Új szabályozás a vidéki települések teherforgalommal szembeni védelméért
A teherfuvarozást érintő úthasználati díjakról szóló átfogó intézkedéscsomag célja mindenekelőtt a teherforgalom visszaterelése a gyorsforgalmi úthálózatra, és a balesetek számának csökkentése, hogy ezáltal biztonságosabbá váljon a fő- és mellékutakon való közlekedés, és csökkenjen a településeket érő környezeti és zajterhelés – közölte az Építési és Közlekedési Minisztérium sajtóirodája szombaton az MTI-vel.A tájékoztatás szerint az alsóbbrendű utakon zajló tranzit teherszállítás kedvezőtlen hatásaitól naponta 3 millió ember szenved a jelenlegi rossz gyakorlat miatt.
Az elmúlt 15 év gyorsforgalmi úthálózat fejlesztésnek és az autópálya építési programnak megfelelően a tárca célja, hogy a teherforgalom elsősorban a gyorsforgalmi úthálózaton bonyolódjon le, arról csak meghatározott szállítási céllal térhessen le – írták.
Hozzátették: a gyorsforgalmi utakról leterelődő teherforgalom visszaszorítása, valamint a kamionforgalom lakott területeket érintő káros hatásainak mérséklése a megtett úttal arányos útdíjra vonatkozó jogszabályok módosításával történik.
Az autópálya és a főút használati útdíjában a különbség lényegében megszűnik, így a fuvarozóknak érdemes lesz majd a gyorsforgalmi útszakaszokat választani – közölték.
A közlemény szerint a közúti személy- és áruszállító ágazat gazdasági szerepe jelentős, éppen ezért hosszú távon kell biztosítani a szektor stabilitását és versenyképességét, mivel az útdíjakból összességében 880 milliárd forintnyi bevétel származik a költségvetés számára, melyet döntő mértékben a Magyarországon áthaladó nemzetközi teherfuvarozók fizetnek meg. Magyarországon létrejön egy kötelező tranzitúthálózat, a 20 tonnánál nagyobb járművek nem hagyhatják el az autópályát.
Az Építési és Közlekedési Minisztérium jelenleg tárgyalásokat folytat a fuvarozói szektor és a közlekedési ágazat kiemelt szereplőivel és érdekképviseletével a magyar fuvarozók számára biztosítandó érdemi könnyítésekről. A minisztérium arra törekszik, hogy a hazai közúti személy- és áruszállító vállalkozások működését jelentősen egyszerűsítse, csökkentse a fuvarozók adminisztratív terheit, valamint elősegítse a bírságszabályok ésszerűsítését és a szektor versenyképességének növelését – olvasható a közleményben.
