Zuhan a magyarok vásárlási kedve
Februárban két és fél százalékkal maradt el a változatlan áron számított kiskereskedelmi forgalom az egy évvel korábbi szinttől, míg az első két hónap eredményeit tekintve a csökkenés csaknem háromszázalékos. A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) szerdai jelentéséből kiderül, hogy a szerény karácsonyt követő januárban tapasztalt spórolás ebben az évben fokozódott. Úgy tűnik, bejönnek a szakértők előrejelzései, mert nem csak a tartós fogyasztási cikkek sokéves mélyponton lévő piaca bukdácsol, de 2008-ban már az élelmiszerüzletek is a vártnál jóval kevesebbet értékesítenek. Az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes üzletek eladásai ugyanis januárban és februárban több mint másfél százalékot csökkentek, és már az eladások 91 százalékát bonyolító hiper- és szupermarketek is érzik a visszaesést.
A náluk drágább szaküzletek hátránya is változatlan: százalékos lemaradásuk igazolja, hogy továbbra sem a kis üzletek adják el a legtöbb dohányárut, italt vagy pékárut. Nem jut továbbá elég pénz illatszerre, papírárura, könyvekre, újságra és egyéb iparcikkekre sem, februárban ugyanis lejtőn maradtak a nem élelmiszert árusító üzletek. A KSH jelentése szerint a tél végén szinte az összes tevékenységcsoport forgalma csökkent. Tavaly még tartották magukat a gyógyszertárak, mivel a statisztikák szerint egész évben nem esett az eladásuk. Januárban és februárban azonban már az egészség megőrzése is drágának bizonyult, sőt, ezen termékek értékesítése zuhant a legnagyobb mértékben.
(Magyar Nemzet)