Színházi titkok, rejtélyes történetek: a Vígszínház VígTour című programján jártunk
A függöny mögött
Mi a feladata a színházi ügyelőnek? Hol bújik el a súgó a színpadon? Mit jelent a fényjel, és honnan ered a vastaps kifejezés? Többek között e kérdésekre is választ kaptunk a Vígszínház rendhagyó színházi sétáján, a VígTour programon: bejártuk az intézményt a pincétől a padlásig, ráadásul nem csupán a színházi terekben utaztunk, hanem az időben is.A Vígszínház jellegzetes, neobarokk épülete meghatározza a Szent István körút látképét. Az Osztrák–Magyar Monarchia idején született, a századforduló tősgyökeres pesti világát, pezsgő szellemi közegét, színházi hagyományait is őrző intézmény büszke múltjára és jelenére is. A VígTour programban megismerhetjük a múltban történteket éppúgy, mint a mai pillanatokat, és a függöny mögé lesve egy kicsit részesévé válhatunk a színházi mindennapoknak.
Gyertya helyett villanyfény
A programot Lévai Barbara drámapedagógus tartja, akivel a színház aulájában találkozunk. A séta kezdetén megidézzük a korabeli pesti világot, a Monarchia miliőjét, így máris úgy érezzük, visszarepültünk az időben több mint száz évet. Akkortájt Budapest robbanásszerű fejlődésen ment keresztül, ám a színházak terén volt még mit behoznia, csupán három teátrum működött a városban, a Népszínház, a Várszínház és a Nemzeti Színház. Ám a gyorsan gyarapodó és öntudatos pesti polgárság szórakozni vágyott, és mivel a politika leszavazta, hát ők maguk teremtették elő a pénzt, és megrendelték a Vígszínház terveit az akkortájt megbízásokkal igencsak elhalmozott építészpárostól, Ferdinand Fellnertől és Hermann Helmertől.
A Nyugati tér környéke ebben az időszakban a város pereme, földúttal, a rossz hírű Neue Welt nevű kocsmával és ipari létesítményekkel; nem csoda, ha a megrendelők sokáig tűnődtek, mi lenne az ideális helyszíne a színháznak. Szóba került a Király utca is, ám végül a Nyugatitól a Duna felé eső, a lóvasút mentén üresen álló telekre esett a választásuk. 1895-ben kezdődött az építkezés, röpke egy év alatt el is készült, ráadásul nem is akárhogy. Az építészpáros kikötötte, csak akkor vállalják a megbízást, ha a korabeli csúcstechnológiának számító elektromos hálózattal tervezhetnek. A színházak akkoriban ugyanis rövid életűnek számítottak, általános volt, hogy a faszerkezetes épületeket bevilágító kristálycsillárokon gyertyák százai adták a fényt. A csillárt a szünetben általában felhúzták a fagerendából ácsolt mennyezetre, egy fuvallat miatt elszabaduló kósza láng pedig hatalmas tragédiát okozhatott – mint 1881-ben a bécsi Ringtheaterben pusztító tűzvész esetében, amikor is több százan vesztek oda. Az építészpáros a tervezésnél nemcsak a korszak legmodernebb technológiáját használta, hanem arra is ügyelt, hogy az utcafronton a négy, kifelé nyíló ajtón keresztül gyorsan el tudja hagyni a közönség a színház épületét.
Jött a vörös csillag
A színház aulájából, ebből a törtfehér falakkal, aranyozott stukkókkal, vörös bársony drapériával díszített térből indulunk az emeleti traktusba, ahová a századforduló kispénzű színházba járói kaptak helyet, hiszen a földszinti zsöllye elegáns terébe csakis a gazdag polgárság tudott jegyet váltani. Ha a szegényebbek nem is ültek a karzaton kényelmesen, a látvány biztosan kárpótolta őket: az emeleti traktusból csodás panoráma nyílik a félkörben futó nézőtérre és persze a színpadra, ami a mai Nemzeti Színház megépülte óta a második legnagyobb színházi színpad az országban.
Lévai Barbara elmeséli azt is, hogy az épületet a II. világháború alatt érte történetének legnagyobb pusztítása. A háború végén az ostrom alatt a német hadsereg lőállást létesített a színház tetején, és bár a szovjet hadseregnek térképe volt a védendő objektumokról – köztük az Operáról és a Vígszínházról is –, bombázni kezdték a tetőn lévő német lőállást. Az épület évekig várta a felújítást, amire végül a kommunista diktatúra legsötétebb éveiben került sor: az egykor oly fényes, csillogó épületben a polgári miliőt idéző elegáns díszítmények helyét a munkásosztály győzelmét hirdető vörös csillagos enteriőr vette át, a Vígszínház 1960-ig pedig a Magyar Néphadsereg Színházaként működött.
Az emeleti nézőtérről lépcsőkön fel, kanyargós folyosókon, rejtekajtókon át sétálunk, majd a már-már követhetetlen útvonal végén belépünk a Házi Színpad terébe, ami a színház megépülésekor még nem létezett. Létrejöttének a századelő óta igencsak megváltozott műsorpolitikához van köze, régen minden darabot a nagyszínpadon próbáltak, de ma már mindez megengedhetetlen luxus volna, hiszen a párhuzamosan futó produkciók, a gazdag repertoár megkövetelik, hogy legyen külön próbaterem. A hetven fő befogadására alkalmas stúdiószínpad tehát próbahelyiségként is működik, valamint a monodrámák, kísérletező előadások vagy éppen a drámapedagógiai foglalkozások is itt kapnak helyet.
A kisszínpadról szűkös lépcsőn sétálunk fel a zsinórpadlásra, ami méreteit tekintve szinte hihetetlen: három emeletet foglal magában. A színpad felett lógó zsinórrendszer, a ponthúzókra függesztett trégerek – a díszletek megemelésére szolgáló alkalmatosság – kavalkádja, a járásfüggönyök és a hidak bonyolult rendszert alkotnak, az előadások alatt itt olyan élet folyik, mint a színpadon. A díszletezők, kellékesek sürögnek-forognak – például innen szórják kellő időben a műhavat az adott jelenetre –, és olykor a világosítók is megfordulnak itt. A Vígszínház világítási rendszere egyébként a legmodernebb, működtetése nagy precizitást és figyelmet igényel: a színpadi mozgással szinkronban változó fények egy előadás esetén körülbelül kétszázötven különböző variációt jelentenek. Ezt a számot az Ármány és szerelem című Schiller-darab világítástervezője, Csontos Balázs kissé megfejelte: háromszázharminchárom fényjelet kreált az előadáshoz, ami csodás látványvilágot teremt – és persze megfeszített koncentrációt követel az ügyeletes műszaktól.
Aknavető és vízipisztoly
A színpad persze minden helyiség közül a legizgalmasabb. Ottjártunkkor éppen a Pál utcai fiúk esti előadására készítették ki a díszletelemeket: a padokat, a grund jókora farakásait és persze a hátteret adó, kinagyított Zórád Ernő-féle Tabán-akvarelleket. A színpad ilyenkor amolyan félvilág, a játék, az illúzió helye, ám színészek nélkül olyan, mint a kiürült, éjszakai vidámpark: ember nincs, ám a varázslat mégis ott sejlik a levegőben.
Az egykori királyi, ma protokollpáholy felől sétálunk a színpadra, ahonnan Ferenc József, majd Horthy Miklós is figyelte az előadásokat, a közelmúltban pedig többek közt Károly herceg és Diana hercegnő – igaz, az angol trónörököspár nem mozdult ki nagyon a komfortzónájából: Shakespeare-t néztek. Lévai Barbara elmeséli, a mindenkori köztársasági elnök vagy más fontos közéleti személy érkezése előtt a Terrorelhárító Központ telefonál a szükséges óvintézkedésekkel kapcsolatban. Egy ilyen eset nemrég nagy derültséget okozott a telefonvonal mindkét végén. A Szerelmek városa című, ifj. Vidnyánszky Attila rendezte előadásban ugyanis igen sok kiszuperált fegyver szerepel kellékként. A TEK és a színház között a protokoll szerint ilyenkor lefolytatott telefonbeszélgetésben a főmérnök bediktálta a kellékfegyverek leltári számát, a karabélyoktól a vállról indítható rakétavetőn át… egészen a vízipisztolyig.
A színpad egyébként nem csak az esti előadások vagy a főpróbahét megfeszített tempójú munkájának helyszíne. Itt bújik el a nézők szeme elől a súgó, aki a színész szövegbiztonságára ügyel, és a díszletek mögött kuporogva várja, hogy segíthessen. A kulisszajárást vezető szakember szerint erre a Vígszínházban nagyon ritkán van szükség: inkább az improvizáció segíti ki a színészeket a nehéz helyzetből. És ezekből akad bőven. Legutóbb A kastély című előadásban fordult elő ifj. Vidnyánszky Attila és Hegedűs D. Géza közös jelenete során, hogy előbbi nem találta a zakójában a levelet, amit fel kellett volna olvasnia. A fiatal színész szemrebbenés nélkül átadta a kabátját idősebb kollégájának, mondván, olvassa ő. Hegedűs D. Géza színpadi rutinjának köszönhetően egy cseppet sem jött zavarba, és úgy improvizált a helyzetben, hogy az előadást követő közönségtalálkozón igencsak meglepődtek a nézők, hogy ez a gikszer egyáltalán megtörtént a színpadon. Persze ilyesfajta fennakadások bármikor előfordulhatnak, ám azért, hogy a hibalehetőség a minimálisra csökkenjen, az ügyelő a felelős.
A színpad jobb oldalán található ügyelőpult olyan, mint egy szentély. Csakis a vezető ügyelő kezelheti. Ő az előadás legfőbb őre, aki mindent és mindenkit szemmel tart – három monitor és a színház minden pontján hallatszó hangosbemondó segíti a munkáját –, ügyel a színészek, a nézőtér biztonságára is, és ő az egyetlen ember a színházban, aki megállíthatja az előadást. A díszletek és az előadás biztonságos működéséért is ő a felelős, és csakis akkor lazíthat, ha az előadás legvégén leereszkedik a függöny és felhangzik a vastaps – ami a nevét a vasfüggöny leengedése után is hallatszó nézőtéri tetszésnyilvánításról kapta. Lassan százharminc esztendő óta minden áldott este…