Szente Vajk ügyvezető igazgatóként, Cseke Péter művészeti igazgatóként irányítja az új Erkel Színházat, amely mostantól musical darabokkal várja majd a közönséget. A zenés színházként működő teátrum május 2-án kirobbanó sikerrel hirdette meg első évadát: a gála végén a produkciókat és a művészeket szűnni nem akaró álló tapssal jutalmazta a közönség.

Hirdetés

A színház belső terei nem estek át változáson, csak a közönségforgalmi terek kaptak némi tupírt: a társulat oszlopos tagjainak mozgó portréi – mások mellett Vágó Bernadett, Feke Pál, Ember Márk, Veréb Tamás – jókora LED-falakról integetett az egyre gyülekező közönségnek, a főbejárattal szemben kihelyezett hatalmas táblákra pedig üzeneteket pingálhattak az érkezők. 

A gálaműsort ötletesen építették fel, a színpad háttereként – díszlet híján – szolgáló hatalmas LED-falon látványos képeket vetítettek, a gála produkcióihoz illő atmoszférát varázsolva a színpadra. Az esten a magyar musicaltörténelem – több, mint fél évszázados! – legszebb pillanatait idézték fel, felcsendült a műfaj első hazai darabja, az Egy szerelem három éjszakája (Ránki Görgy-Vas István-Hubay Miklós) című zenés darab 1961-ből, az Isten veled, Budapest, te édes, című dalt Szinetár Dóra énekelte, A Doctor Herzből (Müller Péter-Tolcsvay László-Bródy János) Szerednyey Béla, és Psota Irén Nézz le a földünkre című közös száma csendül fel – Psota életnagyságú, vetített alakja felvételről énekelt duettet partnerével. És persze volt részlet a legendás Sztárcsinálókból (Várkonyi Mátyás-Miklós Tibor): Róma égése Serbán Attila előadásában, valamint felelevenítették az ismerős dallamokat az Abigél, a Pendragon-legenda, vagy a Puskás (Szente Vajk-Galambos Attila-Juhász Levente) című darabokból is – ez utóbbiból az Életünk árán című dal szólt a társulat ifjú titánjai, azaz Veréb Tamás, Ember Márk, Cseh Dávid Péter előadásában. A padlásból (Presser Gábor-Sztevanovity Dusán) Feke Pál énekelte a Fényév távolság című dalt, Kaszás Attila óta talán a legérzelmesebben, legkifejezőbben. „Nekem itt van dolgom, nekem itt vannak álmaim” – szólt a dal, Feke mély átéléssel interpretált előadása az est egyik legszebb pillanata, és talán lényege volt: a könnyeket, színpadra vitt érzelmek hitelességét aligha lehet elvitatni a művészektől, sokan karrierjük hullámvasútja után jutottak el erre a színpadra, több évtizedes pályával a hátuk mögött – még mindig elképesztő hanggal a torkukban –, és kaptak lehetőséget arra, hogy új színházban, új társulattal bizonyítsanak. Feke ráadásul elmondta azt is, harminc éve áll színpadon, ám még sosem volt társulati tag: egészen mostanáig.

Péntek Fanni, az est háziasszonya egy-egy színésztársával közös, rövid beszélgetésekben adott ízelítőt a következő évad bemutatóiról – felvételről –, de maguk a művészek is meséltek röviden, élőben a produkciók között, és persze Szente Vajk és Cseke Péter is – személyes hangvételű vallomásban mesélték el, mennyit és mióta álmodoztak arról, hogy a műfajnak saját színháza, otthona legyen. Kiderült az is, majdnem ezer ember jelentkezett a színház által hirdetett énekes-táncos castingra, akikből jónéhányan az új társulat tagjaként már szerepet is kaptak, például az Álomutazók című darabban. A gálaműsor dramaturgiájában a vicces jelenetek és a nagy érzelmek váltogatták egymást, az előbbiért Járai Máté felelt, rövid stand up-jában kapott hideget-meleget a műfaj és annak fiatal sztárjai, főként Ember Márk, akiről az öniróniát sem nélkülöző humoros percekben Járai úgy beszélt, mintha szakmai féltékenységének céltáblája volna. Valóban Ember az újonnan alakult társulat egyik húzóneve, számos előadásban szerepet kapott: az új Hunyadi-darabban – A trón (Juhász Levente-Szente Vajk-Galambos Attila) az évad egyik leginkább várt előadása – példának okáért az ifjú Hunyadi Mátyást alakítja.

És ha már az új bemutatók: látható lesz többek közt az Elisabeth (Lévay Szilveszter-Michael Kunze), a Rebecca (Szilveszter Lévay-Michael Kunze), az Apáca show (Alan Menken-Glenn Slater-Cheri&Bill Steinkellne) című musical is, és persze a mozifilmből színpadi zenés darabbá avanzsált Hogyan tudnék élni nélküled? A Demjén-slágerekre épülő előadásból a gála fináléjaként elhangzott Kovács Harmat és Ember Márk előadásában az El kell, hogy engedj című sláger is.

Az esten egyértelművé vált: a musicalt lehet gyűlölni, vagy szeretni, ám egy biztos, a közönség lelkesedése mutatja, a műfajnak hatalmas rajongótábora van, az új Erkelnek pedig egyvalamitől biztosan nem kell tartania: az üresen kongó nézőterektől.