november elsejétől az MVM-csoport.Egyetlen vállalatban összpontosítja földgáz- és villamosenergia-nagykereskedelmi tevékenységét november elsejétől az MVM-csoport. Az összeolvadással létrejött MVM ONEnergy Zrt. Magyarország legnagyobb energia-nagykereskedőjeként kezdte meg működését, célja pedig, hogy a régió első számú villamosenergia- és földgáz nagykereskedőjévé váljon.
Az energiapiac elmúlt éveit a volatilitás, a mind összetettebb és egyre globalizáltabb működés, illetve az európai régió piaci kapcsolódásainak erősödése határozta meg. A villamosenergia- és földgáz-kereskedelem mindinkább összefonódik, a kereskedelmi döntések pedig csak akkor lehetnek igazán hatékonyak, ha egy egységes stratégia támogatja őket. Az MVM-csoport ezért döntött úgy, hogy összevonja két meghatározó energia-nagykereskedelmi vállalatát. Az MVM CEEnergy Zrt. földgáz-nagykereskedelmi tevékenysége november elsejével beolvadt az addigi villamosenergia-nagykereskedő MVM Partner Zrt.-be. Így MVM ONEnergy Zrt. néven működik tovább az MVM-csoporton belül Magyarország legnagyobb energia-nagykereskedője. A jelenlegi MVM CEEnergy Zrt. úgynevezett upstream (azaz kutatás és kitermelési) tevékenységei az eredeti céges keretekben maradnak. Az MVM ONEnergy egyszerre szolgálja ki – az MVM-csoport más tagvállalatának közreműködésével – a hazai egyetemes szolgáltatás keretében ellátott fogyasztókat, valamint közvetetten és közvetlenül számos nagyvállalati ügyfelet is, amelyek között a legnagyobb hazai ipari szereplők, közművek és közintézmények találhatók.
A vállalat a hazai földgáz-nagykereskedelmi piacon 60 százalék körüli részesedéssel rendelkezik, és a vállalat által kereskedett villamos energia pedig az országos felhasználás közel 40 százalékát teszi ki. A villamos energia területén húsz országban van jelen – budapesti központtal – a vállalat, alapvetően szervezett piacokon keresztüli kereskedelemmel (úgynevezett screen tradinggel). A földgáz-kereskedelemben pedig Magyarországon kívül Csehországot, Szlovákiát, Ausztriát, Szerbiát, Horvátországot és Bulgáriát fedi le leányvállalatokkal is. Fontos cél, hogy utóbbi leányvállalatok a jövőben földgáz mellett árammal is kereskedjenek, ami Ausztriában és Szlovákiában már megvalósult, hiszen a vállalat budapesti központtal kereskedi e piacok tőzsdéit is. Az MVM ONEnergy szűk célpiaca a Lengyelországtól Törökországig terjedő régió, lényegében a Balkánnal együtt a tágan értelmezett Közép-Európa.
Az összeolvadás lehetőséget nyit arra, hogy az energiapiac egyre összetettebb kihívásaira válaszul egy olyan, nemzetközi szinten is versenyképes szervezet jöjjön létre, amely hatékonyabban képes reagálni a piaci változásokra, illetve jobban ki tudja aknázni az új üzleti lehetőségeket. Az új szervezet lehetővé teszi a villamosenergia- és földgázpiaci nagykereskedelmi és trading szinergiák kiaknázását, lehetőséget biztosítva a piaci korrelációk kihasználására, jobb portfoliómanagementre, valamint komplex termékek kiajánlására a nyugat-európai energiakereskedelmi vállalatok jó gyakorlataihoz hasonlóan.
A verseny gyorsabb, intenzívebb és technológiailag is erőteljesebb követelményeket támaszt minden résztvevő elé. Az MVM ONEnergy-ben az üzleti stratégiai döntések, a meglévő üzletágak fejlesztése és újak kialakítása egységes technológiai és informatikai, kockázatkezelési, valamint adatelemzési fejlesztésekkel járnak együtt. Az összeolvadás pedig egy proaktívabb és reaktívabb, megbízhatóbb, kompetitívebb működést tesz lehetővé az MVM-csoport nagykereskedelmi és trading tevékenységeiben.
Az integrációval a csoport célja egy olyan modern nagykereskedelmi szervezet létrehozása volt, amely a nyugat-európai mintákhoz hasonlóan képes egy központból irányítani a két kereskedelmi tevékenységet. Nyugat-európai példák szerint az egy cégben lévő, közös áram és gáz trading floor sokkal hatékonyabb működést szavatol. A vállalat mögött álló kereskedési volument jól érzékelteti, hogy a földgáz területén 2024-ben 153 TWh, a villamosenergia-kereskedelemben pedig 244 TWh mennyiség haladt át a két portfólión, ami európai léptékben is jelentősnek számít.
A földgázportfóliónál a vállalat alapvető kereskedelmi stratégiája szerint is cél a diverzifikálás, ami a magyar és régiós ellátásbiztonság fejlesztése szempontjából is fontos. A hosszú távú beszerzés mellett megjelentek az új LNG-források, köztük a Krk-szigeti terminálból érkező mennyiségek, amelyek a földrajzi közelség miatt a jövőben is kiemelt szerepet játszhatnak ebben a folyamatban. Az MVM ONEnergy emellett aktívan épít a keleti forrásokra, és jó kapcsolatot ápol olyan régiós szereplőkkel, mint az azeri SOCAR vagy a török BOTAS.
A vállalat villamosenergia-portfóliója kereskedelmi oldalon a teljes MVM-es áramtermelés piacra vitelét jelenti – beleértve az erőművek által nyújtott rendszerszintű szolgáltatások menedzselését is. A legnagyobb szerződéses partner a Paksi Atomerőmű, amelyet az áram mennyisége alapján a Mátrai Erőmű követ, majd a megújulók és a hagyományos tüzelésű, kisebb erőművek következnek, de vannak az MVM-től független piaci szerződései a vállalatnak.
Az MVM ONEnergy megalakulása új üzletágakat is erősít. Az origination terület, amely a vállalatoknak kínál, testre szabott energiaszerződéseket és zöldtermékeketet. Hasonló igaz a cross-commodity tradingre, amely több termék (mint a földgáz és áram) közötti összefüggésekre építve tud kockázatot csökkenteni és kereskedelmi előnyt teremteni. A vállalat működése egyre inkább adatvezéreltté válik: modern kereskedési rendszerek, valós idejű kockázatkezelés és mesterséges intelligenciára épülő előrejelzések segítik a döntéseket. A fenntarthatóság a teljes vállalati működés része. Az MVM ONEnergy biogáz- és biometán-projektekben is aktív, miközben a zöld árampiaci termékek és hosszú távú PPA-szerződések iránt is növekvő kereslet mutatkozik.
A több mint 300 fős szakmai csapattal induló MVM ONEnergy az MVM-csoport meghatározó pillére lett, amely a következő években várhatóan tovább erősíti regionális pozícióját. A társaság egyik stratégiai célja, hogy működését teljes mértékben adatvezéreltté tegye, hogy így minden kereskedelmi döntés megalapozott elemzésekre épüljön. A vállalat ennek érdekében olyan fejlett kereskedési és kockázatkezelési rendszereket, folyamatokat vezet be, amelyekben kiemelt szerepet kapnak a digitális megoldások, az adatalapú előrejelzések és a mesterséges intelligencia. A cél, hogy az MVM ONEnergy az MVM-csoporton belül egyedülálló analitikai és döntéstámogató képességekkel rendelkezzen, amely nemcsak a kereskedelmi tevékenységet teszi hatékonyabbá, hanem csoportszinten is hozzájárul a versenyképesség és az innováció erősítéséhez.
Az elmúlt időszakban két jelentős szerződést kötött az MVM ONEnergy. Az egyik egy tíz évre szóló a francia Engie céggel, már nem kifejezetten a Krk szigetihez, hanem opcionálisan nyugat-európai LNG-terminálokhoz kötődően. Az adott szállítmányt ennek alapján több kikötőbe is kérheti a vállalat. Emellett a Shellel is kötött egy tízéves szerződést a cég. Az MVM ONEnergy a közeljövőben is tervez olyan alternatív szerződéseket kötni, amelyek LNG-oldalon nyitnak meg további diverzifikációs lehetőségeket
